היום השחור של פוטין: הרובל קורס עוד 13% מול הדולר

הערכות: כלכלת רוסיה תתכווץ ב-4.5% בשנה הבאה, האינפלציה תתרומם מעל 10% עוד החודש ■ מאמר ב"וושינגטון פוסט": "כלכלת רוסיה גמורה, המצב הולך להיות הרבה יותר גרוע. פוטין לא גאון"

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

רוסיה בצרות: הרובל נופל היום בכ-13% לשפל מול הדולר (72.6 רובל לדולר) ובורסת מוסקבה צוללת 13% לאחר שהבנק המרכזי במדינה לא הצליח לייצב את המטבע באמצות הקפצת הריבית ל-17%.

מחיר הנפט ממשיך לרדת ומעיק על שוק ההון ברוסיה, כאשר חבית נפט מסוג WTI נסחרת מתחת ב-54.5 דולר לחבית (נפילה של 3.5%) וחבית מסוג ברנט נסחרת מתחת ל-60 דולר לחבית, לראשונה מאז 2009. אנליסטים בעולם מביעים היום (ג') חשש ממשבר עולמי.

"יכול להיות שניתן יהיה לבודד את המשבר ברוסיה, אבל עוד מוקדם לומר בוודאות", אמר לרויטרס אסטרטג מט"ח ב-Bank of New York Mellon.

ברוסיה מתכוננים לחורף קשה במיוחד: האינפלציה צפויה לזנק ליותר מ-10% החודש ובשנה הבאה תשקע הכלכלה במיתון. אזרחים רוסים החלו להמיר את הרובל מחשש שהמטבע ימשיך ליפול וחסכונותיהם יאבדו. לפי ה"ניו יורק טיימס", חלק מאזרחי רוסיה משתמשים ברובל כדי לקנות מוצרים שערכם יישמר.

הבנק המרכזי של רוסיה עומד כמעט חסר אונים אל מול הקריסה. הבנק המרכזי כבר הוציא 75 מיליארד דולר מיתרות המט"ח וקנה רובל, אך יתרות המט"ח הולכות ומצטמקות ולמכירות לא הייתה כל השפעה. מתחילת השנה איבד הרובל כמעט מחצית מערכו מול הדולר.

מחיר הנפט והסנקציות הכלכליות שהוטלו על רוסיה הם הגורמים לנפילה. אם מחיר הנפט הממוצע בשנה הבאה יעמוד על כ-60 דולר לחבית, כלכלת רוסיה תתכווץ ב-4.5%, לפי הערכות אנליסטים.

ובינתיים במערב - חגיגות (לעת עתה). באתר ה"וושינגטון פוסט" פורסם מאמר תחת הכותרת: "סליחה פוטין, כלכלת רוסיה גמורה". במאמר נכתב שהעלאת הריבית לא תסייע לרוסיה: "המצב הולך להיות הרבה יותר גרוע. קריסת הנפט משמעותה שלחברות אנרגיה רוסיות יש פחות דולרים להמיר לרובל, וזו הסיבה לנפילת המטבע. הסנקציות שהוטלו על רוסיה בגלל אוקראינה לא מסייעות גם כן".

במאמר צורף גרף המתאר את קריסת הרובל עם הכותרת: "פוטין לא גאון".