SafeCharge של טדי שגיא רוכשת את CreditGuard

‎‎הנרכשת‏ מספקת שירותי סליקה, ואשתקד הרוויחה 200 אלף דולר לפני מס ‏‎‎■ המרוויח העיקרי ממכירת ‎ CreditGuard‎‏: נסים צרפתי, שיקבל 17.2 מיליון שקל‏‏

‎‎לאחר שגייסה 126 מיליון דולר במסגרת הנפקתה הראשונית, ולפי אסטרטגיית ‏המיזוגים והרכישות של בעליה, טדי שגיא - חברת הסליקה ‏‏SafeCharge‏ מבצעת רכישה ראשונה כחברה ציבורית, של עמיתה ישראלית. ‏SafeCharge‏ שנסחרת בבורסה המשנית של בריטניה (‏AIM‏), הודיעה בסוף השבוע על רכישת ‏CreditGuard‏ הישראלית תמורת 8 מיליון דולר (31.4 מיליון שקל), ועוד 0.4 מיליון דולר (1.7 מיליון שקל) כחלק מההתאמות של סגירת העסקה.

‏לפני שנפרט את רציונל העסקה, תזכורת קצרצרה: ‏‏SafeCharge‏ היא החברה השנייה של המיליארדר טדי שגיא שהונפקה בשוק ההון הבריטי (אחרי פלייטק). זה קרה במארס השנה לפי מחיר מניה של 162 פני, וכעת החברה נסחרת לפי 254 פני - שווי חברה של 600 מיליון דולר ותשואה של 57% על המחיר בהנפקה. כל זאת, כאמור, לאחר תשעה חודשי מסחר. ‏‏

Safecharge‏ החלה את דרכה בשנת 2006 לאחר שקיבלה רישיון סליקה, או כפי שזה נקרא במסמכיה - ‏‏PCI DSS‏ (‏Payment Card Industry Data Security Standard‏). מאוחר יותר היא רכשה פעילות מחברת ‏‏XT:Commerce‏ האוסטרית, ספקית פתרונות למסחר אלקטרוני, ואז הפכה למעשה לאחת מחברות הסליקה המובילות באירופה. ‏Safecharge‏ מתמקדת, לפחות כעת, בתעשיית ההימורים המקוונים, ומספקת את שירותיה למפעילות הימורים מקוונים מובילות באירופה כמו ‏‏Gala Coral‏ ו-‏Rank Digital Gaming‏, ואפילו ‏William Hill‏ שהייתה בעבר שותפתה של פלייטק.

‏סליקת כרטיסי אשראי, נזכיר, פירושה העברת תשלומים מקונה למוכר, תהליך שבמסגרתו הסולק מחויב לזכות את מי שמקבל את התשלום, בגין עסקאות שאושרו על ידו ונבדקו מול מנפיק כרטיס האשראי של המשלם. הודות לרישיון שקיבלה יכולה ‏‏SafeCharge‏ לסלוק כרטיסי אשראי של מאסטרקארד, ויזה ואמריקן אקספרס. רק באחרונה הודיעה החברה כי הפכה לחברה בארגון היוקרתי ‏Visa Europe‏, וזאת בהמשך לחברותה בארגון המקביל ‏‏MasterCard Europe‏.

‏‎‎הנרכשת - ותיקה אך קטנה יותר

‏CreditGuard‏ הנרכשת היא הרבה יותר ותיקה וקטנה מהרוכשת שלה, אך עושה דבר די דומה. ‏החברה הוקמה במהלך 1998 והיא בעלת רישיון ‏‏PCI DSS‏ מדרגה 1. עם לקוחותיה נמנות חברות תעופה ותיירות, משרדי ממשלה וחברות תקשורת - בישראל ומחוצה לה.

‏למרות הוותק שצברה, ‏CreditGuard‏ לא התרוממה ממש, והכנסותיה אשתקד עמדו על 2.9 מיליון דולר (11.5 מיליון שקל), עם ‏EBITDA‏ (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות) של 0.5 מיליון דולר (1.8 מיליון שקל) ורווח נקי לפני מס בסך 0.2 מיליון דולר (0.8 מיליון שקל). הכנסות ‏‏Safecharge‏, לצורך ההשוואה, עמדו אשתקד על 43.2 מיליון דולר, וה-‏EBITDA‏ הגיע ל-11.3 מיליון דולר. זה אומר ש-‏‏CreditGuard‏ נרכשה לפי מכפיל ‏EBITDA‏ של 17, בעוד ש-‏Safecharge‏ נסחרת לפי מכפיל צמיחה גבוה (על בסיס תוצאות 2013) של 53, ו-33 על בסיס תחזיות השוק לרווחיה בשנה זו.

‏בהודעתה,‏ טוענת ‏SafeCharge‏ כי הרציונל מאחורי הרכישה טמון ברצונה להיכנס לשוק הישראלי, בו היא אינה פעילה. "ישראל מוכרת כמרכז טכנולוגי", נמסר, "ול-‏‏CreditGuard‏ יש פורטפוליו של לקוחות מהשורה הראשונה (‏Tier 1‎‏), אשר להם יכולה ‏SafeCharge‏ לסייע בגישה לשוק הבינלאומי". עוד מציינת הרוכשת בהודעתה, כי הרכישה תסייע לה בגיוון לקוחותיה ותכניס אותה לתעשיות כמו תקשורת, תעופה, ביטוח ועוד.

‏‏לדברי ‏SafeCharge‏,אין בכוונתה להיכנס לשוק חברות האשראי בישראל, אלא לעבוד עם חברות אלו, כאשר הרכישה מספקת לה גישה ללקוחות ישראליים רבים.

‏לפי רשם החברות הישראלי, בעל המניות הגדול ב-‏CreditGuard‏ הוא נסים צרפתי (51.7%), שיקבל במסגרת העסקה 4.3 מיליון דולר (17.2 מיליון שקל). בעל המניות השני בגודלו הוא מאיר אוזן (המחזיק דרך חברת השקעות בבעלותו 13.8% בשווי 1.2 מיליון דולר). למנכ"ל החברה, אוריאל בן-דוד, יש 11.6% מהמניות (1 מיליון דולר).‏‏‏‎ ‎‏

‏‏CreditGuard‏

‏שנת הקמה: 1998

‏מיקום: גבעת שמואל

‏מה עושה: חברת סליקה

‏מנכ"ל: אוריאל בן-דוד

‏מספר עובדים: 40‏

נתוני 2013: הכנסות - 2.9 מיליון דולר; ‏EBITDA‏ - 500 אלף דולר; ‏

רווח נקי לפני מס - 200 אלף דולר

‏‏בעלי מניות עיקריים (לפי רשם החברות): נסים צרפתי (51.7%); מאיר אוזן (13.8%); אוריאל בן דוד (11.6%); יורי ליננברג (8.9%); ענת ויאיר קרלינסקי (3.6%)