בן משה: "לא חושב שיהיה עוד הסדר חוב באי.די.בי"

בן משה: "אני לא באתי כאן לסיבוב קצר. לפני שנכנסתי לסערה הזו עשיתי ניתוח מעמיק בחברות בקבוצה ובפוטנציאל שגלום בהן"

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

לאיש העסקים מוטי בן משה, אחד משני בעלי השליטה בקבוצת אי.די.בי , אין כל כוונה לוותר על השקעתו הנוכחית, שהפכה אותו בשנה האחרונה מאיש עלום שם לאחד מאנשי העסקים הבכירים בישראל. כך לפחות עולה מדברים שאמר היום (ב') על בימת ועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

"ככל שזה תלוי בשותפי ובי, אני לא חושב שזה מה שיקרה", אמר בן משה בתשוה לשאלה האם למשקיעים יש סיבה לחשוש מהסדר חוב נוסף בקבוצה, לאומר חוב של 3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שנושאת אי.די.בי פתוח על גבה. "עמדנו עד עכשיו בכל המחויבויות שלנו, חוסננו הפיננסי מוכר, ויש ביכולתנו לתמוך בחברה".

- אתה ואלשטיין השקעתם כבר 1.4 מיליארד שקל באי.די.בי ואתם אמורים, על פי תנאי ההסדר, להשקיע עוד כ-800 מיליון שקל בשנתיים הבאות. האם בכוונתך לעמוד בהתחייבות או שזה מותנה בפירוק השותפות עם אלשטיין?

"אני לא באתי לסיבוב קצר. מבין כל המשקיעים שבדקו השקעה באי.די.בי הייתי בי היחידים שעשה ניתוח מעמיק של החברות בקבוצה ובפוטנציאל שגלום בהן. אני גם לא מכיר תנאי כזה ביני לבין שותפותי. אנחנו מחויבים לחברה ובילינו עשרות שעות יחד בדיון על המצב הלא פשוט. אני חושב שלאחר עשרות השעות יחד אנחנו מגיעים להבנות ולהסכמות לגבי דרך ברורה שהקבוצה צריכה להוביל".

- "מה ההבדלים ביניכם ומי יוביל את אי.די.בי בשנים הבאות?

"שנינו באים משתי גישות שונות. הוא מסתכל על השקעות מהצד הפיננסי ואני איש אופרטיבי. בפגישה הראשונה שלנו לפני שנה שלאחריה החלטנו לחבור ולהתחרות יחד, השאלה הראשונה ששאלתי אותו הייתה מה הוא רואה בקבוצה. הוא אמר שלחברה יש בעיה פיננסית, בעוד שהחברות בקבוצה מצוינות ואין בהן הרבה מה לעשות איתן. אני הסכמתי שהן טובות אבל חלקתי על כך שהן מצוינות, כי לדעתי הפוטנציאל בכל אחת טרם מומש והוא גבוה מאוד. במשך שעתיים הסברתי לו את החזון שלי לגבי כל חברה. איחוד מטות, קיצוצים, ייעול, כניסה לתחומים חדשים, מינוף פלרפורמות צרכניות ועוד. תגובתו הייתה שזה מעניין. "במהלך החודשים האחרונים אנחנו דנים הרבה על הדרך שהחברה צריכה לבחור. מבחוץ זה נראה כחוסר הובלה ובצדק. אבל כיום יש הפנמה ברורה בין הדרכים וצריך לשלב יד ביד לחזון משותף. אנחנו מתקרבים להסכמות. אני כרגע יכול להגיד שאנחנו שותפים לדרך וכמעט לחזון".

- הרגשת שנעשה לך עוול באופן שבו הוצגת בתקשורת בתקופת ההתמודדות על אי.די.בי? היו דיבורים על זה שאתה "איש קש", שהכסף בכלל לא שלך.

"ברור שנפגעתי. עברתי דה לגיטימציה ורצח אופי שאף איש עסקים שאני מכיר לא עבר. מצד שני אני יכול להבין. בחרתי לי צורת חיים מסוימת. ההון שלי בסטנדרטים מקומיים נחשב לגבוה אבל אני לא צריך להתהדר בו ולחיות חיים ראוותניים. טרם ההחלטה להשקיע באי.די.בי קיימתי שיחה עם אשתי על ההשפעה שתהיה על המשפחה והשיחה לא היתה פשוטה, אבל הפוטנציאל שראיתי להשפעה של הפעילות של אי.די.בי על מה שקורה כאן זה משהו שרציתי. לא לקחתי חוב מאף אחד ואם אני אחליט לעבור ממודיעין למקום אחר זאת החלטה שלי".

