בדיקת "גלובס": באיזו חברת סלולר תשלמו הכי פחות?

כניסתה של מתחרה נוספת לענף הסלולר, וואלה מובייל, היא הזדמנות לבחון מה מציעות היום החברות השונות ■ השורה התחתונה ברורה: מי שרוצה לשלם פחות חייב להישאר עירני ולעדכן חבילות אחת לכמה זמן

סלולר / צילום: שאטרסטוק
סלולר / צילום: שאטרסטוק

השבוע הצטרפה לענף הסלולר הצפוף מפעילה חדשה: וואלה מובייל, שתפעל כמותג בית זול של פלאפון (בדומה ל-012 מובייל מבית פרטנר). ההכרזה על החבילה התחרותית - 39 שקל לחודש, כולל 3 ג'יגה גלישה בחבילת הכול כלול - כבר הספיקה לעורר את השוק.

אתמול (ד') הכריזה יו-פון על מבצע חדש הכולל מסלול ב-29 שקל לחבילה עם 1 ג'יגה גלישה, או מסלול ב-49 שקל עם 4 ג'יגה (ועוד 4 ג'יגה ל-3 חודשים ראשונים). רק השבוע הכריז רמי לוי על הוזלת מסלול הכול כלול מ-50 ל-20 שקל בחודש (1 ג'יגה גלישה), ובגולן טלקום שדרגו את המסלולים עם הגדלת נפח הגלישה והוספת היקפי שימוש בחבילות הבסיס.

גם הספקיות הגדולות לא נשארות אדישות: פלאפון יצאה אתמול עם מסלול ב-89 שקל לחבילה הכוללת 5 ג'יגה גלישה, וסלקום עם חבילה ב-59 שקל לחודש ובה 3 ג'יגה גלישה - והיא הזולה מבין הספקיות הגדולות.

כשהשוק מתעורר, הצרכנים צריכים להתעורר עמו ולרענן את הסכמי ההתקשרות עם ספקית הסלולר: היום אין הצדקה לשלם יותר מ-40 שקל בחודש למסלול עם גלישה בנפח 2-3 ג'יגה, כפי שמציעות וואלה מובייל ורמי לוי תקשורת.

"גלובס" סוקר את תעריפי חברות הסלולר, מספק 5 נקודות שיש לקחת בחשבון לפני שמתניידים לחברה מתחרה - וגם מגלה: מי החברה היחידה שנגדה נרשמה עלייה במספר התלונות השנה?

חבילות גם לממעטים לדבר

כמעט כל הספקיות, בעיקר החדשות, מציעות תוכניות למשתמשים קלים שמתאימות בעיקר לילדים או לצרכנים מבוגרים. המחיר לחבילה בסיסית מתחיל ב-10 שקלים לחודש.

לדוגמה, גולן טלקום מציעה חבילה ב-10 שקלים ל-100 דקות שיחה, סמס ללא הגבלה וגלישה בנפח של 100 מגה. גם בוואלה מובייל החבילה הבסיסית עולה 10 שקלים, והיא כוללת 80 דקות, 80 סמסים ו-80 מגה גלישה.

בהוט מובייל קיימת חבילת "לא דיברת לא שילמת" ב-13 אגורות ליחידת שימוש (דקה/הודעה/ מגה גלישה), כך שבשימוש של 150 יחידות למשל החשבון יגיע לכ-20 שקל בחודש.

כדאי לזכור שבמסגרת מסלולי הכל כלול המוצעים כיום, דוגמת 20 שקל ברמי לוי, ייתכן שתעדיפו לרכוש חבילה במחיר דומה מבלי להיות מוגבלים בהיקף השיחות וההודעות.

נפח הגלישה בחבילה מספיק?

