בדרך לשנת שיא בגיוסי החוב הקונצרני

הביקושים הגבוהים הובילו להגדלת הגיוס של אול-יר ל-396 מ' ש' ■ הזמנות של 105 מ' ש' מקרנות נאמנות התקבלו במכרז המוסדי של לייטסטון

רפי ליפא וגל עמית / צילום: תמר מצפי
רפי ליפא וגל עמית / צילום: תמר מצפי

האי-ודאות בשוק האג"ח הקונצרני המקומי מקשה בשבועות האחרונים על הנפקות החוב, ולמרות זאת מצליחות חברות, שרובן משתייכות לסקטור הנדל"ן, להשלים את גיוסי החוב שלהן, גם אם לעיתים הן נדרשות להפחית את סכומי הגיוס ולהעלות את שיעור הריבית.

אתמול בערב הייתה זו מפעילת בתי הדיור המוגן, אחוזת בית רעננה, שדיווחה על השלמת השלב המוסדי בהנפקת האג"ח שלה. החברה, שזכתה לדירוג Baa1 ממידרוג עבור גיוס של עד 200 מיליון שקל באג"ח שקליות לא צמודות, הצליחה לגייס במכרז המוסדי 160 מיליון שקל בריבית של 5.8% - 0.1% פחות מהריבית המקסימלית שהציבה במכרז.

במכרז נרשמה השתתפות ערה של משקיעים מוסדיים, כאשר גופי החיסכון לטווח ארוך בראשות הראל ביטוח, ילין לפידות והלמן אלדובי, רכשו אג"ח ב-53 מיליון שקל. 44 מיליון שקל נוספים הגיעו מחברות קרנות הנאמנות ובראשן מיטב דש, מור, איילון, סיגמא, אנליסט ורוטשילד.

בנוסף, נרשמת התעוררות בהנפקות איגרות החוב של ארבע חברות הנדל"ן הזרות שהגיעו לגיוס חוב בבורסה, בסיוע היועצים גל עמית ורפי ליפא. אחרי פתיחה צולעת במקצת, כאשר חברת ספנסר אקוויטי גייסה רק 75% מתוך הסכום שביקשה -291 מיליון מתוך 400 מיליון שקל - ובריבית גבוהה יחסית של 6.9%, הגיע יום המסחר הראשון של אג"ח א' של ספנסר ושינה את התמונה.

האג"ח ריכזה מחזור ענק של 52 מיליון שקל, שהעיד על התעניינות רבה מצד המשקיעים המוסדיים שנמנעו מלרכוש אותה בהנפקה, וסיימה את יום המסחר הראשון שלה עם זינוק של 4.4%.

מקטינים היקפים, מגדילים ביקושים

מאז הספיקה חברה שנייה מבין הארבע, לייטסטון, לקבל התחייבויות מוקדמות לגיוס 301 מיליון שקל בריבית של 6.35% במסגרת המכרז המוסדי, לאחר שהפחיתה את היקף סדרת אג"ח א' שביקשה להנפיק מ-600 מיליון שקל ל-475 מיליון שקל.

במכרז המוסדי של לייטסטון לא נרשמה השתתפות של גופי החיסכון לטווח ארוך, אולם הזמנות בהיקף של 105 מיליון שקל התקבלו מחברות קרנות הנאמנות של מיטב דש, אקסלנס, מנורה מבטחים, מור, אלומות ספרינט, איילון, אי.בי.אי ותמיר פישמן. היום נערך המכרז הציבורי בהנפקה, ואצל החתמים המובילים אותה נרשמה אופטימיות בנוגע לביקושים הצפויים.

אופטימיות זו התבססה על מכרז מוסדי אחר שנערך אתמול, של החברה השלישית ברשימה - אול-יר של היזם יואל גולדמן. במכרז המוסדי קיבלה אול-יר התחייבויות רכישה גבוהות של 336 מיליון שקל לאג"ח מסדרה א', וזאת לאחר שבשבועיים שקדמו להנפקה כבר החליטה החברה להפחית את היקפה מ-400 מיליון שקל ל-330 מיליון שקל, עקב הביקושים החלשים שקיבלה ספנסר מחברות קרנות הנאמנות והגופים המוסדיים.

אול-יר מחזיקה ב-119 בניינים להשכרה בעיר ניו יורק, ועיקר פעילותה מתמקדת בהשכרת דירות ברובע ברוקלין. לחברה 915 דירות, לצד 54 חנויות להשכרה באותם בנייני מגורים, והיא עוסקת כיום בהקמת 170 דירות נוספות.

במכרז המוסדי נקבע שהאג"ח השקלית (לא צמודה) של אול-יר מסדרה א' תישא ריבית של 6.35%, ועקב הביקושים הגבוהים יוגדל מחדש סך הגיוס ל-396 מיליון שקל. מבט על תוצאות המכרז מגלה כי ביקושים של 62 מיליון שקל התקבלו מחברות קרנות הנאמנות, ובראשן אלו של אי.בי.אי ואקסלנס, שם גם חברת הגמל הזמינה אג"ח ב-10 מיליון שקל.

