בורסות אירופה ננעלו בירידות על רקע הצניחה בנפט

מחיר הנפט ממשיך להחלש ונסחר מתחת ל-57 דולר לחבית ■ שינזו אבה זכה אתמול לקדנציה נוספת בבחירות ביפן

בורסת אירופה / צילום: רויטרס
בורסת אירופה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ב') בירידות, לאחר השבוע הגרוע ביותר מזה 3 שנים. זאת, ברקע לירידות שערים בוול סטריט והמשך הצניחה במחיר הנפט.

מדד הסטוקס 600 צלל ב-2% לאחר שהשיל מערכו בשבוע החולף 5.8% בעקבות קריסת מחירי הנפט. מתחילת השנה מדד הבנצ'מרק של אירופה הוסיף לערכו רק 0.8%. הבורסה ביוון מתאוששת היום לאחר שקרסה ב-20% בשבוע החולף בעקבות החשש שמא מפלגה המתנגדת לאיחוד האירופי ולצעדי הצנע תזכה בבחירות הקרובות.

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital, מציין כי "החלטת ממשלת יוון להקדים את הבחירות לנשיאות ל-17 בדצמבר מפברואר התקבלה בגוון אדום-דובי בשווקי העולם. מאז ההודעה, הבורסה היוונית צללה כמעט 20%, הבורסה האמריקאית 3.5% ובאירופה 4.5%. מהלך זה של ראש ממשלת יוון, מגיע בעקבות חוסר היכולת להעביר את תוכנית הצנע מאז פרוץ המשבר ולעיכוב מתן חלקו האחרון של הסיוע האירופי - 7 מיליארד יורו. במידה והמהלך יצליח ובשלושת הסיבובים לא יצליחו להעביר רוב לבחירת נשיא, ילכו ביוון לבחירות בזק".

"מהלך זה מצטייר כמסוכן בעקבות עליית כוחה של מפלגת השמאל המתנגדת לתוכנית הצנע ולראייה תגובת השווקים. תוכנית ה- TLTRO של הבנק המרכזי באירופה מוכיחה לנו שוב שכל מאמציו של מריו דראגי נוחלים כישלון חרוץ והדרך לגישה אגרסיבית ולרכישות מאסיביות יותר קרובה מתמיד. הבעיה המרכזית של דראגי הם שלושת מתנגדיו מתוך ששת חברי הוועדה המוניטרית. כאשר תחזיות הצמיחה בגוש האירו ירדה ל-1% והאינפלציה 0.7%, נתוני האבטלה בצרפת עלו ל-10.4% ותפוקה תעשייתית באיטליה צללה יהיה קשה להמשיך ולהתנגד לתוכנית החדשה".

הטרור הגיע לאוסטרליה: חמושים מתבצרים בבית קפה השייך ליצרנית השוקולד "לינדט" בעיר סידני והם מחזיקים בני ערובה במקום. מספרם עדיין לא ברור, המשטרה מעריכה את מספרם בין חמישה ל-40 בני אדם. כמה מבני הערובה צולמו כשהם מניפים דגל בצבע שחור לבן עם כיתוב דתי בשפה הערבית, בדומה לדגל ארגון דאע"ש. זאת, לאחר שככל הנראה אולצו לעשות זאת על ידי החוטפים. התקשורת באוסטרליה מדווחת כי בין 20 ל-30 בני אדם המוחזקים בבית הקפה, על ידי חמוש בודד או שניים. מפקד משטרת ניו סאות' ווילס אמר כי מספר החמושים וגם מספר החטופים עדיין לא ברור.

על פי דיווחים בתקשורת המקומית, המשטרה מנסה ליצור קשר עם החטופים הנמצאים בבית הקפה. משטרת סידני הודיעה כי חסמה את האזור וביקשה מהציבור שלא להתקרב למקום. הבורסה של אוסטרליה נסחרת בירידה קלה.

מחיר הנפט עולה היום וחוזה על חבית מסוג "ברנט" נסחר בעלייה של כ-1% לרמה של 62.46 דולר. בעקבות כך, גם ענקיות האנרגיה באירופה מתאוששות ונסחרות בעלייה. נציין את Royal Dutch Shel ואת Total SA.

אבה יצליח לשקם את יפן?

בורסות אסיה ננעלו היום במגמה מעורבת בעקבות החולשה באירופה ובניו-יורק ביום שישי. מנגד, עליות נרשמו במסחר בנפט ובחוזים על מדדי וול סטריט.

ראש ממשלת יפן המכהן שינזו אבה והמפלגה הליברלית דמוקרטית שבראשה הוא עומד זכו אתמול בבחירות הבזק וגרפו יותר משני שליש מהמושבים בבית התחתון של הפרלמנט. כעת נשאלת השאלה האם אבה יצליח לחלץ את יפן מהמיתון הקשה שפקד אותה ולהאיץ את קצב הצמיחה והאינפלציה.

בתוך כך, ביפן דווח היום כי מדד בטחון העסקים הגדולים במדינה ירד ברבעון הרביעי לרמה של 12+ לעומת 13+ ברבעון הקודם.

אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות, מעריך שמחירי הנפט לא יישארו ברמה כה נמוכה לאורך זמן, כיוון שברמה הנוכחית חברות נפט רבות בארה"ב לא יחזיקו מעמד. "לפני שבועיים, כאשר מחיר הנפט מסוג ברנט עוד היה 70 דולר לחבית, הערכנו ש'גם במחיר של 70 דולר לחבית, רובן המוחלט של החברות האמריקאיות עדיין רווחי כך שנראה שידה של ארה"ב במשחק הצ'יקן הזה עדיין על העליונה'. מאז, מחיר הנפט הספיק כבר לרדת ל-61.9 דולר לחבית כך שהמשפט מעלה הפך להיות פחות רלוונטי", כותב גרינפלד בסקירה מיוחדת לאחר שהבורסות בעולם נפלו בשבוע החולף בשל המשך הצניחה במחיר הנפט, שגררה מטה את סקטור האנרגיה.

"על פי רוב ההערכות", ממשיך גרינפלד, "ברמת המחירים הנוכחית, רוב החברות בתעשיית הנפט בארה"ב הופכות להיות לא רווחיות ולכן היום, בניגוד למצב לפני שבועיים, יש חשש אמיתי לפגיעה בפירמות ובמשק האמריקאי. חשש זה הביא כמובן לירידה במחירי המניות בכל העולם. גם בשוק האג"ח קל לזהות את השפעת הירידה במחירי הנפט כאשר התשואות ברכיב הממשלתי ירדו (התשואה ל-10 שנים חזרה ל-2.08%) בעוד המרווחים ברכיב ה-High Yield (שלחברות האנרגיה משקל גבוה בו) זינקו לרמה של 525 נקודות בסיס".

בטוקיו נרשמו ירידות של 2% עד 2.6% במניות טויוטה מוטור, ניסאן מוטור וסוזוקי מוטור.