לגזור ולשמור: העקרונות של מודל החיסכון הכספי המותאם

החיסכון הכספי המותאם נועד ליצור התאמה בין מסלולי ההשקעה בחיסכון הפנסיוני לבין גילאי החוסכים ■ מהן השאלות העולות ממנו

פיננסים / צלם: פוטוס טו גו
פיננסים / צלם: פוטוס טו גו

לא התבלבלנו. ליל הסדר יחול אמנם רק בעוד כמה חודשים, אבל הפרסום האחרון של משרד האוצר בנוגע למודל החכ"מ הזכיר לנו את ליל הסדר. אל דאגה, גם לקושיות עוד נגיע. על מה בעצם מדובר? המודל החכ"מ (ראשי תיבות של חיסכון כספי מותאם) נועד ליצור התאמה בין מסלולי ההשקעה בחיסכון הפנסיוני לבין גילאי החוסכים.

נזכיר קצת נשכחות. מי שהצטרף לפוליסת ביטוח עד שנת 1990, נהנה מתשואה מובטחת על מלוא החיסכון שלו (גם אם ממשיך להפקיד לפוליסות היום). בקרנות הפנסיה נהנו החוסכים עד 2003 מתשואה מובטחת על 70% ממה שצברו (מ-2004 ואילך הוקטן שיעור התשואה המובטחת ל-30% בלבד, גם לאלו שהצטרפו קודם לכן).

מרגע שהופסקה או הוקטנה התשואה המובטחת, התרכזו רוב החוסכים באפיקי השקעות כלליים. מסלולים אלו מנוהלים על ידי הגופים המוסדיים, ללא התמחות באפיק מסוים ובפיזור רב. רמת הסיכון של הנכסים במסלולים אלו היא בינונית, ויש אף יאמרו שלמעלה מכך.

מצב זה לא השתנה גם לאחר שנפתחו מסלולי השקעה שונים ומגוונים למצטרפים חדשים בפוליסות ביטוח החל משנת 2004, ובשנים האחרונות גם בקרנות הפנסיה החדשות. האם המסלול הכללי מתאים לחוסך בגיל 25 כמו גם לחוסך בגיל 65? באופן אינטואטיבי נראה שהתשובה שלילית.

את התחושה האינטואטיבית גיבו נתוני המשבר הפיננסי העולמי בשנת 2008. כך, "נחתכו" המסלולים הכלליים במשבר זה בשיעור של בין 17% ל-25%. למבוטח שאינו צפוי לפרוש בקרוב היה סביר כי ירידת הערך תתוקן בשנים העוקבות (כפי שאכן קרה ברוב המקרים עוד בשנת 2009). לחוסך שהיה אמור לפרוש בשנת 2009, הפגיעה גרמה לעוגמת נפש ולעתים אף לפגיעה בפועל במימוש החיסכון הפנסיוני.

לדעת משרד האוצר, רמת הסיכון הטמונה בחיסכון צריכה להשתנות ככל שהחוסך מתבגר ומתקרב לגיל הפרישה. לצעירים מומלץ לבחור רמת סיכון גבוהה, הטומנת בחובה סיכוי רב להשיא תשואה עודפת לאורך שנות החיסכון הראשונות. גם במקרה של פגיעה אפשרית, כתוצאה מהחשיפה הגבוהה יחסית לנכסים בסיכון, צפויות לחוסך הצעיר שנים רבות שבהן סביר כי הפגיעה תתוקן, כפי שקרה כאמור במשבר 2008 (וגם במשברים אחרים, חמורים פחות).

בהתאם להחלטת הממשלה מ-2008, ניסה משרד האוצר ניסה להוביל שינוי עוד ב-2012, כאשר המודל החכ"מ מבוסס על מודל המקובל בצ'ילה מאז שנות ה-80. בפרסום האחרון החליט האוצר לנסות לנסות להוביל שינוי צר יותר, בלי להזדקק לשינוי חקיקה, כמתבקש בשינויים מסוג זה.

