"עוד אישור להחלטת הציבור להסיט כסף מהמניות בישראל"

מנהלי ההשקעות על ההליכה לבחירות: "המהלך יוביל בעיקר להשפעות אינפלציוניות, גם מצד המטבע - האי-ודאות תתרום להיחלשות השקל"

בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

אזרחי ישראל גילו אמש (ב') כי הבחירות לכנסת יוקדמו כנראה למארס הקרוב, צעד שצפוי לעלות למשק מיליארדי שקלים ולהשפיע, בין היתר, על הכלכלה המקומית. כצפוי, התגובות מצד הפעילים בשוק ההון לא איחרו לבוא.

"לא צריך ללכת רחוק כדי להבין את המשמעויות של בחירות", מציין אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות. לדבריו, ההשפעה העיקרית של פיזור אפשרי של הכנסת והליכה לבחירות היא על סביבת האינפלציה. "ההחלטה ללכת לבחירות, אם תתקבל, צפויה להוביל לעלייה בציפיות האינפלציה, ותומכת בהערכותינו שהמהלך שנרשם בשנה האחרונה ברכיב השקלי של שוק האג"ח מיצה את עצמו", הסביר.

לדבריו, בתרחיש של בחירות בשנה הבאה, רפורמות ממשלתיות להוזלת יוקר המחיה עלולות להתעכב, מה שעשוי לייצר מעט לחצים אינפלציוניים: "האי-ודאות לא ממש צפויה לתרום לחוזקו של השקל, כך שגם מצד המטבע ההשפעה היא בעיקר אינפלציונית".

גם במיטב דש סבורים כי האי-ודאות הנוכחית צפויה להגביר את פיחות השקל, ולגרום להתייקרות המוצרים המיובאים, ולעלייה באינפלציה. "מבחינה כלכלית לבחירות יש השפעה שלילית על המשק, במיוחד כעת, ערב אישור התקציב", אמר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות.

"יתרון באג"ח הממשלתיות"

באשר להשפעה על השווקים, ציין זבז'ינסקי, "מניסיון העבר אפשר ללמוד שלרוב, במהלך חצי שנה אחרי הבחירות, שוק המניות עמד ברמה גבוהה יותר מאשר לפניהן".

מנגד, איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות יצירות, הזכירה כי "שוקי המניות לא אוהבים אי ודאות, וזו עובדה. הם גם לא אוהבים מסים", הסבירה, "והנה קיבל הציבור אישור נוסף להחלטתו להסיט כספים משוק המניות המקומי לאלו שמעבר לים - כך שיש לצפות להמשך מגמה זו".

עם זאת, באשר לשוק האג"ח הממשלתיות, נראה כי התמונה שונה. "ריסון פיסקאלי והעלאת מסים, במטרה להגביל את הגירעון התקציבי, צפויים להתקבל בחיוב על-ידי המשקיעים בשוק האג"ח הממשלתיות", אמרה ניר.

ואולם, לדעתה, בפועל ההשפעה על התשואות תהיה בשוליים: "בסופו של דבר, גירעון גבוה או נמוך באחוז לא ישפיע על תשואות האג"ח הממשלתיות. מה שכן ישפיעו הן רמת התשואות בארה"ב (שתושפע מהתפתחות הריבית שם), רמת הריבית המקומית וציפיות האינפלציה".

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי באפסילון, מספק תחזית קצת יותר אופטימית מעמיתיו. "במבט לעתיד, אני מניח שההשפעה על כלכלת ישראל תורגש, אם בכלל, רק בטווח הקצר, ותתבטא יותר בכך שפרמיית הסיכון על הנכסים עלולה לעלות. עם זאת, יש לזכור שאנחנו עדיין לא צופים שינוי בריבית בקרוב, וגם לא השפעה על האינפלציה", הוסיף, "כך שבסופו של יום אני מניח שהמגמה של זרימה של כסף לנכסים, אג"ח קונצרניות ומניות, תימשך".

ומה לגבי האופן שבו הבחירות משפיעות על ביצועי שוק המניות הישראלי?

בהקשר זה ציינו במיטב דש כי בתקופה שבין חצי שנה לפי הבחירות לחצי השנה שלאחריהן, שוק המניות הישראלי מניב תשואה ממוצעת של כ-6% (ראו גרף), שהנה עודפת בהשוואה לשוק האמריקאי. עם זאת, הם מבהירים כי מגמה זו אינה אופיינית לכל מערכות הבחירות.

כך השפיעו בחירות על מדד תל אביב
 כך השפיעו בחירות על מדד תל אביב