סיכוי קלוש למכירת הפניקס למשפחת קושנר

בעל השליטה יצחק תשובה נפגש בניו יורק עם משפחת קושנר, לאחר שזו ביקשה הנחה - הפגישות לא הניבו פרי ■ בדלק החלו לבחון אופציות נוספות למכירת חברת הביטוח

יצחק תשובה / צלם: בלומברג
יצחק תשובה / צלם: בלומברג

קטן הסיכוי למכירת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס לידי משפחת קושנר, ונראה כי העסקה עומדת בפני ביטול. לפני מספר ימים טס יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק (שמחזיקה בהפניקס), לניו יורק, בין היתר במטרה לקיים סדרה של פגישות עם משפחת קושנר לצורך קידום העסקה. ככל הידוע פגישות אלו לא הניבו פרי, ולכן ההערכות הן כי רוב הסיכויים שהעסקה לא תצא אל הפועל. החלטה רשמית בנושא צפויה עד סוף החודש.

גורמים בקבוצת דלק מציינים כי המו"מ נמשך כרגיל, ואין כרגע כל שינוי בסטטוס.

בשבוע שעבר פורסם כי משפחת קושנר ביקשה הנחה של 250-300 מיליון שקל במחירה של הפניקס (מתוך סכום של 1.7 מיליארד שקל שהיא אמורה לשלם). ככל הידוע, במשפחת קושנר נימקו את הבקשה במספר סיבות, בהן: הוועד שעומד לקום בהפניקס, הרגולציה הרבה בשוק הישראלי, ממצאים שעלו בבדיקת הנאותות שנעשתה לחברה, וכן המכפיל הנוכחי בו נסחרת הפניקס בבורסה. בקבוצת דלק מסרבים לתת הנחה שכזו.

זו אינה הסוגיה היחידה שמונעת את קיום העסקה. משפחת קושנר מעוניינת לצרף שותף לרכישת הפניקס, כאשר לא ברור עדיין במי מדובר. לפי ההערכות, מדובר בקרן השקעות, אולם במשפחת קושנר מבינים כי נמוך הסיכוי שהממונה על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, תעניק היתר שליטה בחברת ביטוח לקרן השקעות - כשם שלא העניקה זאת בכלל ביטוח. זאת ועוד - משפחת קושנר בעצמה נדרשה לאחרונה להעביר למפקחת פרטים נוספים לצורך אישורה.

צריכה למכור, אבל לא כרגע

בקבוצת דלק לא לחוצים מבחינה פיננסית לבצע את המכירה, לאור יתרות המזומנים האדירות בקבוצה, לאחר גל מימושי החזקות מוצלח בשנה האחרונה, והעובדה שיש להם אלטרנטיבות אחרות למכירת החברה, אותן היא כבר בוחנת. הבלעדיות עם משפחת קושנר הסתיימה כבר לפני כחודש, מה שמאפשר לקבוצת דלק לבחון הצעות נוספות.

נזכיר כי קבוצת דלק נדרשת למכור את הפניקס לאור המגבלות של חוק הריכוזיות, האוסרות על החזקה במקביל של תאגיד ריאלי ופיננסי משמעותיים. יחד עם זאת, בפני הקבוצה עוד כמה שנים טובות להשלים עסקה שכזו.

על רקע זה, נחתם בתחילת יולי השנה מזכר הבנות בלתי מחייב בין הקבוצה לבין משפחת קושנר, שמוביל ג'ארד קושנר, למכירת השליטה (47%) בקבוצת הביטוח והפיננסים, על פי שווי ההון העצמי של הפניקס בתוספת ריבית בשיעור שנתי של 5% עד למועד השלמת העסקה.

מאז הסתיימה כאמור תקופת הבלעדיות עליה סיכמו הצדדים. כמו כן, נכון לסוף הרבעון השלישי השנה ההון העצמי של הפניקס גדל כבר בכ-5%. כיום נסחרת הפניקס לפי שווי של 2.68 מיליארד שקל.