נעילה שלילית בבורסה; מניית פוטומדקס זינקה 13.8%

ירידות שערים בוול סטריט ובורסות אירופה ■ עוד יום של ירידות באג"ח הממשלתי והקונצרני ■ הכנסת פיזרה את עצמה היום ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.35 מיליארד שקל

בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר

יום המסחר בבורסה של תל אביב (ב') נחתם בירידות שערים במדדים המובילים, כשהשחקנים מגיבים לירידות שערים בבורסות אירופה ובוול סטריט. באג"ח הממשלתיות והקונצרניות נרשם עוד יום של ירידות ומדדי התל-בונד ירדו בכ-0.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.352 מיליארד שקל.

לאחר 671 יום הכנסת תפזר את עצמה: פחות משנתיים מיום הבחירות יתכנסו היום בשעה 16:00 חברי הכנסת ה-19 ויצביעו על פיזורם ועל הקדמת הבחירות. אם לא יחול מהלך דרמטי בשעות האחרונות, תפתח הערב באופן רשמי מערכת הבחירות לכנסת ה-20 וב-17 במרץ יוכלו אזרחי ישראל לממש את זכותם הדמוקרטית בקלפי.

כלכלני הראל פיננסים מציינים היום בסקירתם כי בעוד שבוע יצא לפועל עדכון מדדי המניות, כאשר מת"א 25 יצאו שתי חברות הסלולר (פרטנר וסלקום), שהיו חברות בו במשך תקופה ארוכה מאוד. "אלה לא בהכרח חדשות רעות למי שמחזיק בשתי המניות, שכן הנתח שלהן בת"א 75 גדול יותר. את מקומן במדד המניות המוביל יתפסו פרוטרום ומליסרון. אגב, בעדכון הנוכחי מת"א 75 צפויות לצאת מניות ביומד רבות (כמו פוטומדקס, קמהדע וכלל ביוטכנולוגיה), כך שקשה יהיה לכנותו בעתיד "מדד הביומד". החיסרון הגדול הוא שאחרי ירידות של יותר מ-50% בחלק מהמניות האלה, כשהן יתקנו - המדד כבר לא יתקן עימן ומי שייהנה מהעליות האלה יהיה מדד יתר 50 בחלקו כי חלקן בכלל יצאו מכל המדדים".

חגי בדש, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, העריך אתמול בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" כי כלכלת ארה"ב תתרחב בקצב של יותר מ-3% ב-2015, בעוד כלכלת גוש האירו תצמח בקצב נמוך במשך השנים הבאות, בשיעור של לכל היותר 1%. לגבי סין, מנכ"ל פסגות סבור כי הצמיחה תסתכם בכ-7% השנה ואילו לגבי הכלכלה הישראלית הוא מעריך כי היא תצמח בקצב של 3%, נמוך מפוטנציאל הצמיחה החזוי.

בדש התייחס גם לבעיית האינפלציה העולמית שלא פסחה גם על ישראל. "בכל המדינות קיימת סביבת אינפלציה נמוכה שמשפיעה על ריביות נמוכות", הוא ציין והוסיף כי "אנחנו מעריכים שסביבת האינפלציה תמשיך להיות נמוכה גם בעולם וגם בישראל משום שמחירי הסחורות במגמת ירידה ברורה, יפן ממשיכה לייצא דפצליה עם שער הין".

"אין בועה בשווקים"

"אנחנו מעריכים שהשווקים אינם זולים כמו בקיץ 2012 אך הם גם לא בועתיים", אמר בדש בהתייחסו לנושא ניהול ההשקעות. ומהן הנחות העבודה ב-2015? בדש מעריך כי תהיה סביבה של צמיחה גלובלית חיובית אך איטית, במקביל לסביבת ריביות נמוכות והיעדר אלטרנטיבות באפיקים הסולדייים.

טאואר הודיעה כי תבצע פירעון מוקדם של האג"ח שלה בחברה הבת (ג'אז) בהיקף של 45 מיליון דולר.

על רקע הטלטלה בסקטור האנרגיה, המניות הבולטות בתחום בתל אביב המשיכו לעמוד במוקד. מחיר הנפט ממשיך לרדת במסחר העולמי גם היום. נציין את רציו , דלק קידוחים , אבנר וישראמקו.

אנרג'יקס דיווחה הבוקר כי חתמה על זיכרון דברים לרכישת פרויקט לייצור חשמל מאנרגיית רוח בהיקף של כ-192 מגה וואט בפולין. בכוונת אנרג'יקס לרכוש בין 60%-90% מהזכויות בפרויקט כאשר כלל הזכויות בו שוות עד כ-38 מיליון אירו. עלות הקמת הפרויקט מוערכת בכ-330 מיליון אירו (כולל רכישת הזכויות הנוכחית).