האוצר מציע כי גופים מוסדיים (חברות ביטוח, קרנות פנסיה וקופות גמל) ינהלו החל מינואר 2016 כמה מסלולי השקעות, כולל מסלולי השקעות תלויי גיל ומסלולי השקעות נפרדים למקבלי קצבה. המסלולים תלויי הגיל יחולקו לחוסכים עד גיל 50, לחוסכים בני 50-60 ולחוסכים מעל גיל 60. חוסך שלא יבחר אחרת, יצורף אוטומטית למסלולים אלו ויועבר בין המסלולים לפי גילו. המסלול החכ"מ יחול רק על כספי חיסכון פנסיוני חדשים, שיצטרפו ממועד כניסת המודל לתוקף. חוסכים קיימים יוכלו לבקש מהיצרנים לעבור למסלולים החדשים. כללים אלו לא יחולו על חיסכון שאינו חיסכון פנסיוני (כמו קרנות השתלמות או פוליסות חיסכון פרט).

גרסת האוצר - טיוטה בלבד

עד כאן בקצרה עקרונות המודל, וכמו שהבטחנו בפתיחה לא נתחמק משאלות שמעלה מודל זה:

1. האוצר קובע מסלולי ברירת מחדל למצטרפים חדשים, המושפעים מגיל ההצטרפות. המסר לחוסך הוא שאמנם האחריות לחיסכון הפנסיוני מוטלת רק עליו (במודל הצ'יליאני המקורי מבטיחה המדינה תשואת מינימום, אם הגופים המוסדיים לא משיגים אותה), אבל המדינה מחליטה מה טוב עבורו. האם הגברת החינוך הפיננסי והמודעות למסלולים הקיימים בכל התוכניות הקיימות אינה עדיפה? כך לדוגמה, האוצר יכול היה לנצל את השינוי הצפוי בדוחות השנתיים, ולהורות לגופים המוסדיים לפרט באופן אחיד את רמת הסיכון הגלומה בחיסכון הפנסיוני תוך התייחסות לגיל החוסך.

2. המודל המוצע מתייחס למצטרפים חדשים בלבד. מאז 2004 קיימת אפשרות לבחירת מסלולי השקעה בכל הפוליסות, ונראה כי דווקא נדרש מענה יזום לחוסכים ההולכים ומתבגרים בפוליסות שנפתחו מתחילת שנות ה-90. בפוליסות אלו קיימים בדרך כלל מסלולים כלליים בלבד, ללא אפשרות בחירה. דווקא עבור חוסכים אלו נדרש פתרון יצירתי ורחב יותר.

3. במודל המוצע נקבע, כי רמת הסיכון תקטן משמעותית מגיל 60 ואילך. על רקע התארכות תוחלת החיים וסביבת הריבית הנמוכה, שעליהן כתבנו לא פעם בעבר, ישנם מנהלי השקעות בגופים מוסדיים המערערים על הקביעה אשר לפיה יש להקטין את רמת הסיכון בגילאים המבוגרים. מנהלים אלו טוענים, שהמודל החכ"מ נלחם את מלחמות העבר ולא מתמודד עם אתגרי עולם ההשקעות העתידי.

ואחרי שהעלנו את השאלות, נציין שהגרסה האחרונה שפרסם האוצר למודל החכ"מ היא בגדר טיוטה בלבד; נמתין עד לפרסום ההחלטות הסופיות ומועד תחולתן הסופי.

globes@mvs.co.il

הכותב הוא מנהל המטה המקצועי במבטח סימון מקבוצת הביטוח מגדל. אין לראות בסקירה זו ובאמור בה ייעוץ פיננסי ו/או פנסיוני כהגדרתם בחוק. בכל מקרה, בטרם קבלת החלטה יש להיוועץ בבעל הרישיון המתאים