הבית החכם יורד אל העם: הגאדג'טים שאתם חייבים להכיר

מערכות שמזהות את הדייר ומכינות את הבית להעדפותיו כבר מותקנות בדירות רגילות וחלקן אף נהפכו לגאדג'טים שכל אחד יכול להתקין בעצמו ■ קבלו כמה דוגמאות

טאבלט ששולט על מערכת החשמל בבית / צילום: רויטרס
טאבלט ששולט על מערכת החשמל בבית / צילום: רויטרס

אנחנו מוכרים עשרות אם לא מאות בתים חכמים בשנה", אומר גיל לייזר, מנכ"ל ט.ר אלקטרו סטריאו, העוסק בבניית בתים חכמים. "עלות בית חכם עמדה לפני 12 שנה על 150 אלף דולר, היום המחירים נעים בין 15 עד 25 אלף שקל, וזה כבר כולל אפליקציה אחת שיודעת לשלוט בכל התכונות של הבית".

"בית חכם" מגיב להעדפות של המשתמש. כך למשל, הוא מזהה באמצעות מנעול ביומטרי את האדם שנכנס אליו, ואז מדליק תאורה, מזגן ומוזיקה, בהתאם להעדפותיו. בית חכם גם מזהה התקרבות אליו באמצעות GPS בטלפון, וכך מדליק את מערכת חימום המים מראש. במובן הזה הוא עובד עבור הדיירים כי הם אינם צריכים לזכור לכבות את האור או את הטלוויזיה כשהם יוצאים מהחדר.

"היום יש מערכות חשמל חכם המגיעות מקבלן, גם בדירות 4 חדרים, הנמכרות במיליון וחצי שקל", מספר לייזר. "המערכות מציעות חיישני טמפרטורה ואנרגיה ושליטה במערכות אודיו ווידיאו, בצורה פשוטה. ירידת המחיר נובעת מהתאמה של החברות המייצרות את הטלוויזיות, המגברים והמזגנים, לעולם האינטרנט, ושילוב של פרוטוקולי שליטה".

חברות המייצרות בתים חכמים, ומתאימות אותן לבעלי הבית, עלולות למצוא את עצמן בבעיה, כשטכנולוגיות כמו Internet Of Things, המחברות את האינטרנט לכל מוצר, יהפכו לשכיחות. מוצרים המוכרים בשוק, כמו נורות Hue של פיליפס, הנשלטות באמצעות אפליקציה בטלפון החכם, או התרמוסטט Nest של חברת גוגל, המתאים את הטמפרטורה לבעליו. אלה מוצרים שהלקוח קונה בחנות המחשבים בקניון ומרכיב לבד, בלי להסתבך בתשתית חשמל חכם ופריסה של כבלים בתוך קירות הבית.

הבית החכם שלייזר מוכר מתוכנן לבצע את כל הפעולות בלחיצה על מאפליקציה אחת. לדבריו, כאשר משלבים בבית מכשירים חכמים רבים מסוג Hue או Nest, נדרש המשתמש לאפליקציות שונות, "את האינטרקום פותחים באפליקציה א' ואת האור מדליקים באפליקציה ב'. התוצאה היא בלגן וחוסר נוחות".

יוסי גול, מנכ"ל טופ אודיו, העוסקת אף היא בבניית בתים חכמים, טוען שהמוצרים החדשים שלייזר דיבר עליהם עדיין לא משפיעים על העסקים בארץ. "כל מי שמתעסק בטכנולוגיה מנבא הצלחה למוצרי ה-Internet Of Things. אחד היתרונות של מוצרים מסוג זה, הוא פנייה עם רמת מחירים הגיונית יותר", אומר גול.

"אחד היתרונות החדשים הוא המודולריות. אפשר להתחיל בקטן ולהתרחב כאשר יש תקציב נוסף". גול גם מציין, שהוא מזהה ביקוש גדול יותר לבתים חכמים, כי מדובר בדבר טרנדי. "פעם הייתי צריך להביא למשתמש מערכות מסכי מגע יקרות, היום באמצעות סמארטפון או טאבלט, הוא שולט בכל מערכות האלקטרוניקה בבית".

המקרר יציע לך מתכונים

חברת קורנינג המייצרת את זכוכיות ההגנה לרוב מסכי הטלפונים החכמים, הפיצה באחרונה סרטון באינטרנט ובו התחזית שלה לעתיד הבתים: הטלפון החכם מתקשר עם חלונות החדר, מחשיך אותם בשעות השינה, וחושף באיטיות את אור היום כשהשעון המעורר מופעל. אז הופכת המראה של ארון הבגדים למסך המציג מידע על סדר היום ועל מזג האוויר ומציעה למתלבש את הבגדים והמתאימים, וכך גם דלת ארון האמבטיה שמזהה את מצחצח השיניים ומציגה לו את יומן הפגישות, החדשות ותחזית מזג האוויר.

חברת LG הלכה צעד קדימה ומשלבת בשולחן במטבח מסך שליטה בכל המוצרים החכמים בבית וקיר המקרר שמציג את המוצרים שבתוכו, מעדכנת את תאריכי התפוגה ומציעה רעיונות למתכונים המבוססים על המוצרים הקיימים.

עשה זאת בעצמך

חברת Nest, אותה רכשה גוגל בתחילת השנה תמורת 3.2 מיליארד דולר, פיתחה מד חום ביתי הלומד את דפוסי ההתנהלות של בני הבית ואת הטמפרטורות המועדפות עליהם, וכן מתאים את עצמו למזג האוויר. המכשיר משתמש בחיישני תנועה כדי לבדוק אם בני הבית נמצאים, ואם לא הוא עובר למצב חיסכון ומקטין את עוצמת פעולתו. המכשיר מכוון את הטמפרטורה הרצויה בבוקר כשבני הבית משכימים, וכשהם הולכים לישון, מתאים את עצמו למצב לילה. ניתן לשלוט בו באמצעות אפליקציית מובייל מרחוק.

מחיר: 250 דולר.

עיצוב חדר מושפע מאוד מתאורה. בחברת פיליפס חשבו על רעיון מעניין, שיאפשר לשנות את האווירה של חדר השינה או הסלון בלחיצת כפתור. Hue היא נורה של פיליפס, המותקנת בבתי נורה רגילים ומתקשרת באופן אלחוטי עם האייפון והאייפד.

הנורה מחליפה צבעים בפקודה מטלפון חכם ומאפשרת ליצור אווירה צבעונית בחדר, וכן להידלק עם השעון המעורר ב"תסריט זריחה". אם מציבים כמה נורות בחדר, אפשר לעצב סגנונות בצבעים שונים שמתחברים יחדיו.

מחיר: 300 דולר (ערכה של 3 נורות).

חברת בלקין מציעה את שקעי החשמל Wemo, המאפשרים להפעיל ולכבות מוצרי חשמל מרחוק, באמצעות אפליקציה בסמארטפון. בלקין מציעה גם חיישן תנועה המתחבר לשקע החשמל המפעיל ומכבה את האור ברגע שאדם נכנס או יוצא מהחלל.

מחיר: 44 דולר.

בחברת לוג'יטק המוכרת בעיקר כיצרנית מקלדות ועכברים, מציעים מערכת בשם Harmony Home Hub, לשליטה והפעלה של שמונה מכשירים, באמצעות אפליקציה בסמארטפון. השליטה היא בתריסים חשמליים, מזגנים, מכשירי אודיו ומסכי וידיאו באפליקציה אחת, וכך חוסכת הסתבכות עם שלל אפליקציות שונות עבור מכשירים שונים.

מחיר: 100 דולר.