דריכות בסיעות החרדיות לקראת פגישת נתניהו-לפיד הערב

לפיד: אפשר לתקן את המצב ■ גורמים בסיעות החרדיות: נתניהו יאבד את החרדים אם יאריך את חייה של הממשלה

בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: רויטרס

דריכות בסיעות החרדיות לקראת פגישת נתניהו-לפיד הערב: בש"ס ויהדות התורה ממתינים לפגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר האוצר יאיר לפיד המתוכננת להערב, במטרה להבין לאן פניו של נתניהו מועדות.

בסביבתו של נתניהו הגדירו את הפגישה שנועדה להערב כ"ניסיון אחרון" להגיע להבנות על התקציב עם יש עתיד או להחליט על פיזור הכנסת והקדמת הבחירות. במסגרת הדרישות שיועלו על השולחן - תביעת יש עתיד לאישור חוק מעמ אפס ותקציב המדינה.

נתניהו מנגד יבקש להגיע להסכמה בסוגיית תקציב הביטחון, התחייבות לעצירת קידום הצעת חוק "ישראל היום", הסכמה על נוסח חוק הלאום שיובא לאישור הכנסת וכן שקט קואליציוני לתקופה ארוכה.

בכירים בסיעות החרדיות הבהירו היום כי נתניהו יאבד את תמיכת החרדים בו בפני הנשיא לאחר הבחירות אם יחליט הערב להאריך את חייה של הממשלה בכמה חודשים, זאת לנוכח הערכות במערכת הפוליטית שגם אם יושגו הבנות, תסיים הכנסת הנוכחית את חייה ממילא בתוך כמה חודשים ספורים.

הבכירים הדגישו כי אם נתניהו יחליט שלא להקדים את הבחירות הם יראו בך בגידה שנייה ואחרונה שלו. כעת עומדת בפני נתניהו ההתלבטות האם ללכת לבחירות ולהאמין לחרדים שיתמכו בו בפני הנשיא, או להסתכן בכך שהחרדים לא יבטחו בו יותר.

בפתח ישיבת סיעת יש עתיד היום בכנסת אמר לפיד כי "עדיין אפשר לתקן, להחליט לעבוד יחד למען הציבור, שמצפה מאיתנו לנהוג באחריות. לא נבחרנו כדי לשרת קבוצות לחץ ואינטרסים פוליטיים. המחויבות היחידה שלי היא לציבור הישראלי. אין לנו מקורבים, אין לנו ג'ובים לחלק ואין לנו חברי מרכז שיכולים ללחוץ עלינו. כל מה שאנחנו רוצים זה לעבוד - יחד עם הממשלה כולה - למען אזרחי מדינת ישראל". עם זאת, יש גורמים בסביבתו של נתניהו הטוענים שלא ניתן להאמין ללפיד כי יעמוד בהתחייבויותיו וכי יש להקדים את הבחירות.

ביום רביעי יעמוד נתניהו למבחן כשהכנסת תתבקש להצביע על הצעת חוק לפיזורה שהגישו היום סיעות מרצ והעבודה. זאת, במטרה לגרום לנתניהו להכריע עוד השבוע אם פניו לבחירות.

ראשת מרצ, ח"כ זהבה גלאון אמרה היום כי "הממשלה הזאת צריכה להתפזר. היא נכשלה בהגנה על הדמוקרטיה, על זכויות האדם, הפערים הכלכליים הולכים וגדלים, אין שלום ולכן מן הראוי שהכנסת תתפזר כמה שיותר מהר".

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג הוסיף כי "הממשלה של נתניהו תקועה ולא מתפקדת וכל יום נוסף שלה לוקח את ישראל כמה צעדים אחורה. בזמן שחברי הממשלה מנהלים קרבות אגו אין מי שינהל את המדינה והגיע הזמן לשים למחדל הזה סוף. אזרחי ישראל לא יכולים להמשיך להיות בני ערובה בידי נתניהו ולפיד, מגיעה להם הנהגה אחרת, שפויה ויוזמת".