מי ימשיך את הנדבנות הפוליטית של אדלסון וסורוס בעתיד?

בכתבה על הדור הבא של התורמים הפוליטיים הגדולים בארה"ב כותב "פוליטיקו" על בתו של אדלסון מנישואיו הקודמים: אביה הביע תקווה שביום מן הימים היא תעמוד בראש הפורטפוליו הפוליטי של המשפחה

בכתבה על הדור הבא של התורמים הפוליטיים הגדולים בארה"ב, שחלקם באים בימים, דן "פוליטיקו" בסוגיה שעשויה לעניין עסקנים מפלגתיים בארה"ב וגורמים עיתונאיים בישראל: מי ימשיך את מפעל הנדבנות הפוליטית של שלדון אדלסון וג'ורג' סורוס בבוא העת?

אדלסון, בן 81, הוא אחד מהתורמים הגדולים ביותר למפלגה הרפובליקנית ולפוליטיקאים רפובליקניים, ובעל השליטה בחינמון (בינתיים) "ישראל היום". סורוס, בן 84, הוא אחד מהתורמים הגדולים למפלגה הדמוקרטית ולפוליטיקאים דמוקרטים. גילם המופלג הוא מקור לניחושים האם צאצאיהם יהיו מוכנים להמשיך לשפוך כספים על נושאים שיקרים ללב האבות.

"פוליטיקו" מציין, שביוני 2012 השתתפו שלדון אדלסון, אשתו מרים ובתו, ששמה לא צוין, בסמינר שארגנו האחים דייוויד קוק וצ'רלס קוק, בעלי תאגיד ענקי של בתי זיקוק ומפעלים כימיים, והתורמים הגדולים ביותר למפלגה הרפובליקנית, ובעיקר לפלג מסיבת התה שלה. בסמינר, בעיר קרלסבאד, בקליפורניה, אמר אדלסון לנוכחים, כי הוא מקווה שבתו תעמוד ביום מן הימים בראש הפורטפוליו הפוליטי של המשפחה.

בתו של אדלסון, מנישואיו הראשונים לסנדרה אדלסון, שנפטרה ממחלה ממארת ב-1988, מתרחקת מתקשורת ולא ידוע עליה כמעט דבר. מרים, אשתו השניה של אדלסון, אמרה, בראיון ל"הארץ" ב-2008, כי היחסים בין שלדון אדלסון לבתו "יוצאים מהכלל".

"גורל הונה של משפחת אדלסון, שנאמד ב-37 מיליארד דולר, משמש מקור לדאגה גוברת והולכת בקרב פעילים (רפובליקנים) שמרנים, שעוסקים בגיוס תרומות גדולות", כותב "פוליטיקו". "בשיחות פרטיות הם מביעים חשש מבריאותו של ראש המשפחה ומההחלטות הפוליטיות הבלתי עקביות שלו".

האתר מציין, כי מרים אדלסון, בת 69, משתתפת בפגישות פוליטיות שמקיים בעלה והיא מעורבת בקבלת החלטות חשובות, לדברי פעילים מפלגתיים שמחזרים אחריה במרץ כאפוטרופוסית של המורשת הפוליטית של משפחת אדלסון.

"מאד ומתמיד, במגעים שלי עם מרים ושלדון אדלסון ראיתי אותם כשותפים, שותפים שווים, שמקבלים החלטות משותפות", אמר ל"פוליטיקו" עוה"ד רנדי אוואנס, בראיון שהתקים לפני כמה חודשיים. אוואנס נפגש עם האדלסונים כמה פעמים מתוקף תפקידו כיועץ בכיר לניוט גינגריץ', שהתמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ב-2012. אדלסון סיבסד את הקריירה הפוליטית של גינגריץ' בכמעט 30 מיליון דולר במשך 20 שנה.

"אני זוכר שנכנסתי לפגישות (עם בני הזוג) ומרים נגשה ישר לעניין" עם שאלות על עמדות (של פוליטיקאים רפובליקניים) על נושאים שקרובים לבה של המשפחה, אמר אוואנס. "יכולת לשכוח מה שתכננת לומר, מפני שהגעת לשם כדי לענות על שאלות".

בתשובה על שאלה האם מרים אדלסון תתרום סכומים גדולים כמו בעלה, לאחר מותו, השיב אוואנס בזהירות: "אינני חושב שהלהט של אדלסון לישראל, או למאמץ למנוע חקיקה שמתירה שימוש במריחואנה, או נושאים אחרים שחשובים להם, אינני חושב שזה ייפסק, יהיה מה שיהיה".

ומהצד הדמוקרטי של המתרס - ג'ונתן סורוס, בנו של ג'ורג', מוסיף להיות פעיל בפוליטיקה של ארגונים ליברליים, כמו אביו. אך בתשובה על שאלה, הוא אמר כי "אין לו עניין" לדבר כיצד השפיעה עליו הפעילות הפוליטית של אביו. מכל מקום, אחד מהנושאים שקרובים ללבו הוא מאמץ להגביל את התפקיד שתרומות כספיות ממלאות בפוליטיקה האמריקאית.