הסיוע הצבאי האמריקאי לישראל ב-2015 - 3.7 מיליארד דולר

הסיוע ל"כיפת ברזל" - 351 מיליון ■ שתי מערכות ה"חץ" ו"קלע דוד" יקבלו 269 מיליון ■ גורמים ישראליים: אנו אסירי תודה על כך שכל בקשות ישראל מולאו, למרות האילוצים התקציביים הקשים בארה"ב

כיפת ברזל / צלם: רויטרס
כיפת ברזל / צלם: רויטרס

קבוצת מחוקקים בכירים משתי המפלגות על גבעת הקפיטול הניחה אתמול (ד') על שולחנות שני בתי הקונגרס טיוטת תקציב לשנת הכספים 2015 שמסתכם ב-1.1 טריליון דולר. בית-הנבחרים והסנט אמורים להצביע על הטיוטה לקראת סוף השבוע.

521 מיליארד דולר מהצעת התקציב מוקדשים להוצאות צבא וביטחון, כלומר למשרד ההגנה ולסוכנויות שקשורות בו; ו-492 מיליארד - למימון הוצאות כל המשרדים הממשלתיים האחרים והסוכנויות שקשורות בהם.

הסיוע הצבאי לישראל, שנגזר כולו מתקציב הפנטגון, יגיע בשנת הכספים 2015 (שלמעשה החלה ב-1 באוקטובר השנה) לכ- 3.7 מיליארד דולר, אחד מסכומי הסיוע השנתיים הגבוהים ביותר שקיבלה ישראל אי פעם. הנתח הגדול ביותר מסכום זה הוא הסיוע הצבאי השוטף בסך 3.1 מיליארד דולר, שנובע מהסכם רב-שנתי בין וושינגטון לירושלים. בנוסף, יקבלו תכניות הטילים של ישראל, לרבות "כיפת ברזל", כ-619 מיליון דולר.

כמקובל בתהליך התקצוב בארה"ב, הנשיא מגיש לקונגרס הצעת תקציב והמחוקקים יכולים לאשר את סעיפיה, לשנותם או למחוק אותם. ל"כיפת ברזל" ביקש הבית הלבן להקציב כ-176 מיליון דולר (כשליש מהתחייבות תלת-שנתית בסך 680 מיליון דולר שנתן ברק אובמה לתכנית ב-2012). המחוקקים מצאו לנכון להוסיף לסכום זה עוד 175 מיליון דולר. בסך הכל, תקבל תכנית "כיפת ברזל" כ-350 מיליון דולר ב-2015. מאז 2011, הזרימה ארה"ב לפרוייקט "כיפת ברזל" יותר מ-1.2 מיליארד דולר (יחד עם ההזרמה ב-2015).

על פי טיוטת החוק, הסיוע ל"כיפת ברזל" מותנה בכךש-55% מרכיבי המערכת ייוצרו בארה"ב. קבלנית הייצור האמריקאית היא רייתיאון, שתפנה חלק מהעבודות לקבלני משנה בארה"ב. הקבלנית הישראלית היא רפאל.

אובמה ביקש מהקונגרס להקציב לשתי מערכות ה"חץ" וכן למערכת "קלע דוד" (שידועה בארץ כ"שרביט קסמים") כ-96 מיליון דולר. המחוקקים החליטו להגדיל את הסיוע לתכניות אלה ב-172 מיליון דולר, לרמה של 269 מיליון דולר. רמת הסיוע לשתי מערכות ה"חץ" ול"קלע דוד"ב-2015 כמעט זהה לזו של שנת הכספים 2014.

"דיפנס ניוז" דיווח אתמול, כי רפאל מנסה לשווק את "כיפת ברזל" למשרד ההגנה האמריקאי. החברה מדגישה את יכולות המערכת ליירט מל"טים, לא רק רקטות. גם לטילי "פטריוט" האמריקאים, שמוצבים בישראל, יכולת כזו וטיל "פטריוט" אכן השמיד מל"ט של חמאס, שחג מעל לאשדוד ביולי. אבל, בעוד שעלות טיל יירוט אחד של מערכת "פטריוט" היא כשני מיליון דולר, עלות "טמיר", טיל הירוט של "כיפת ברזל", היא 100 אלף דולר בלבד.

גורמים ישראליים אמרו אמש, כי ישראל אסירת תודה לארה"ב על כך שכל בקשותיה בתחום הסיוע ביטחוני אכן מולאו, למרות האילוצים התקציביים הקשים שעימם מתמודדת ארה"ב.