ההערכות הן כי נפח הגלישה הממוצע בחודש הוא 2 ג'יגה, עם מגמת גידול מתמדת עם בוא הדור הרביעי. בהתאם לדפוסי הגלישה שלכם מומלץ לבדוק מראש האם נפח הגלישה בחבילות המוצעות מספק: רוב החברות מציעות חבילה משודרגת עם נפח גלישה גדול - מסלול ה-20 שקל של רמי לוי כולל נפח גלישה של 1 ג'יגה, כשחבילה הכוללת 3 ג'יגה תעלה 40 שקל לחודש וחבילה עם 5 ג'יגה תעלה 50 שקל לחודש. בגולן טלקום המסלול ב-37 שקל כולל 3 ג'יגה גלישה כשמסלול אחר ב-59 שקל לחודש כולל 6 ג'יגה גלישה.

בוואלה מובייל חבילה משודרגת הכוללת 6 ג'יגה ושיחות בחו"ל תעלה 59 שקל בחודש, כשחבילה עם 3 ג'יגה תעלה 39 שקל בחודש. לרוב, הגעה למכסת הגלישה תחסום אפשרות לגלוש, וחלק מהחברות מציעות רכישת נפח גלישה נוסף בתשלום נפרד.

שיחות בחו"ל: לא בכל חבילה

לנוסעים לחו"ל מציעות הספקיות חבילות מגוונות (אחרת תשלמו עשרות שקלים לדקה). באורנג', למשל, חבילה בכ-150 שקל הכוללת שימוש בשווי 190 שקל (1.80 שקל לדקת שיחה/הודעה ו-2 שקל למגה גלישה), חבילת חו"ל בסלקום עולה 75 שקל, והיא תקנה תעריף של 0.69 שקל לדקת שיחה/הודעה. במילים אחרות, הנוסעים לחו"ל מוצאים את עצמם משלמים תעריף כפול ומכופל ביחס למחיר החודשי.

בהום סלולר וברמי לוי מציעים את רכישת סים חו"ל קבוע שמעניק שיחות מוזלות לשוהים בחו"ל (כ-0.50 שקל לדקה), אולם נדמה שבהיבט הזה, וואלה מובייל שוברת את החוקים: מסלול ה-59 שקל לחודש עם נפח גלישה מכובד של 6 ג'יגה מכיל גם שיחות והודעות ללא הגבלה מ-87 מדינות בעולם, על בסיס אפליקציית גלובל של פלאפון (על בסיס רשת האינטרנט). מוגבל ל-15 יום בשנה.

פעמיים כי טוב: שני קווים במבצע

אם יש לכם יותר ממנוי סלולרי אחד במשפחה, הרי שמשתלם לבחון מבצעים לקו שני (המשתייך לאותו גורם משלם). המסלול הזול ביותר הוא זה שמציעה יו-פון: קו שני ב-10 שקלים למצטרפים למסלול ב-49 שקל (הכולל 4 ג'יגה גלישה). המחיר לשני הקווים יעמוד על 59 שקל, והוא בתוקף לחצי שנה. אולם בגולן טלקום קו שני יעלה 18 שקל, כך שמחיר שני קווים עם 2 ג'יגה גלישה הוא 55 שקל בחודש.

בוואלה מובייל קו שני יעלה 19 שקל בחודש, כך ששני קווים בחבילה עם 3 ג'יגה יעלו 58 שקל. ב-012 מובייל קו שני ישלם 29 שקל, ושני קווים בחבילה הכוללת 2 ג'יגה נפח גלישה ישלמו 68 שקל, ובהוט מובייל קו שני למסלול ה-49 שקל בחודש יעלה 29 שקל. למי שמסתפק בגלישה בנפח ג'יגה, מסלולי רמי לוי ב-20 שקל מפשטים את העניין.

המחירים מזנקים אחרי שנה

מחירי המסלולים המוצגים בטבלה תקפים ברובם לשנה אחת, למעט אורנג' שתעריפיה תקפים ל-18 חודשים, ופלאפון שהמחיר בה נשאר ללא הגבלה.

בתום שנה, המחירים מזנקים: למשל ל-99 שקל בגולן טלקום (מ-37 שקל - המחיר כיום), ברמי לוי תעריף ה-20 שקל לחודש יעודכן ל-90 שקל, בוואלה מובייל תעודכן חבילת ה-39 שקל ל-89 שקל כעבור שנה ועוד.

