הדולר היציג צנח; "בנק ישראל ימשיך לפעול בשוק המט"ח"

הדולר היציג רשם ירידה של 0.35% ■ הנפט ממשיך להחלש בעולם ונסחר בירידה של כ-1.1% לרמה של 59.28 דולר לחבית (נפט מסוג WTI) ■ בארה"ב אישר אמש בית הנבחרים את תקציב המימשל - ההכרעה עוברת לסנאט

ין יפני ודולר אמריקני / צילום: רויטרס
ין יפני ודולר אמריקני / צילום: רויטרס

הדולר נסחר היום (ו') תוך המשך החלשות מול השקל, ושערו היציג נקבע בירידה של 0.35% לרמה של 3.90 שקלים לדולר, לאחר שבמהלך המסחר ירד הדולר מתחת ל-3.9 שקלים. האירו נקבע בירידה של כ-0.5% לרמה של 4.855 שקלים.

בעולם נסחר האירו סביב רמה של 1.242 דולרים.

בארה"ב אישר אמש בית הנבחרים את תקציב המימשל בהיקף של כ-1.1 טריליון דולר ברוב דחוק של 219 תומכים מול 206 מתנגדים שבאו משורות שתי המפלגות. כעת עוברת ההכרעה על אישור התקציב לסנאט.

בסין דווח היום כי התפוקה התעשייתית גדלה ב-7.2% בנובמבר לעומת נובמבר 2013, לעומת צפי כלכלנים לעלייה של 7.5% ולעומת גידול של 7.7% באוקטובר. עוד דווח כי המכירות הקמעונאיות גדלו 11.7% בנובמבר, לעומת צפי לעלייה של 11.5%.

בינתיים, הנפט ממשיך להחלש בעולם ונסחר בירידה של כ-1.1% לרמה של 59.28 דולר לחבית (נפט מסוג WTI).

כלכלני בנק אגוד מציינים בסקירתם השבועית כי "המסחר בשקל-דולר תואם את היחלשות הדולר בעולם: "לאחר חודשים של התחזקות הדולר בעולם, נרשם השבוע תיקון, כאשר הדולר נחלש מול מרבית המטבעות העיקריים. נתוני התעסוקה שפורסמו בארה"ב בסוף השבוע האחרון היו חיוביים, בעיקר בתוספת המשרות שהייתה מעל הצפי. במידה שנתוני התעסוקה ימשיכו להיות טובים גם בתחילת הרבעון הראשון, ייתכן שנראה תחילת העלאת ריבית בארה"ב כבר במחצית הראשונה של 2015".

במחלקת המחקר של אגוד מתייחסים גם להשפעת בנק ישראל על הפעילות בשוק המט"ח: "בנק ישראל הודיע השבוע כי בשנת 2015 הוא ירכוש 3.1 מיליארד דולר במסגרת התכנית לקיזוז השפעת הפקת הגז על שער החליפין. מלבד סכום זה, יתכן כי בנק ישראל ימשיך לפעול בשוק המט"ח במידה ששוק המט"ח לא יתפקד כיאות או במקרה של תנודות חריגות בשער החליפין (כפי שעשה בשנים האחרונות)".

הסוחרים ממשיכים לעקוב היום מקרוב אחרי המשבר ברוסיה, לאחר שהרובל צנח אתמול ב-2.9% מול הדולר והיום יורד בעוד 1.8% לרמת שפל של 57.47 רובלים לדולר. בניסיון לבלום את קריסת הרובל, הבנק המרכזי הרוסי הקפיץ אתמול את הריבית ב-100 נקודות בסיס אך הצעד הנואש לא עזר והרובל המשיך לצלול, לאחר שהשלים קריסה של 65% מול הדולר מתחילת השנה. לאחר החלטת הבנק המרכזי ברוסיה להעלות את הריבית המרכזית ל-10.5%, הרובל המשיך להחלש מול הדולר ונגע בשפל כל הזמנים. הבנק גם פרסם אזהרה חמורה לגבי עתידה הכלכלי של רוסיה.