זה מה ששולח היום את כל השווקים בעולם מטה

הרגולטור בסין הטיל הגבלה חדשה על שוק האג"ח הקונצרניות - והפיל את הבורסה ביותר מ-5% ■ ביוון חוששים מהתחזקות מפלגה התומכת בפרישת יוון מהאיחוד האירופי

אסיה / צלם: בלומברג
אסיה / צלם: בלומברג

הבורסה בסין רשמה היום (ג') צניחה של כ-5.4% בעקבות החמרה רגולטורית הנוגעת לשוק האג"ח הקונצרניות בשיא. זו הירידה היומית החדה ביותר מזה 5 שנים בסין. מוקדם יותר עלתה דווקא הבורסה בסין ב-2.4%.

בעקבות כך נרשמות ירידות בכל שוקי המניות בעולם, מאירופה עד החוזים העתידיים בוול סטריט. נוסף על כך, בורסת יוון נופלת ביותר מ-10% על רקע עלייה בסבירות להקדמת הבחירות במדינה, בעוד שבאירופה גובר החשש מהתחזקות מפלגה המתנגדת להישארות יוון באיחוד האירופי.

הנפילה היום מגיעה לאחר שמדד המניות המוביל בשנחאי זינק ב-39% מתחילת השנה, על רקע מדיניות מוניטרית מרחיבה של הבנק המרכזי הסיני, שכללה גם הורדת ריבית בחודש שעבר. ההערכות הן כי הבנק המרכזי יוריד שוב את הריבית בקרוב על מנת להאיץ את קצב הצמיחה בכלכלת סין.

מניות הבנקים הגדולים בסין קרסו היום, כמו למשל ICBC שצנחה ב-9%. מניית פטרוצ'יינה נפלה ב-8%. אגרות חוב קונצרניות בדירוג נמוך נפלו על רקע הגבלה חדשה של הרגולטור בסין שקבע כי לא ניתן יותר להשתמש במאגר (collateral) של אג"ח בדירוג נמוך כבטוחה עבור הלוואות לטווח קצר. המשמעות המיידית היא פגיעה בנזילות בשוק האשראי בסין.

הסיבה להחמרה הרגולטורית נובעת מחשש מבועת אשראי בשוק הסיני. מכפיל הרווח בבורסה הסינית טיפס לאחרונה לשיא שלא נראה מאז 2011. מחזור המסחר היום עמד על כ-200 מיליארד דולר - כמעט פי 5 מהממוצע היומי בשנה האחרונה.

"השינוי הרגולטורי באג"ח הוא מה שהפיל את השוק היום בשל החשש מקשיי נזילות", אמר לסוכנות בלומברג אנליסט ב-China Central Securities. "משקיעים היום ספקולטיביים מדי והנסיקה הגדולה נגמרה בהתרסקות. הראלי הגיע לסיומו".