מרגישים שדופקים אתכם במוסך? הנה הפתרון

המוצר החינמי של engie הישראלית מתחבר למחשב הרכב ומאתר תקלות שוטפות, כולל הצעות מחיר ממוסכים ■ אורי לוין, ממייסדי waze, הוא המשקיע הראשון בחברה ומכהן כיו"ר

אורי לוין / צילום: אמיר מאירי
אורי לוין / צילום: אמיר מאירי

אחרי ביקור אצל רופא השיניים, נראה שביקור במוסך הוא אחת החוויות המפחידות ביותר לאנשים. העובדה שמרבית האנשים אינם בקיאים ברזי המכונית שלהם מייצרת אי נעימות וחוסר ביטחון, שכמו ילד קטן מול כלב גדול, המוסכניקים כמעט ויכולים להריח את הפחד מהלקוחות המגיעים אל פאתי המוסך.

בסיטואציה כזו ועם חוסר הידע בתחום, ישנם לא מעט מוסכים שמנצלים זאת, מתקנים או משנים דברים שלא לצורך וכמובן, גובים מחירים שלעיתים מצטיירים כמופקעים במיוחד - בין אם מדובר בטיפול שוטף או בתיקון חד-פעמי. סטארט-אפ ישראלי חדש בשם engie מנסה להפוך את עולם התקלות ברכב לידידותי יותר למשתמש הבסיסי. המוצר של החברה מתחלק לשניים - מצד אחד התקן מיוחד שמתחבר למחשב הרכב (OBD) וכולל רכיב בלוטות' שמשדר לחלק השני - אפליקציית מובייל. האפליקציה מנתחת את הנתונים המתקבלים ממחשב הרכב ומציגים אותה בצורה גרפית פשוטה ובעברית.

כך, האפליקציה יודעת לאבחן את תקינות לחץ השמן במנוע, את מצב המצבר, להציג צריכת דלק ממוצעת וכן לבדוק מערכות אחרות ברכב כמו בעיות באלטרנטור, באימובילייזר, במערכות הבטיחות, בהחלפת ההילוכים ועוד. הבדיקה נעשית באמצעות אפליקציית אנדרואיד (גרסת iOS צפויה בהמשך), שנמצאת כרגע בשלב הבטא. בנוסף, לאחר הגדרת קילומטראז' וסוג הרכב, האפליקציה מתריעה לפני טיפולים שנתיים מתקרבים וכן מציגה מהם הטיפולים השוטפים הצפויים לרכב, כולל מחיר ממוצע לחלפים.

לדברי מנכ"ל engie ואחד ממייסדיה, ירדן גרוס, "החברה באה לטפל בבעיה המעסיקה מאות מיליוני אנשים בכל העולם - תחושת חוסר האונים בעת הביקור במוסך. זה מתחיל בנורית שנדלקת, או ברעש בלתי מזוהה, אבל אין לנו אפשרות לדעת כיצד זה ייגמר. חברת engie הוקמה במטרה לפתור בעיה זו, להחזיר את השליטה והביטחון לידי הנהג ולספק לו פתרון מקיף של מידע בזמן אמת".

אחד הפיצ'רים המרכזיים של engie הוא היכולת לערוך השוואת מחירים בין מוסכים שונים. כרגע לוקחים חלק בשירות כעשרה מוסכים באזור תל אביב ובחודש-חודשיים הקרובים השירות יתרחב לכל גוש דן. כך, מבקשים ב-engie לייצר תחרות מחירים מצד אחד אבל גם לשמור על האיכות מנגד. בעתיד, על שירות זה יבוסס המודל העסקי, כשהחברה תיקח עמלה על הפניית לקוחות למוסכים.

גרוס מסביר כי השירות פועל לטובת שני הצדדים. "מצד אחד, הלקוח יוצא מרוצה כי יש לו יותר כלים להבין שלא מנסים לעבוד עליו ומצד שני, במוסך מבינים יותר טוב את מקור התקלה ברכב ויכולים לטפל בה יותר בקלות", הוא אומר.

גרוס מצוטט נתונים של נתוני איגוד המוסכים, לפיהם 50% מהתלונות המגיעות לאיגוד נובעות מאי הבנה בין המוסך ללקוח, 35% מהתלונות נובעות ממחלוקת על גובה התשלום ו-15% מאי שביעות רצון איכות הטיפול שניתנה לרכב. באמצעות engie, הוא מסביר, שני הצדדים יבינו את מקור התקלה, הלקוח יידע מראש את המחיר המוערך של הטיפול ובמידה ולא יהיה שבע רצון, יוכל לדרג בהתאם את המוסך באמצעות האפליקציה. "יש באפליקציה דירוג מוסכים, כך שנשמור על איכות המוסכים שאיתם אנחנו עובדים ומי שלא יעמוד במילה שלו ויקבל ציון נמוך, נוציא אותו מהמערכת", מסבירה גל אהרון, מייסדת שותפה ומנהלת הקהילה של engie.

