ערן רוט | מנכ"ל קרן הגשמה

"אנחנו מסבירים לכל משקיע שיש סיכונים"

חתול רחוב טבריאני - כך מגדיר עצמו ערן רוט, מנכ"ל ושותף בקרן הגשמה מבית היוצר של אבי כץ (קופיקס), גיל אונגר (הרבוע הכחול לשעבר) וחנן שמש; אותה קרן שקורצת למשקיעים פרטיים, קטנים יחסית (מ-100 אלף שקלים ומעלה) שרוצים להשתתף בחגיגות הנדל"ן בארץ ובחו"ל. החתוליות הזו, אגב, אכזבה אותו דווקא כשניסה לשכנע גברת מבוגרת אחת נגד השקעה אצלו: "היא כבר איבדה 2 מיליון שקל בהרפתקאות נדל"ן בארצות הברית, והיו לה עוד 2.5 מיליון. המלצתי לה לא להשקיע אצלנו, אבל היא החליטה בניגוד להמלצה".

מה קורה כשמשקיעים מתעקשים?

"אנחנו לא ביטוח לאומי והם ילדים גדולים. אבל לכל משקיע אנחנו מסבירים שיש סיכון להפסיד לגמרי את ההשקעה, אף שזה סיכון נמוך מאוד. עד כה, לא רק שזה לא קרה, אלא שהתשואה הנמוכה ביותר מפרויקט הייתה 15% לשנה. הגבוהה, אגב, הייתה 35%. מתוך 150 השקעות שלנו, קרוב לשלושים כבר חזרו". בשנה האחרונה גייסה הקרן ממשקיעים חצי מיליארד שקלים.

רוט הגיע להגשמה ב-2011, "ממש במקרה", הוא אומר. "זו הייתה תקופה בחיי שבה החלטתי ללכת ליזמות נדל"ן ופגשתי במדורת ל"ג בעומר של אחד מילדיי את גיסו של חנן שמש (יו"ר הקרן ואז גם המנכ"ל). לא הייתה להם משרה להציע לי, אבל השולחן של חנן היה עמוס ואמרתי לו, אני רואה שאתה צריך עזרה".

רוט התקבל לקרן כמנהל השקעות, בתוך שלושה חודשים התמנה לסמנכ"ל וגם החליט להיות שותף. באפריל 2014 התמנה למנכ"ל הקרן.

רוט מכנה את הגשמה, ברוח הימים האלה, "קרן השקעות חברתית", המאפשרת למשקיעים לא גדולים להשתתף במיזמי נדל"ן גדולים ולהיות שותפים בהם. זהו העיקרון של הקרן: היא מציעה למשקיעים הרשומים אצלה פרויקטים שבהם הם הופכים לשותפים באחוזים מסוימים דרך הקרן, וזו אינה גובה דמי ניהול אלא גוזרת את רווחיה כאחוזים מרווחי המשקיעים, בין 10% ל-20%. בשל המודל הזה, הקרן הייתה צריכה להתקיים בתקופה הראשונה ללא רווחים, על ההון העצמי של השותפים בה, עד שהגיעו האקזיטים הראשונים.

הגשמה השקיעה לפני שלוש שנים בפרויקט בקריית אונו הנמצא כיום בשלבי אכלוס, אבל רוט מצר על כך שרק מיעוט ההשקעות (כרבע) נעשה בארץ, והשאר בחו"ל, בעיקר בארצות הברית וגם קצת באירופה ובקנדה.

רוט מגדיר עצמו "קודם כול איש משפחה": "אני מסוג ההורים שכשהם מפספסים מקלחת של הילדים, הם אוכלים את הלב". הוא חובב ספורט ועד לאחרונה היה נוהג גם להתנדב באיכילוב כליצן רפואי.

אישי: בן 37, נשוי 4, מתגורר בכפר סירקין

השכלה: תואר שני במשפטים