לפיד נפרד מהאוצר: "עוזב, לכו תדעו אם בפעם האחרונה"

נאום הפרידה של לפיד: "ישראל היא מדינה במצור כפול. מצור מבחוץ ומצור מבפנים, ואנו צריכים לשמור עליה ולהיאבק עליה. כל מאבק כזה מתחיל פה. רווחתם, שלומם וביטחונם וכלכלתם של אזרחי ישראל נמצאות בידיים הכי טובות"

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

שר האוצר היוצא, יאיר לפיד, ערך היום (ה') טקס פרידה ממשרד האוצר.

"במובן מסוים אנחנו עושים את הכינוס הזה במקום שתי מסיבות עיתונאים שהיו צריכות להיות פה ביומיים האחרונים: היינו אמורים להציג פה את התכנית הגדולה שלנו להורדת יוקר המחיה, עם פעולות גדולות ודרמטיות בתחום הבנקאות ובהן היינו מכניסים תחרות שתוריד את העמלות, בתחום המזון, בתחום התחבורה, סדרה גדולה של צעדים עם תכנית שעבדנו עליה הרבה זמן, אני מקווה ששר האוצר הבא יציג לכם את זה. לדעתי היום מבחינת לוח הזמנים הייתי אמור לעמוד פה ביחד עם צביקה אורן ואבי ניסנקורן כדי לחתום באופן חגיגי על העלאת שכר המינימום גם לעובדי המגזר הציבורי. גם זה יצטרך לחכות", אמר לפיד.

לפיד נשמע כמי שנפרד לתקופה קצובה ואמר: "יש לנו ועבדנו הרבה מאוד זמן בשביל לשגר כל מיני דברים, הם עוד יקרו. אנחנו, כולנו צריכים להיאבק על זה, כאזרחים ישראלים אני מדבר עכשיו, אבל זה יחכה לשלב הבא. אז אנחנו לא נדבר היום על מה שיהיה אלא על מה שהיה".

לפיד התייחס למחלוקות בינו לבין פקידי האוצר הבכירים ואמר: "היו לנו ויכוחים, לי ולאנשי האוצר. ישבתי עכשיו עם ההנהלה לשיחת פרידה, היו אפילו דמעות וזה חלק מהעניין. זה אנשים שאני אוהב אבל היו לנו ויכוחים. אני חושב שכשדיברו על ויכוחים אנשים לא תמיד שמו לב כמה עשייה יצאה מתוך הויכוחים האלה. מתוך הדיון הזה, מתוך העיסוק המתמיד בהשקפת עולם, מתוך רצון להציב מטרות ולהיאבק עליהן, לפעמים בתוכנו, נולדה העשייה. מפני שכן, התווכחנו, אבל לכו לכל ניצול שואה במדינת ישראל מהמשרד הזה, מהבניין הזה ולדעתי גם מהקומה הזאת, בסוף יצאו תרופות חינם לכל ניצולי השואה, בסוף יצאה העלאה של הקצבאות.

"מתוך הוויכוחים ומתוך הדיון, לפעמים אתה יושב פה בחדרים בלילות הארוכים מכל המצגות שוכח איך זה מתרגם את עצמו לעולם האמיתי. אז ישבנו לילה אחד והתווכחנו על פרויקט ואחרי שמונה חודשים היינו בשדרות ונפתח כפר של מכולות לסטודנטים. דברים ישראליים שמועילים לידיים למען אזרחים ישראליים. מתוך הדיונים שאנחנו קיימנו פה נולדה תכנית דיור שתשנה, בסופו של דבר, את כל שוק ההיצע והביקוש בדיור כי אני עובד עם שני סגנים מאגף התקציבים וצועקים ומתווכחים מול מפה ובסוף יוצא תכנית לדירה שפותרת חסמים תחבורתיים ב-4 מיליארד שקל בשביל שכונות חדשות, זה הכול דברים אמיתיים.

"זה לשבת עם מיכל עבאדי בלילה ולהתווכח ובסוף יש משהו בתחום הביטחוני שנפתר שהוא חוצה ארבע יבשות. זה לשבת עם אמיר ולריב ולהתווכח וסגנים נכנסים ויוצאים ואנשי אגף תקציבים אומרים שזה טעות ואנשים מאגפים אחרים אומרים שזה כן נכון. בסוף מתוך זה נחלצת רפורמת המזון וחוק המזון עובר בכנסת וזה מוביל... אחרי 6 חודשים אמיר נכנס למשרד ואומר תראה ושם מולי גרף ומראה שמחירי המזון ירדו וסוף סוף אחרי שנים שהם רק עלו. זה עולם המס".

לפיד הוסיף כי "רוב הנהלת משרד האוצר היום הם אנשים שאני מיניתי, חלק מהם כמו החשבת הכללית קרובים אלי מאוד למרות שלא אני מיניתי אותה. אני לא הכרתי אף אחד מהם לפני שהגעתי הנה. אנחנו רק ובכל פעם שהיה צריך למנות מנכ"לית, ראש אגף תקציבים, כלכלן ראשי, השאלה היחידה הייתה תגידו לי מי איש המקצוע הטוב ביותר במדינת ישראל ואותו אנחנו נביא. לא קשרים, לא מקושרים, לא מחוברים, לא חברים של אף אחד, בוודאי לא אנשים עם זיקה פוליטית, וכך זה צריך להיות.

"האינטגריטי של המשרד הזה מוכרח תמיד להישמר בדיוק בצורה הזאת. אסור לתת למשרד האוצר לחזור לימים הלא טובים, שיכולת לראות את טביעות האצבע של האינטרסים הפוליטיים בכל פינה. אזרחי ישראל צריכים להאמין לכם תמיד שרק טובתם לנגד עיניכם. הם מאמינים היום ורואים משרד שאחרי שנתיים מנוהל בניקיון מלא, בשקיפות מלאה מתוך ריכוז לאינטרס הציבורי וכך זה צריך להישאר.

"הדבר האחרון שאני אומר לכם לפני שאני עוזב את המשרד הזה, לא יודע אם בפעם האחרונה, כי לך תדע מה קורה בציבוריות הישראלית, אבל בוודאי הפעם זה תשמרו על האינטגריטי של המשרד הזה מפני שהיא תמיד בסכנה ותמיד תחת דיון, כלכלה היא כסף. ואנשים שזה נוגע לכסף יש להם שיקולים שתמיד כדאי שנדע, ואנחנו לא יודעים. אז תשמרו על האינטגריטי הזה כי האינטגריטי של המשרד הזה הוא האינטגריטי של מדינת ישראל".

לפיד סיכם כי "ישראל היא מדינה במצור כפול. מצור מבחוץ ומצור מבפנים, ואנחנו צריכים לשמור עליה ולהיאבק עליה. כל מאבק כזה מתחיל פה. כשאני אצא ואכנס לאוטו שלי ואסתכל אחורה בפעם האחרונה אני אדע דבר אחד - רווחתם, שלומם וביטחונם וכלכלתם של אזרחי ישראל נמצאות בידיים הכי טובות שאפשר".