ב-engie מבהירים כי ההתקן שפועל מול האפליקציה שלהם מתאים לכל רכב משנת ייצור 1996 ומעלה והוא ניתן בחינם לכל משתמש ומאושר על-ידי כלל יצרני הרכב, כך שאינו פוגע באחריות ואינו מבצע כל פעולה באוטו מלבד שידור נתונים החוצה לאפליקציה. לקבלת ההתקן יש להירשם על-ידי הורדת האפליקציה או באמצעות אתר החברה (http://www.engie.co.il). ההתקן מגיע למשתמש בדואר בתוך שבוע ימים וכולל הוראות לחיבור ההתקן.

את engie הקימו שלושה בוגרי תוכנית זל ליזמות של המרכז הבינתחומי הרצליה: ירדן גרוס, גל אהרון ואלון הנדלמן. החברה גייסה עד כה מאות אלפי דולרים מאורי לוין, המשמש גם כיו"ר החברה. לוין הוא אחד ממייסדי חברת waze ומי ששימש בתור היו"ר שלה. כיום, הוא משמש כמשקיע וכיו"ר בחברת feex, המאפשרת השוואת והפחתה של דמי ניהול בשירותים פיננסיים ומשקיע בסטארט-אפים שונים.

בראיון למגזין G של "גלובס" בחודש אפריל השנה חשף לוין את כוונתו להשקיע בתחום. "אם אתה הולך למוסך, מתחברים לך למחשב של האוטו, ואז אומרים לך שאתה צריך להחליף את החלק הזה והזה, וגם הקרבורטור הלך וצריך להחליף אותו. לרוב האנשים זה יישמע הגיוני והם ישלמו, גם אם כבר כמה שנים טובות אין במכוניות קרבורטור. יש כמה מקומות כאלה בחיים, שאם אנשים לא יודעים מה הם קונים ומה הם מקבלים, אז חוסר הידע משרת צד אחד ופוגע בצד של הצרכן. כתוצאה מזה, יש הרבה כסף שאתה לא יודע שלוקחים ממך. ככה במוסך אתה מרגיש חוסר אונים, וגם לאזור הזה אני מחפש פתרון".

יש לציין כי שירות ניטור התקלות והבעיות ברכב שמציעה engie מזכיר שירות שמפעילת הסלולר אורנג' השיקה לפני מספר חודשים תחת השם Orange Smart Drive. ההתקן של אורנג' מאפשר התראות ונתונים על חום מנוע, מצב טעינת מצבר, מידע על צריכת דלק, ניתוח מיומנות טכנית של הנהג בנוגע לבלימות פתע, פניות חדות וכו' וכן נתונים על מסלולי נסיעה, שעות נסיעה ומיקום חניית הרכב. מלבד בלוטות', ההתקן של אורנג' כולל חיישנים ו-GPS והוא תולדה של שיתוף פעולה עם חברת Trafficlog הישראלית שפועלת בתחום. בניגוד ל-engie, אורנג' מוכרת את השירות בעלות של כ-25 שקל בחודש. עם זאת, גרוס מבהיר כי השירות של אורנג' מתמקד יותר בפידבק לנהג ובדגש על בטיחות, בעוד באנג'י שמים יותר דגש על תחזוקת הרכב ומתן כוח לנהגים.

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי מסר בתגובה: "לפי הפרסומים האפליקציה אינה יכולה לספק אבחון מקצועי באמת, אלא רק הפניה לאזור התקלה ברכב ורק לתקלות המופיעות על לוח החיווי. וגם אז, לא תספק מידע אם הבעיה היא ברכיב, או אולי בקצר, או בעיה בהתקנה או כל מידע שיוכל לאפשר לספק הצעת מחיר. איגוד המוסכים, כמי שמייצג 50 אלף איש העובדים בענף, מוחה על קידום מוצר תוך הכפשה של ציבור שלם. יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי מבקש להדגיש כי נהג שחש שקיבל שירות לקוי באחד המוסכים החברים באיגוד מוזמן לפנות בתלונה אל האיגוד וזו תטופל במלוא הרצינות".