מזומן, אשראי? "בעתיד לא יהיה רק ארנק דיגיטלי אחד"

למה פייפאל משתפת פעולה עם שירות התשלומים של אפל, מדוע החברה רכשה פלטפורמת תשלומים למובייל ב-800 מיליון דולר ואיך נשלם בעתיד ■ ראיון עם ביל רדי, מנכ"ל החברה הבת של פייפאל, Braintree, שמאפשרת לשלם באפליקציות כמו אובר, airbnb ואנגרי בירדס

שי משעלי פאבל קמינסקי וביל רדי, מנכ"ל Braintree של פייפאל / צילום: רועי גולדנברג
שי משעלי פאבל קמינסקי וביל רדי, מנכ"ל Braintree של פייפאל / צילום: רועי גולדנברג

במידה מסוימת, ביל רדי מזכיר מעט את הבוס הגדול שלו, מנכ"ל איביי, ג'ון דונהו. אמנם רדי, מנכ"ל פלטפורמת התשלומים Braintree, שפייפאל שילמה 800 מילון דולר כדי לרכוש אותה בשנה שעברה, הוא נמוך יותר וקצת מלא לעומת דונהו הגבוה והרזה, אבל שניהם נראים כמו דודים חביבים ופחות כמו מנהלים בכירים בתאגיד התשלומים והמסחר המקוון מהמובילים בעולם. גם הלבוש של השניים בגמר תחרות האקתון המפתחים העולמית, שערכה החברה לפני בחודש שעבר במטה העולמי שלה ושבה ניצחו צמד המפתחים הישראלים שי משעלי ופאבל קמינסקי, רחוק מלהזכיר חולצות מכופתרות ומכנסיים מגוהצים, שמרבית המנכ"לים של חברות הפורצ'ן 500 יתגאו בהם.

ועדיין, בעוד דונהו, ששערות לבנות ממלאות אט אט את ראשו, מתקרב לסוף דרכו באיביי לקראת הפיצול המתוקשר של פייפאל ממנה לחברה נפרדת, רדי נתפס כאחד מהכישרונות העולים במטה החברה בסן חוזה, קליפורניה. אמנם הוא נמצא שם רק כשנה, אך הניסיון שלו בהחלט מחייב ו-Braintree היא הסטארט-אפ הרביעי שלו, כשגם הקודמים נגעו בעולם התשלומים והפיננסים.

חברת Braintree לא הייתה השם הכי מוכר בסיליקון ואלי, לפחות עד לרגע שבו החליטה פייפאל לרכוש אותה, בשנה שעברה, תמורת 800 מיליון דולר. עם זאת, כמה מהאפליקציות המובילות היום בשוק משתמשות באופן קבוע בפלטפורמת התשלומים שלה מול המשתמשים שלהם. מספיק להזכיר את אפליקציית הזמנת המוניות אובר או אפליקציית הזמנת מקומות הלינה airbnb כמו גם האפליקציה המתחרה להזמנת חדרי מלון ברגע האחרון hotel tonight ואף האפשרות לרכוש פריטים בתוך המשחקים הפופולריים בסדרת אנגרי בירדס.

"כשטים קוק, מנכ"ל אפל, הציג את Apple Pay לפני חודשיים, מחצית מעשר האפליקציות שהוצגו על המסך הגדול מאחוריו השתמשו בטכנולוגיה שלנו", מתגאה רדי בראיון ל"גלובס", כשהוא מדגיש שחמש האחרות השתמשו במספר טכנולוגיות שונות, "כך שזה רק מדגיש את הדומיננטיות שלנו בשוק".

מי שמתבונן בסיטואציה מהצד עלול להיות מופתע מכך שבכיר בפייפאל מזכיר את המתחרה החדשה ומי שעתידה בקרוב להפוך לשכנה בסן חוזה. אבל רדי מבהיר כי אפל דווקא לא נחשבת למתחרה ולמעשה הפלטפורמה של Braintree תומכת בשירות התשלומים של Apple Pay.