עוד כמה חברות מקומיות הודיעו בימים האחרונים על השלמת השלב המוסדי בהנפקות האג"ח שלהן - מנרב (340 מיליון שקל), בנק ירושלים (270 מיליון שקל) וישרס (70 מיליון שקל). יצרנית הדשנים כיל השלימה גיוס אג"ח פרטי בחו"ל של כ-800 מיליון שקל, ואילו חברת הנדל"ן דמרי הבטיחה גיוס של כ-30 מיליון שקל בהנפקת מניות.

אלטשולר או פסגות - מי צודק בשאלת השווי של שפיר הנדסה?

ביום חמישי קיימה חברת הבנייה והתשתיות שפיר הנדסה את שלב המכרז המוסדי, במסגרת הנפקת המניות הראשונה שלה בבורסה בת"א. ההנפקה של שפיר היוותה את גיוס ההון הגדול בבורסה בשנה האחרונה, אולם בקרב המשקיעים נחלקו הדעות בנוגע לשווי שראויה החברה לקבל בהנפקה.

בתחילה ביקשו ארבעת האחים לבית משפחת שפירא, בעלי השליטה בשפיר, להציב לחברה שווי של יותר מ-2 מיליארד שקל, אולם לאור התנגדות המוסדיים הופחת השווי ל-1.85 מיליארד שקל, ובהמשך ל-1.75 מיליארד שקל.

לאחר ההפחתה הכפולה קיבלה שפיר הזמנות המבטיחות גיוס של 440 מיליון שקל בשלב המוסדי, והיא צפויה להיות החברה החמישית המצטרפת לבורסה השנה בדרך של הנפקת מניות. ההזמנות הגיעו מכמה מגופים מוסדיים ובראשם אלטשולר שחם, שהזמין מניות ב-182 מיליון שקל עבור קופות הגמל וקרנות הנאמנות שבניהולו, וחברות הביטוח הראל ומגדל שרכשו מניות ב-59 מיליון וב-51 מיליון שקל, בהתאמה. מוסדיים נוספים שרכשו מניות בהיקף מהותי היו עמיתים פנסיה (19 מיליון שקל) וגלעד גמלאות (9 מיליון שקל).

מנגד, נעדרו מהרשימה כמה מהשמות הגדולים בשוק המוסדי הישראלי, כגון פסגות, מיטב דש, כלל ביטוח, מנורה מבטחים, הפניקס, וילין לפידות - ככל הנראה לאור הערכתם כי שווי החברה בהנפקה עדיין גבוה מדי. בימים הקרובים צפויה שפיר לקיים את המכרז הציבורי, ולאחריו תחל מניית החברה להיסחר בבורסה. את השאלה מי מבין המוסדיים צדק בהערכת השווי שלו, ומי טעה, ניתן יהיה לבחון בחודשים הבאים.

גיוסי שיא של 51 מיליארד שקל באג"ח קונצרניות מתחילת השנה

לקראת סיום 2014, המסתמנת כשנת שיא בגיוסי האג"ח הקונצרניות, הפעילות בחודש נובמבר הייתה מתונה יחסית. מנתוני מידרוג ולידר הנפקות עולה כי גיוסי החוב בחודש החולף הצטברו לסכום של כ-1.5 מיליארד שקל - ירידה של כ-30% לעומת נובמבר אשתקד. לצד הגיוסים הללו, הנפיקה חברת החשמל בחו"ל אג"ח בהיקף 4.7 מיליארד שקל שנרשמו למסחר בישראל. בכך גדל סך הגיוסים החודשי הכולל חברות ממשלתיות לכ-6.2 מיליארד שקל.

חברות הנדל"ן המשיכו לבלוט בשוק החוב גם בנובמבר, עם גיוס של כמיליארד שקל, בתמיכת גל הנפקות של חברות הנדל"ן הזרות שהגיעו לבורסה המקומית. על כשליש מסכום הגיוס בענף אחראית חברת ספנסר, שגייסה קרוב ל-300 מיליון שקל. איירפורט סיטי גייסה יותר מ-200 מיליון שקל, ואספן גרופ גייסה קרוב ל-100 מיליון שקל.

במידרוג מציינים כי מתחילת השנה היקף הנפקות האג"ח הקונצרניות מצטבר לסכום ענק של כ-51 מיליארד שקל - גבוה ביותר מ-60% מגיוסים של כ-32 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בלידר הנפקות מוסיפים כי בבחינת החוב הקונצרני נטו, בניטרול חברות ממשלתיות ובנקים, העלייה בפעילות מתחילת השנה מתונה יותר ועומדת על כ-5%, עם סכום שהגיע ליותר מ-28 מיליארד שקל.

רנן כהן אורגד, מנכ"ל לידר הנפקות, אמר כי "שנת 2014 הייתה חזקה מאוד בשוק גיוסי החוב. סביבת הריבית והיעדר אלטרנטיבות השקעה ראויות, דחפו את שוק החוב קדימה. גם המבצע בעזה לא קלקל את האווירה, והגיוסים נמשכו כרגיל".