אלשטיין ובן משה לא יזכו בקרוב לאישור שליטה בכלל ביטוח

באוצר "רואים קושי" לאשר לקבוצה הפגועה והממונפת הנושאת הערת "עסק חי", שליטה בחברת ביטוח בישראל ■ בין החלופות הנבחנות: מכירה בשלבים של ההחזקה בכלל ביטוח

אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי

מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין, בעלי השליטה והיו"רים המשותפים של קבוצת אי.די.בי, הודו היום (א') סופית כי הקבוצה לא תזכה בזמן הקרוב לאישור המיוחל ממשרד האוצר, ולא תוכל להמשיך ולהחזיק במניות השליטה (55%) בכלל ביטוח - חברת הביטוח השלישית בגדולה בישראל במונחי שווי שוק.

בהודעה לבורסה ציינה אי.די.בי כי בפגישות שערכו בכיריה עם דורית סלינגר, הממונה על הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר, הובהר להם כי סלינגר "רואה קושי" לאשר לקבוצה את הבקשה לקבל מחדש את היתר השליטה בכלל ביטוח. זאת, בעיקר נוכח העובדה שאי.די.בי אינה עומדת בקריטריונים שנקבעו על ידי הממונה, ועל כן הסיכויים שהיא תאשר את הבקשה במתווה הקיים עד סוף דצמבר, נמוכים".

עבור סלינגר, אי.די.בי היא עדיין חברה פגועה וממונפת, שסוחבת על גבה הערת "עסק חי" מרואי החשבון שלה, ולכן אינה יציבה מספיק כדי לקבל על עצמה את האחריות הרבה הכרוכה בשליטה בחברת ביטוח בישראל. לאי.די.בי פתוח היה בסוף ספטמבר 2014 הון עצמי של 185 מיליון שקל בלבד, כאשר מנגד לחובתה גירעון של 954 מיליון שקל בתזרים המזומנים החזוי עד סוף ספטמבר 2016, חוב פיננסי של 4.8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח ולמוסדות פיננסיים, ותשלומי ריבית של 750-980 מיליון שקל בכל אחת מארבע השנים הקרובות.

אולי אחד מבעלי השליטה ירכוש

בן משה ואלשטיין רכשו השנה את השליטה באי.די.בי פתוח במסגרת הסדר חוב של החברה-האם, אי.די.בי אחזקות. השניים, שהשקיעו עד כה במצטבר 1.4 מיליארד שקל בעסקה, קיבלו את השליטה במאי ומאז עמלו רבות לקבל אישור שליטה בכלל ביטוח, שהיה מאפשר להם לרשום את ההחזקה בחברת הביטוח בספרים לפי הערכת שווי לפעילותה, ולא לפי שווי השוק שלה. במצב כזה, הייתה כלל ביטוח זוכה לשווי גבוה בעשרות אחוזים, והדבר היה מגדיל את ההון העצמי של אי.די.בי פתוח במאות מיליוני שקלים.

כיום עומד שווי השוק של מניות כלל ביטוח שבידי אי.די.בי על 1.7 מיליארד שקל, ולדברי בכיריה הם בוחנים כעת בתיאום עם סלינגר שתי חלופות מרכזיות בהיעדר קבלת אישור השליטה.

האפשרות הראשונה, שסיכוייה נראים נמוכים לפי שעה, היא התחייבות של השניים לחיזוק מבנה ההון של אי.די.בי ולהורדת היקף החוב שלה, כשבמקביל תישמר לקבוצה הזכות להגיש עדכון לבקשה להיתר השליטה. המשמעות היא שבתמורה למהלכים מצד השניים, סלינגר תשהה את ההחלטה להורות לרו"ח משה טרי, הנאמן של גרעין השליטה בכלל ביטוח, להתחיל לפעול מיידית למכירת המניות, בשוק או מחוצה לו.

החלופה השנייה, שנראית לכאורה ריאלית יותר, היא סיכום בין הצדדים על מכירה בשלבים (שלא במסגרת המסחר בבורסה) של החזקות אי.די.בי בכלל ביטוח, לאורך ציר זמן שייקבע באישורה של סלינגר, שתאפשר השגת תמורה מירבית לחברה.

באי.די.בי מציינים, כי במסגרת חלופה זו קיימת האפשרות שאחד מבעלי השליטה, או שניהם, ירכשו מהקבוצה את מלוא ההחזקה בכלל ביטוח (או את מרביתה, אם הממונה תאשר שליטה עם שיעור החזקה נמוך יותר), וזאת תחת התחייבות למתן היתר שליטה בכלל ביטוח לרוכש טרם ביצוע הרכישה.

עסקה זו תהווה כמובן עסקת בעלי עניין, ותדרוש לכן גם את אישורם של בעלי מניות המיעוט באי.די.בי ובכלל ביטוח.

אלא שגם ההודעה היום לא הצליחה לחזק את ביטחון המשקיעים ביכולתם של בן משה ואלשטיין לחלץ את החברה מהמשבר.

כך, מניית אי.די.בי נפלה היום בכ-7.3% למחיר המשקף להחזקות בעלי השליטה שווי מצרפי של 313 מיליון שקל בלבד, כך שהפסדם "על הנייר" האמיר כבר ל-1.1 מיליארד שקל.

במקביל, נפלו איגרות החוב הקצרות של החברה בעד 3% ונסחרו בתשואה שנתית לפדיון של עד 27%, שמשקפת סיכוי גבוה להסדר חוב.

בשבוע שעבר אמר בן משה בוועידת "גלובס" כי ככל שזה תלוי בו ובשותפו, הוא אינו חושב שאי.די.בי פתוח תיקלע להסדר חוב. "עמדנו עד עכשיו בכל המחויבויות שלנו, חוסננו הפיננסי מוכר, ויש ביכולתנו לתמוך בחברה", ציין.