האירו זינק מול השקל בעקבות דברי דרגי

האירו היציג ננעל בירידה של כ-0.4% ל-4.9072 שקלים ולאחר דברי דרגי קפת לכ-4.92 שקלים

כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס
כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס

הדולר שינה כיוון היום (ה') ולאחר מהלך עלייה מרשים ומהיר בימים האחרונים שהביאה אותו לסף ה-4 שקלים הוא רשם ירידה של כ-0.2% וננעל בשער יציג של 3.985 שקלים. האירו היציג ירד ב-0.4% ל-4.9072 שקלים, אולם לאחר דברי נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי האירו התחזק במסחר הרציף לכ-4.92 שקלים.

בשעה 15:30 החל דרגי את מסיבת העיתונאים שלו לאחר הודעת הריבית. דרגי הפתיע את השוק כשדחה הכרזה על תוכנית הקלה כמותית ואמר כי לא תושק החודש תוכנית הקלה כמותית כיוון שהתנאים עדיין לא בשלו לכך. הוא אמנם השאיר את הדלת פתוחה כשאמר כי אם ישתנו התנאים בהמשך הוא ישקול הקלה כמותית, אך ההפתעה בשווקים מאי-השקת תוכנית כבר החודש נתנה את הטון וחיזקה את האירו על חשבון הדולר.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים מימון והשקעות, מציין הבוקר כי "היצעי מט"ח לתשלומי שכר ומסים של יצואנים לצד מימוש רווחים מצד גופים פיננסיים בולמים את פיחות השקל. גורמי הפיחות ובראשם פער ריביות שלילי, חוסנו של הדולר בזירה הגלובלית ואי הוודאות הפוליטית בישראל כל אלו ימשיכו לתמוך בפיחות השקל. העובדה שהתחזקות הדולר התנהלה במשך 4 חודשים ללא מימושי רווחים משמעותיים ופעילות של סגירת חשיפות של סוף שנת כספים עשויים לזמן תיקון שערים תיקון שערים המוגבל בתנועה בתחום רמות הקיצון שמעל לרמת 3.82 - 3.84 שקלים לדולר".

אלעד סלומון, אנליסט ביוטרייד, מציין הבוקר כי "רמות השיא של המדדים באירופה מנותקות לחלוטין מהממצב הכלכלי השורר באירופה. את עיקר האופטימיות שואבים המשקיעים מהערכות כי מריו דרגי יצהיר היום על הרחבה כמותית ויזרים כסף זול לעידוד גוש האירו".

סלומון ציין כי ההרחבה הכמותית באה בכדי לנסות ולהילחם במיתון הצפוי בכלכלה האירופאית. הנתונים הכלכליים על אירופה לא מעודדים בלשון המעטה. האינפלציה באירופה עומדת על 0.3% בלבד, בטחון הצרכנים נמצא בירידה מתמדת כאשר בחודש האחרון נמדדה רמת שפל חדשה סביב 11.6%-, רמת האבטלה בגוש האירופאי נמצאת ברמה גבוהה מאוד סביב 11.5% ללא שיפור בשנה האחרונה. מדדי הייצור נמצאים בירידה כאשר מדד ה-PMI האחרון נמדד על שיעור של 50.1% (שיעור נמוך מ-50% מבטא התכווצות של השווקים), גם קצב הצמיחה של התוצר הגולמי בגוש האירופאי עומד על שיעור של 0.2% בלבד.

מחר יתפרסמו בארה"ב נתוני שוק העבודה לחודש נובמבר, כשהצפי הוא לתוספת של כ-230 אלף משרות. שיעור האבטלה צפוי להישאר על 5.8%.

הפעילות הכלכלה בארה"ב השתפרה באוקטובר-נובמבר, אולם מחירי הנפט הנמוכים העלו את החששות מפני קשיים כלכליים במפרץ מקסיקו וטקסס. כך עולה מספר הבז' שפורסם אמש, הבודק את הפעילות הכלכלית ב-12 מחזות הפדרל ריזרב. הדוח ממשיך להביע אופטימיות בנוגע לתחזית הכלכלית באופן כללי.

עוד פורסם אתמול בארה"ב סקר ה-ADP הבוחן את מספר המשרות שנוצרו בסקטור הפרטי בחודש החולף (ללא מגזר החקלאות). הסקר הצביע על יצירה של 208 אלף משרות, פחות מהצפי שעמד על 223 אלף, לאחר תוספת של 233 אלף בחודש אוקטובר (נתון מעודכן).