ב"י ירכוש 450 מ' ד' עד סוף החודש; יקנה מניות באסיה

(עדכון) - בנק ישראל ימשיך בתוכנית רכישות המט"ח לקיזוז השפעת הגז מ"תמר" ויקנה 3.1 מיליארד דולר בשנה הבאה - סכום נמוך יותר מכפי שתכנן בעבר

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock

בנק ישראל ירכוש עד סוף החודש מט"ח בהיקף 450 מיליון דולר - יותר מפי שלושה מהיקף הרכישות הממוצע בחודשים האחרונים.

הסכום החריג נובע מכך שהבנק הכריז כי ירכוש השנה 3.5 מיליארד דולרים במסגרת התכנית לניטרול השפעת השימוש בגז טבעי כחול לבן במקום דלקים מיובאים. עד לתחילת דצמבר רכש בנק ישראל במסגרת התכנית מט"ח בהיקף מצטבר של 3.05 מיליארד בלבד לאחר שעצר לחלוטין את רכישות המט"ח בספטמבר ולאחר מכן רכש כ-150 מיליון דולר באוקטובר ובנובמבר.

גורמים בשוק ההון העריכו כי רכישות המטבע עשויות לחולל שינויים זמניים שיביאו לחיזוק הדולר, בכפוף לשאלה האם הבנק יבחר לבצע את הרכישה במהלך אחד, כפי שבחר פעמים רבות בעבר או שיעדיף לפצל אותה לסכומים קטנים.

תכנית רכישת המט"ח של הבנק נוצרה במאי 2013 לאחר שבבנק נוכחו שחיבור ישראל לגז טבעי יוצר ציפיות המביאות לחיזוק השקל מול המט"ח. הבנק הודיע הבוקר על צמצום היקף רכישות המט"ח המתוכננות ל-2015 ל-3.1 מיליארד דולר. הסיבה לצמצום היא הירידה במחירי הדלקים שהיו מיובאים לישראל לפני שהוחלפו בגז טבעי "ישראלי".

תכניות רכישת המט"ח אמורות לספק פיתרון זמני ללחצים המביאים לייסוף השקל - עד להשלמת הקמתה של קרן השקעות ריבונית שאליה ינותבו ההכנסות ממיסוי רווחי הגז.

בתוך כך החליט בנק ישראל על הרחבת פיזור השקעותיו במניות בחו"ל וירכוש מניות בבורסות יפן, קוריאה והונג-קונג, כך הוחלט בישיבת הוועדה המוניטרית של הבנק שנערכה ב-18 בנובמבר.

מפרוטוקול הדיון עולה כי הוועדה אישרה את המלצת חטיבת השווקים של הבנק המלצה לכלול השקעות בשוק המניות ביפן, דרום קוריאה והונג קונג במסגרת הקצאת הנכסים השנתית של תיק היתרות לשנת 2015. עם זאת היקף ההשקעה הוגבל לשיעור מירבי של שליש האחוז בכל שוק. ארבעה מחברי הוועדה שהשתתפו בדיון תמכו בהחלטה וחבר אחד הצביע נגדה בנימוק שמוטב לדחות את ההחלטה לתחילת 2015.

יתרות מטבע החוץ שמנוהלות על-ידי מחלקת השווקים בבנק ישראל בראשותו של אנדרו אביר עמדו בנובמבר על 86.3 מיליארד דולר. הפיזור הנוכחי בתיק הוא לשווקי המניות של ארה"ב (5.6%), גרמניה (1.4%), אנגליה (1.1%) וצרפת (0.2%).