- אתה שומר טינה לנוחי דנקנר?

"אין לי מה לשמור לו טינה. נוחי עשה דברים שאני לא הייתי עושה, הוא עובר תקופה קשה ואין לי מה להוסיף. שיתוף פעולה אפשרי בינינו? לא צריך להיסחף".

- צברת הון בעסקי הקמעונאות בגרמניה, באמצעות אסטרטגיה של הורדת מחירים, בעיקר בתחום האנרגיה. כיצד ניתן לדעתך לתרגם את הניסיון שצברת שם כדי להשביח את ההשקעה באי.די.בי?

"הורדת מחירים היא לא סיסמה. עברתי מאספקת שרותי תוכנה לאספקת תקשורת וכשהתפוצצה הבועה פניתי לעורכי הדין שלי בגרמניה והם אמרו לי שאני משוגע. כמה שנים לאחר מכן החזקנו נתח שוק של יותר מ-5% שם. ב-2008 נכנסתי לאספקת אנרגיה, גם אז אמרו לי שאני משוגע כי המרווחים נמוכים. במהלך 5 השנים האחרונות חברת האנרגיה הפרטית שלי צמחה בקצב המהיר ביותר אי פעם בגרמניה ואנחנו הספק הגדול ביותר עם מחזור של 1.7 מיליארד יורו, ורווחיות תפעולית של 8%.

"ב-2012 החלטתי לפתח למקומות אחרים ונכנסתי לאנגליה. אמרו לי שאי אפשר לעשות את זה שם. מאז שעלינו שם לאוויר בתחילת השנה עשינו מכירות של 300 ליש"ט הורדנו את מחירי האנרגיה ב-20% והעיתונות קראה לנו מחוללי התחרות. זה מבוסס על חזון, על ניהול רזה, הבאת הייטק ללואו טק ואפשר להביא את זה לכל תחום.

"את כל מה שעשיתי באירופה אפשר לעשות בארץ, לנכסים ובנין יש המון קרקעות שאפשר לבנות דיור בר השגה, בתקשורת אפשר לעשות טלוויזיה רב ערוצית במחירים טובים יותר וכמובן דרך כלל ביטוח ושופרסל כפלטפורמה מדהימה שאפשר לחולל שם מהמפכה.

- שופרסל רשת המזון הגדולה בישראל עברה בשנה האחרונה להפסדים על רקע תכנית התייעלות אגרסיבית. יש דרך לחזור ולהיות אותה רשת רווחית שהייתה בעבר?

"שופרסל החלה לעבור שינוי תפיסתי משמעותי וזה עדיין לא מספיק. המהפכה צריכה להיות יותר אגרסיבית, בקיצוץ שטחי המכירה, ייעול קבלת החלטות, קיצוץ מטות ולהוביל בהורדת יוקר המחיה דרך ייצור תחרות יבוא מקביל ומותגים פרטיים. היא יכולה גם להדגיש לציבור".

- מה יהיה בגורל כלל ביטוח, שבינתיים אתם לא מקבלים את היתר השליטה בה מהאוצר?

"הקבוצה בחרה באחזקה בנכסים ריאלים אבל כלל ביטוח היא אחזקה משמעותית אדוארדו ואני עמדנו בכל דרישות המפקחת ואני מקווה לשמוע בשורות חיוביות ממנה. אדוארדו אומר שכל חברה יכולה לעמוד על המדף. תלוי במחיר.

- החזקה מרכזית אחרת שלכם היא בחברת אדמה, שלאחרונה נכשלה בניסיון הנפקה בוול סטריט. מה להערכתך גרם לכישלון?

"באדמה אי אפשר להפריד בין הסינים לבינינו. אדמה חברה מצוינת שצומחת מהר יותר ממקבילותיה בעולם. בתחום ההנפקות הכל עיתוי והשוק האמריקאי פירש לא נכונה את יציעתנו להנפקה בתקופה הזאת, כששוק האגרוכימיה סבל מירידה בשוואים ופירש את זה כלחץ. אנחנו הראנו שאנחנו לא בלחץ ועם הסינים החלטנו לא לצאת בכל מחיר. נחזור להנפיק בשנה-שנתיים הקרובות".

- כמו שהדברים נראים, אתה שואל את עצמך למה הייתי צריך את זה?

"הפונטציאל בפלטפורמה המדהימה של אי.די.בי עדיין קיים, האתגר גדול יותר ואני כאן כדי להישאר".