בעקבות התפרקות הממשלה: הדולר היציג על סף 4 שקלים

נתניהו החליט אתמול לפטר את שר האוצר יאיר לפיד ושרת המשפטים ציפי לבני, וקרא לפיזור הכנסת ■ האירו היציג נקבע על 4.92 שקלים

דולרים, כסף, שטרות / צלם: רויטרס
דולרים, כסף, שטרות / צלם: רויטרס

הסערה הפוליטית וההחלטה להקדים את הבחירות ממשיכות לטלטל את שוק המט"ח ולהעניק רוח גבית לדולר. המטבע האמריקאי ממשיך לדהור היום (ד') לעבר רף ה-4 שקלים ושערו היציג נקבע בעלייה של כ-0.8% ל-3.994 שקלים, שיא של קצת יותר משנתיים. האירו היציג נקבע על 4.92 שקלים. בעולם, הדולר מתחזק קלות מול האירו ונסחר ברמה של 1.233 דולרים לאירו.

ראש הממשלה נתניהו החליט אתמול לפטר את שר האוצר יאיר לפיד ושרת המשפטים ציפי לבני וקרא לפזר את הכנסת ולערוך בהקדם בחירות. "לא אסבול יותר אופוזיציה בתוך הממשלה", אמר נתניהו. "הם הפוליטיקה הישנה במלוא כיעורה. הם ניסו לעשות עליי פוטש",הוא האשים את השניים.

בזירת המאקרו יתפרסמו היום שטף נתונים מהותיים. תחילה פורסם סקר ה-ADP הבוחן את מספר המשרות שנוצרו בסקטור הפרטי בחודש החולף (ללא מגזר החקלאות). הסקר הצביע על יצירה של 208 אלף משרות, פחות מהצפי שעמד על 223 אלף, לאחר תוספת של 233 אלף בחודש אוקטובר (נתון מעודכן).

ב-16:45 יתפרסם מדד מנהלי הרכש בסקטור השירותים לחודש נובמבר, שלפי התחזיות נותר ללא שינוי ברמה של 56.3 נקודות. ב-17:00 יפורסם מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור (ISM) שצפוי לעלות לרמה של 57.5 נקודות.

ב-21:00 הפד יפרסם את דוח ספר הבז', הבוחן את ההתפתחות הכלכלית ב-12 מחוזות הפד בחודשיים האחרונים.

הבנק המרכזי של ארה"ב קרוב לנטוש את התחזית שלו, לפיה הוא ישמור על הריביות ברמה אפסית למשך זמן ממושך. כך אמר אתמול (ג') סגן יו"ר הפד סטנלי פישר בכנס של ה"וול סטריט ג'ונרל". נציין כי במקרה שבו הפד יחליט להעלות את הריביות מוקדם מהצפי, לפני אמצע 2015, הדולר ימשיך להתחזק מול המטבעות המרכזיים בעולם.

ב-FXCM ישראל ציינו הבוקר: "הצניחה המסחררת של השקל תוך שעות ספורות אתמול ממחישה את חומרת הפגיעה של התפרקות הממשלה קצרת הימים ועל אמון השוק בהנהגה הפוליטית בישראל, ולכך עשויות להיות השלכות שליליות ביותר על הכלכלה הישראלית ולפגוע בצמיחה ב-2015. קשה לראות מה יוכל לעצור כעת את הפיחות החד בערכו של השקל. שיתוק המערכות, הקפאת הרפורמות, היעדרו של שר אוצר ואי הוודאות הפוליטית שיאפיינו את החודשים הבאים של מערכת הבחירות, רק יעצימו את הלחץ על השקל ויבריחו את המשקיעים. גם אם לפיחות של השקל בחודשים האחרונים היו גם השפעות חיוביות על הכלכלה הישראלית - ובעיקר על מגזר הייצוא - הרי שפיחות כה חד, שצפוי להימשך בחודשים הבאים, מהווה כעת סכנה על הכלכלה הישראלית".

בבוטיק ההשקעות אלומות מציינים, כי "נראה שהפעילים בשוק המט"ח מעריכים שאחרי הבחירות תיכון בישראל ממשלה ימנית יותר מזו הנוכחית וחוששים מבידודה של ישראל בעולם. על רקע אי הוודאות מתוצאות הבחירות, החשש בשוק הוא שהמשקיעים הזרים ימשכו מפה את הכסף. בחודשים הקרובים עד הבחירות נראה את המשך מגמת ההתחזקות של הדולר בשוק המט"ח המקומי, אבל עד אמצע מארס תהיה בשוק תנודתיות גבוהה וכדאי לקחת את זה בחשבון".

בפריקו מציינים, כי "פיחות השקל אל מול הדולר גם בתקופה ששער הדולר אל מול המטבעות המרכזיים בעולם ממשיך לנוע בטווח שערים מוגבל, מלמד כי הפיחות מאז פריצת רמת ה-3.8 שקלים לדולר הוא תוצר מקומי, 'תוצרת כחול לבן'. הפיחות מבוסס בעיקרו על התרחבות החשיפה של הגופים המוסדיים (קרנות פנסיה, קופ"ג, קרנות השתלמות, חברות ביטוח ודומיהן) בשעה שהיצואנים מנצלים את הפיחות להגנה על תמורות עתידיות.

"להערכתנו הדולר טרם מיצה את פוטנציאל הפיחות בתנועה אל מעל רמת ה-4 שקלים לדולר. הסיכון המרכזי נותר במקרה של שינוי במגמת שוק ההון הגלובלי ובמיוחד בארה"ב לצד הריבית. הריצה לדולר מובנת מצד המשקיעים המוסדיים אולם מציבה אתגר עצום בפני בנק ישראל. שכן במקרה של שינוי במגמה מי ירכוש את מיליארדי הדולרים שנקנו מאז אוגוסט האחרון? והרי בנק ישראל בתקופה של טרום בחירות יהיה מוגבל יותר בפעילותו - מצב דברים המסכן את עמיתי הקרנות והקופות כמו גם התעשייה הישראלית והמשק כולו".