"אני הודעתי שאנחנו נתמוך ב-Apple Pay ברגע שהשירות הושק", אומר רדי, "אנחנו עושים כסף באותה הדרך ובאותה עמלה על עסקאות ב-Apple Pay בדיוק כמו באמצעי תשלום אחרים, אז זה לא משנה לנו עם מי אנחנו עובדים".

רדי ממשיך ומסביר למה אפל צריכה להיות שותפה ולא מתחרה. "המסחר המקוון מהווה היום פחות מ-10% מהעסקאות בכל העולם ו-10% מתוכו מתבצע דרך המובייל, כך שאנחנו רוצים לראות איך אנחנו יכולים להגדיל את זה. אני חושב שהעתיד טמון בביצוע קניות בלחיצה אחת, מה שעשינו ממזמן, ולראות שחקן גדול בתעשייה כמו אפל מאמץ את זה, רק עוזר להזיז את האקו סיסטם קדימה. זה יעזור לתעשייה להגדיל את הנתח מ-1% של עסקאות שנעשות במובייל להרבה יותר", הוא אומר.

רדי נזהר כאשר הוא מתבקש להתנבא לגבי סיכויי ההצלחה של אפל בעולם החדש שאליו נכנסה ושבו המתחרה הגדולה - גוגל - לא ממש הצליחה להמריא עם Google Wallet. "עדיין מוקדם להגיד אם Apple Pay הוא שירות מספיק משמעותי כיוון שהוא פועל בקושי חודש", אומר רדי. ומה לגבי Google Wallet? "לא שמענו מגוגל מזמן בנוגע לשירות שלהם, אז קצת קשה לי להתייחס להצלחה או לחוסר ההצלחה שלו", הוא מסביר.

גוגל או אפל, רדי מסתכל על השתיים ולא רואה שם את המתחרה הגדולה שלו או של פייפאל. "התחרות הגדולה היא ממש לא שם. התחרות הגדולה שלנו היא אנשים שמשלמים במזומן, או באמצעים לא אלקטרוניים". ומה באשר לעתיד, שבו יש הרבה פתרונות תשלומים במובייל? "לא תהיה רק אפילקציית תשלומים אחת. לא יהיה רק ארנק דיגיטלי אחד. זה בדיוק כמו מכוניות. אין לך רק יצרנית אחת אבל גם אין מאות. אותו הדבר יהיה בעולם התשלומים", מסביר רדי.

הרגולציה עוזרת לביטקוין

תחרות או לא, ב-Braintree רוצים לאפשר למפתחים שעובדים מול הפלטפורמה שלהם ליהנות מכל העולמות ולכן פונים גם לאפל אבל לא רק. הקשר הישיר של החברה מול המפתחים הוא גם זה שהביא את פייפאל להפוך את Braintree לפלטפורמת קשרי המפתחים שלה ולהעביר את ג'ון לאן, מי שהיה אחראי על הקהילה בפייפאל, לתפקיד דומה ב-Braintree.

כך, Braintree פועלת במספר חזיתות - מצד אחד היא הפלטפורמה הראשית של פייפאל עבור מפתחים אך במקביל היא גם מאפשרת פיתוח על-גבי הטכנולוגיה שלה, כשהמטרה העיקרית היא לאפשר תשלומים בנגיעה אחת - One Touch Payment.

"כשהקמנו את החברה, ראינו איך דברים משתנים מסביבנו בעולם הטכנולוגי. רצינו לעשות לעולם התשלומים את מה שאפל עשתה עם iOS לעולם הסמארטפונים. כן, היו סמארטפונים לפני האייפון אבל לא היו מספיק אפליקציות. הבעיה הייתה טמונה בכך שאם ב-2006 ניסית לבנות אפליקציה, היית חשוף לשורה של קשיים כי היו כמה וכמה סוגים של מערכות הפעלה ומכשירים. "רצינו לקחת את הדברים המסובכים בעולם התשלומים, לייצר דמוקרטיזציה בשוק ולפשט דברים כדי שאנשים אחרים יוכלו לבנות עם הטכנולוגיה שלנו פתרונות תשלומים", הוא מסביר.

