האיש שקובע כמה תשלמו על הדלק שחרר הצהרה מפתיעה

שר הנפט הסעודי והאיש החזק בקרטל אופ"ק עלי אל-נעימי, פרסם אתמול הצהרה מפתיעה: הוא לא מתכוון לחתוך את התפוקה

עלי אל-נעימי / צילום: רויטרס
עלי אל-נעימי / צילום: רויטרס

כולם זוכרים כיצד קרטל אופ"ק שלט ביד רמה בשוק הנפט וויסת את המחירים כרצונו ע"י תמרון תפוקת הנפט של המדינות החברות בו. בעקבות הצהרה של אחד הבכירים בארגון וההחלטה המפתיעה שלא לחתוך את תפוקת הנפט במטרה להתמודד עם הירידה בביקושים וקריסת המחירים, רבים מיהרו להכריז על תום עידן אופ"ק.

שר הנפט הסעודי והאיש החזק באופ"ק עלי אל-נעימי פרסם הצהרה מפתיעה בוועידת שינוי האקלים של האו"ם שנערכה אתמול בלימה, פרו. הצהרה שעשויה לאשש את הטענה על ירידת כוחו של הארגון. "מדוע שאני אחתוך את התפוקה? אתם יודעים מה השוק עושה לכל סחורה. הוא מוריד אותה מטה ומעלה אותה מעלה", אמר נעימי.

ההצהרה של אל-נעימי מפתיעה במיוחד משום שארגון אופ"ק מווסת את מחירי הנפט מאז 1960 והמטרה המרכזית שלו היא לא להניח לכוחות השוק לקבוע את המחירים. לכן, רבים תוהים האם ההצהרה של אל-נעימי מסמלת את תחילת פירוקו של קרטל הנפט.

פרנסיסקו בלאנץ', אנליסט מריל לינץ' מיהר להכריז אתמול בסקירה שפרסם כי "אופ"ק חדל להתקיים כקרטל". בהקשר זה אמר אתמול שר האנרגיה האיראני כי אם אופ"ק יתפרק רשמית - מחיר הנפט יצלול ל-40 דולר לחבית.

יש לציין כי האמירה המפתיעה של אל-נעימי הגיעה באותו היום שבו אופ"ק חתך את תחזית הביקושים העולמית שלו לנפט ב-2015 ל-28.9 מיליון חביות נפט ביום (לנפט שמייצאות המדינות החברות באופ"ק בלבד) שפל של כ-12 שנה ופחות מ-300 אלף חביות ליום בהשוואה לתחזית הקודמת. בעקבות פרסום התחזית, מחירי הנפט קרסו אתמול בכ-4.5% ונסחרו סביב 60 דולר לחבית, שפל של 5 שנים. היום מחיר הנפט מתאושש ומטפס בכ-0.5%.