בריטניה תטיל מס נגד חברות שמשתמשות במקלטי מס

המס יעקוף את מגבלות אמנות המס שעליהן חתומה בריטניה ע"י השקת היטל בשיעור 25% שיהיה רשמית מחוץ למערכת המס ■ המס ייגבה מאפריל הקרוב

דיוויד קמרון / צלם: רויטרס
דיוויד קמרון / צלם: רויטרס

שר האוצר הבריטי ג'ורג' אוסבורן יפעל נגד "חברות שהולכות כברת דרך ארוכה" כדי לצמצם את חבויות המס שלהן. האוצר הבריטי מתכנן היטל מיוחד על חברות רב-לאומיות שמעבירות תשלומים מנופחים למקלטי מס. על פי הצעת חוק שפורסמה היום (ד'), "מס העברת הרווחים" החדש - שכינויו הלא-רשמי הוא "מס גוגל" - מתוכנן לעקוף את מגבלות אמנות המס שעליהן חתומה בריטניה על ידי השקת ההיטל החדש שיהיה רשמית מחוץ למערכת המס.

ההיטל ייגבה מאפריל הקרוב ויהיה בשיעור של 25% על חברות זרות שמשתמשות ב"הסכמים מתוכננים" כדי להימנע מנוכחות שהיא אירוע מס בבריטניה, ומעבירות במקום זאת את רווחיהן למקלט מס. ההיטל יחול על החלק מאותן העברות שיהיה בדרך כלל תמלוגים או ריבית, שמופנים אל מקלט המס על ידי החברות.

המס החדש, שפורסם בראשונה בהודעת הסתיו של האוצר הבריטי בשבוע שעבר, התקבל כצעד פוליטי מחוכם לפני מסע בחירות שבו יתמקד הציבור הבריטי בין היתר במידת הצלחתה של הממשלה לסכל העלמות מס. המס צפוי לגרום לחברות בריטיות לשנות את מבנה פעילותן, מאחר שמס החברות הבריטי גבוה יחסית, 20%.

ואולם המהלך הממשלתי התקבל בביקורת של יועצים ועסקים. צ'ס רוי-שודהרי, מנהל יחידת המסים בהתאחדות רואי החשבון המוסמכים בבריטניה, אמר שמדובר ב"חקיקה אגרסיבית מאוד". ארגון המעסיקים CBI פרסם בשבוע שעבר תגובה שלפיה "חוקי המס הבינלאומיים חייבים להתעדכן בדחיפות, אך החלטת בריטניה לפעול לבדה, מחוץ לתהליכים של OECD, תהיה מקור לדאגה של עסקים עולמיים".

חברות רב-לאומיות יחויבו לדווח למנהל מס ההכנסה והמכס הבריטי אם הן חושבות שהמס חל עליהן. הן יקבלו מקדמת מס שאותה יצטרכו לשלם, בכפוף לתקופת ביקורת מס של שנה לפחות. אם לא יצליחו לשכנע את מנהלת המס שהגבייה מהן הייתה לא-נכונה, הן יוכלו לפנות לבית משפט למיסוי. משרד האוצר הבריטי הצביע על מבנה המס שמכונה "אירי כפול" (כמו הקפה), המנתב רווחים למקלטי מס כמו ברמודה, כעל דוגמה להסדרי העלמת המס שהוא נלחם נגדם.

המבנה הזה מצוי בשימוש שכיח של חברות טכנולוגיות מארה"ב, שמפחיתות באמצעותו את שיעורי המס שלהן בארה"ב ובחו"ל, לעתים עד כדי 5% ופחות מזה, אם כי רשויות המס בארה"ב גובות את המס אם הרווחים מוחזרים לארה"ב. חברות אינטרנט רבות משלמות מעט מס גם בבריטניה, מפני שהן מעבירות את פעילותן שיוצרת רווחים למדינות כמו אירלנד, ומייחסות שווי נמוך לפעילות המכירות שלהן בבריטניה.

מבקרי תוכנית המס החדשה אומרים שנקיטת פעולה חד-צדדית אינה עולה בקנה אחד עם מאמצי ארגון OECD של המדינות המפותחות להגיע לקונצנזוס בינלאומי על רפורמה בחוקי המס העולמיים. קווין פיליפס, שותף מומחה למיסוי בינלאומי בחברת שירותי העסקים מור סטפנס, אמר: "מפתיע מאוד שבריטניה מכריזה לבסוף על אמצעי כזה, כאשר היא הייתה אחת התומכות הראשיות בגישת הקונצנזוס הרב-צדדי שאומצה על ידי מדינות 20G ו-OECD".

משרד האוצר הבריטי דוחה את הטענות שהמס החדש מתנגש עם הרפורמות ב-OECD, שידועות כ"מיזם שחיקת בסיס המס והעברת הרווחים". לדבריו, מס העברת הרווחים הוא צעד משלים למיזם הזה, ועולה בקנה אחד עם העיקרון של הצמדת זכויות המיסוי לפעילות הכלכלית. גם אוסטרליה אותתה על כוונתה ליישם מס העברת רווחים דומה על חברות רב-לאומיות.