בזק במשחק כפול: ניישם שוק סיטונאי - אך נשקול בג"ץ

מפעילים שפנו לבזק וניסו לברר האם ניתן להתחיל במו"מ על מימוש הרפורמה קיבלו תשובות מתחמקות ■ במקביל החברה לא מוכנה להתחייב שלא תעתור לבג"ץ ושלא תנסה לעכב את הרפורמה בשוק התקשורת הקווית

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

חברת בזק נערכת ליישום הרפורמה בשוק התקשורת הקווית על פי החלטת משרד התקשורת, אך מאידך החברה לא זונחת את האופציה לפנות לבג"ץ על מנת שיתערב בהחלטות המשרד שנכפתה עליה. הרפורמה שנקבעה מחייבת את בזק למכור קווי אינטרנט וטלפוניה למתחרים במחירים שקבע המשרד.

לאחרונה פנו מפעילים לבזק וביקשו להתחיל בעבודה ליישום הרפורמה שקבע משרד התקשורת לפני שבועיים - רפורמה שמטרתה לאפשר למתחרים לרכוש מבזק קווים ולהשתמש בהם על מנת לספק חבילות תקשורת ללקוחות (השוק הסיטונאי), אך לטענתם בזק הבהירה שהנושא עדיין נמצא בלימוד אצלה.

נזכיר, כי על פי החלטת משרד התקשורת, החברה חייבת לספק למתחרים קווי אינטרנט בתוך שלושה חודשים, ושירותים כמו טלפוניה וטלוויזיה על גבי האינטרנט (מולטיקאסט) בתוך שישה חודשים. בזק נערכת ליישום ההחלטות אך כי היא טוענת שחלקן כלל לא ישימות ויש להניח שעוד תנסה לבקש ממשרד התקשורת לשנות חלק מההחלטות. יחד עם זאת החברה מבינה שהיא חייבת להיערך לכך ושהמשרד יהיה פחות סבלני לניסיונות למנוע אי יישום של ההחלטות.

כך, מבחינת בזק האופציות הן להראות שהיא פועלת ליישום ההחלטה של המשרד, אך מצד שני כלפי השוק והמפעילים, ליצור מצג של אי ודאות מבחינתה, ושהיא שוקלת עדיין להגיש בג"ץ נגד הרפורמה. בכך יש לגרום לרתיעה של מתחרים שלא בטוחים שהסיכומים שלהם עם בזק יחזיקו מים אם בזק תעתור לבג"ץ נגד הרפורמה.

הסירוב של בזק להכריז האם היא פונה לבג"ץ או לא, מבטא עד כמה החלטות משרד התקשורת באו לה בהפתעה גמורה ושהיא בעצם לא צפתה את המהלכים האחרונים של שר התקשורת הקודם גלעד ארדן שביומו האחרון בתפקיד החליט על מימוש הרפורמה. הדחייה של כל עמדותיה נגד הרפורמה, ובעיקר הטענות על אי היתכנות טכנולוגית וחוסר שביעות רצון מהמחירים שנכפו עליה - מסבירים את עוצמת ההפתעה וגם התסכול מהמהלכים של המשרד.

בזק נמצאת בצומת דרכים מאד מורכבת מבחינתה משום שלאחר הרמזים העבים שנשלחו לה מכיוון המשרד, היא מסתכנת בכך שהמשרד יגיב בחריפות לניסיונות נוספים מצידה לעכב את הרפורמה. מה גם שהחברה עשויה למצוא את עצמה בסיטואציה לא מוכרת שבה דעת הקהל תתקומם נגדה בגין עיכובים מצידה ביישום רפורמה שנתפסת כחיונית, ולכך יש משמעות רבה מאד לגבי הדימוי החיובי שבזק בנתה לאורך השנים.