נעילה חיובית בבורסות אירופה; התמתנו הירידות במוסקבה

מחירי הנפט מתאוששים ■ בורסת מוסקבה סגרה בירידה של כ-2.4% ■ מנהל השקעות אירופי: "התקוות לראלי סוף שנה התפוגגו. יש יותר מדי דברים מדאיגים היום בשווקים"

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה התאפיין היום (ג') בתנודתיות חדה וננעל לבסוף בעליות חדות בבורסות המובילות. זאת בצל התאוששות במחירי הנפט והתמתנות הירידות בבורסת מוסקבה. רוסיה טלטלה את השווקים לאחר שהבנק המרכזי במדינה הקפיץ היום את הריבית ל-17% בעקבות קריסת הרובל, מהלך שלא הצליח לייצב את המטבע.

מחיר הנפט מסוג WTI מחק ירידות של כ-3.5% ונסחר כעת בעלייה של כ-1.5% סביב 57 דולר לחבית.

"התקוות לראלי סוף שנה התפוגגו. יש יותר מדי דברים מדאיגים היום בשווקים", אמר לסוכנות בלומברג מנהל השקעות ב-MPPM EK.

בגרמניה דווח היום כי מדד סקר ה-ZEW עלה לשיא של 7 חודשים, מה שסיפק למדדי המניות רוח גבית והעביר את הבורסות לעליות בצהריים. בגוש האירו דווח כי מדד מנהלי הרכש של Markit (נתון ראשוני) עלה ל-51.7 נקודות לעומת צפי כלכלנים ל-51.5 נקודות בדצמבר ולעומת 51.1 נק' בנובמבר.

טלטלה ברוסיה

ברוסיה, לאחר הקפצת הריבית הבוקר, הרובל זינק לאחר 6 ימי ירידות רצופים - אך מחק את העלייה. העלאת הריבית היום הייתה החדה ביותר מאז משבר הרובל ב-1998 - העלאה של 6.5% ל-17%. הרובל ספגה מתחילת השנה צניחה של כ-50% על רקע הירידה החדה במחיר הנפט והסנקציות שהטיל המערב על רוסיה בשל המלחמה באוקראינה.

"התגובה המיידית להעלאת הריבית ברוסיה הייתה התחזקות של הרובל, אבל מהר מאוד זה התחלף ברצון לדחוף את הדולר לרמת שיא", אמר לסוכנות בלומברג סוחר מט"ח ב-OAO Alfa.

הרובל זינק היום בכמעט 11% מול הדולר והצמד נסחר סביב 59.9 רובל לדולר אחרי העלאת הריבית, אך העלייה הזו נמחקה והצמד נסחר כעת ברמה של 75.5 רובל לדולר, קרי הרובל נחלש בכ-17%.

בחזרה לבורסות אירופה, סקטור האנרגיה ממשיך להיות היום במוקד על רקע ספקולציות בשווקים שמא חברות הנפט בארה"ב יעלו את התפוקה במסגרת המלחמה שלהן מול אופ"ק על נתח השוק העולמי. מחיר הנפט ממשיך כאמור ליפול וגורר עימו את מניות האנרגיה שמכבידות על השוק. בהקשר זה נציין את מניות Premier Oil ו-Technip שיורדות.

מניות נוספות שבלטו היום במסחר הן InterContinental Hotels שהודיעה על רכישת Kimpton Hotels & Restaurants ב-430 מיליון דולר במזומן. גם מניית Repsol ריכזה עניין לאחר שהודיעה על רכישת Talisman Energy ב-8 דולרים למניה.

ירידות באסיה

ירידות נרשמו היום בבורסות אסיה לאחר פרסום נתון מאקרו בסין.

בסין דווח היום כי מדד מנהלי הרכש של התעשיה של HSBC/Markit ירד בדצמבר ל-49.5 נק' לעומת 50 נק' בנובמבר ולעומת צפי כלכלנים ל-50 נק'. מדובר בנתון ראשוני בלבד אולם הוא מלמד ככל הנראה על המשך ההאטה בקצב הצמיחה בסין.

מניות חברות הכרייה רשמו ירידות חדות, כמו למשל BHP ביליטון .