חובת הצרכנים לדאוג לעדכן חבילה חדשה בטרם תחלוף שנה אצל הספקית או אצל מתחרה. היות ומבצעים מתעדכנים כל העת, ואין התחייבות למסלול או לחברה - מומלץ להיות עם האצבע על הדופק ולעדכן חבילות משתלמות גם בטרם עברה שנה.

מסגלים הרגל להשוות מחירים

כלי ההשוואה באמצעות שקיפות המחירים של הספקיות באתרי האינטרנט שלהם מסייע לצרכנים: בכל האתרים תמצאו את המסלולים מפורטים, מה שמייתר בזבוז זמן בהמתנה למוקדי מכירות. בדיקה כזו מומלץ לבצע אחת לחודש ולהתעדכן בדבר חבילות משתלמות, שעבורן אולי ישתלם לשנות את המסלול הקיים.

סלקום, אגב, יוצאת דופן בעניין הזה: מחירי המסלולים לא מופיעים באתר. למה? לא קיבלנו על כך תשובה ברורה, למעט העובדה שזה המצב כרגע, ושהמסלולים יעודכנו בימים הקרובים.

ערך מוסף - כדאי?

היות שכמעט שאין חברה שמציעה שירותים סלולריים בלבד, מוצעים למצטרפים הטבות של שירותים או מוצרים נלווים: בהוט מובייל מסלול הכול כלול ב-49 שקל לחודש כולל גם ספק אינטרנט ביתי במהירות של עד 100 מגה (דרך הוטנט, שווי ההטבה 20 שקל בחודש), בוואלה מובייל המצטרפים לחבילות ב-39 שקל או ב-59 שקל לחודש מקבלים קופון בשווי 120 לרכישת מוצרים בוואלה שופס - באתר החברה מציגים את ההטבה הזו כמחיר השקה ב-0 שקל ל-3 חודשים, אולם כאמור מדובר בשובר לקניות.

באורנג' מציעים לשלב בחבילה עם 6 ג'יגה נפח גלישה תקשורת קווית ביתית, או מסלול שירות ואחריות על מכשיר הטלפון (גם אם לא נרכש בחברה, אבל נמנה עם רשימת המכשירים שאורנג' משווקת) - כשמחיר כל אחד מהמסלולים הללו הוא 95 שקל בחודש.

בהום סלולר וביו-פון משלבים בין קניות ברשתות (הום סנטר או מגה) שיזכו את המנויים בהחזר בחשבונית הסלולר: בהום סלולר, לדוגמה, הקונים ב-200 שקל בסניפי הום סנטר יקבלו החזר של 20 שקל על חשבון הסלולר.

כמה עולה חבילת הכול כלול ומהו נפח הגלישה שהיא כוללת
 כמה עולה חבילת הכול כלול ומהו נפח הגלישה שהיא כוללת

לקוחות הסלולר מתלוננים פחות

הבשורה שעולה מנתוני המועצה לצרכנות היא שמספר התלונות על ענף הסלולר מצוי בירידה ביחס ל-2014. יצוין כי מדובר על נתוני 2014 ללא חודש דצמבר.

מגמת הקיטון מצביעה על כך שפחות צרכנים התלוננו נגד 3 הספקיות הגדולות - פלאפון, סלקום ופרטנר. ירידה ניכרת גם בכמות התלונות נגד הוט מובייל ויו-פון.

החברה היחידה שכמות התלונות נגדה עלתה היא גולן טלקום. במועצה מסבירים כי מגמת הירידה נמשכת מאז מהפכת הסלולר: "אנחנו למדים שאם צרכנים לא מרוצים, הם פשוט מחליפים חברה במקום להתלונן. שוק הסלולר מלמד שכשיש תחרות אמיתית, הצרכן מרוויח".

מתלוננים פחות-סלולר
 מתלוננים פחות-סלולר