לדברי רדי, "הימרנו על מסחר מקוון במובייל הרבה לפני אחרים כי הבנו שרוב המסחר המקוון יקרה שם". היום, לדבריו, החברה פועלת בכ-40 מדינות ברחבי העולם. אחד הכלים שפיתחה החברה הוא Venmo, יישום שמאפשר לבצע רכישות אבל טומן בתוכו גם היבטים של שיתופים חברתיים. "אנחנו עובדים עם Hailo (אפליקציית הזמנת מוניות שמתחרה באובר ובגט טקסי - ר' ג') וכשאתה יוצא מהמונית, אתה מקבל קופון של 10 דולר לנסיעה הבאה דרך Venmo ויכול לשתף את זה עם חברים", מסביר רדי. הנושא השיתופי קצת תמוה בכל הנוגע לעולם התשלומים המקוונים, אבל מי שעוקב מקרוב יכול לראות איך אנשים משתפים בחדווה את העובדה שהעבירו כספים זה לזה באמצעות אפליקציית Venmo והם מעדכנים על רכישות שביצעו גם ברשתות חברתיות.

כאן עולה השאלה האם באמת יש עתיד למסחר חברתי בעידן של פייסבוק וטוויטר, שרק לאחרונה החלו להטמיע כפתורים לרכישה ישירה. "השלב הראשון בתהליך הזה נכשל כי מותגים חשבו שאנשים ירצו להיכנס לעמוד שלהם בפייסבוק ולקנות שם במקום באתר החברה. אבל פייסבוק הוא לא מקום שאתה בא לקנות בו. בפינטרסט, מנגד, אתה יכול לראות לא רק דברים שמעניינים אותך אלא גם לאסוף ולעקוב אחרי הדברים שאתה רוצה לקנות. יש שם אלמנט מכירתי הרבה יותר טוב", אומר רדי, "אני חושב שהעתיד של מסחר חברתי מקוון יהיה קונטקסט. יכול להיות שזה יופיע בניוז פיד שלך או במקום אחר, אבל יהיה לזה קונטקס מסוים".

רדי נשאל גם על חוויית הקניות בסלון והאם הכניסה של הטלוויזיות החכמות תשנה משהו בכך שנוכל להזמין מהספה את מצרכי הסופר שלנו ואולי אפילו ספה חדשה. "אני לא יודע איך תיראה חוויית הקניות בטלוויזיות החכמות, אבל אנחנו מאפשרים ב-Braintree פלטפורמה די פתוחה למפתחים שלנו כדי שהם יתנסו בעולם הזה. היום אנשים גולשים בסמאטרפונים תוך כדי צפייה בטלוויזיה ויש אפשרות לשתף את המסך שלך מהסמארטפון עם הטלוויזיה, אז ייתכן שהמסחר הדיגיטלי בטלוויזיה ייכנס דרך הכיוון הזה".

רדי התייחס גם להצלחה, בעיקר התקשורתית, של המטבע הווירטואלי ביטקוין והזכיר כי רק לאחרונה הודיעה החברה שבניהולו כי תאמץ את האפשרות לשלם עם ביטקוין. "זה יביא יותר אנשים שמחפשים מקומות לשלם בביטקוין. אני לא יודע אם הביטקוין יעקוף את המערכת הבנקאית אבל העובדה שרגולטורים בעולם בכלל מתייחסים לזה, גם אם לא מאשרים את זה, נותנת לביטקוין לגיטימציה".

** הכותב היה אורח של חברת פייפאל.