נעילה שלילית בוול סטריט ברקע לזעזוע ברוסיה ובנפט

טלטלה ברוסיה בצל העלאת הריבית ל-17% ■ מחירי הנפט התייצבו ■ מאקרו: ירידה באישורי והתחלות הבנייה בנובמבר ■ בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ■ מחר: פרסום החלטת הריבית בארה"ב והצהרת הפד

 וול סטריט אירופה  / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

בתום יום תנודתי במיוחד, המסחר בוול סטריט נחתם (ג') בירידות ברקע הטלטלה בכלכלת רוסיה ובמחירי הנפט. באירופה ננעל המסחר בעליות חדות והירידות בבורסת מוסקבה התמתנו לקראת הסיום.

בורסת מוסקבה צנחה היום במהלך המסחר לאחר שהבנק המרכזי במדינה הזניק את הריבית מ-10.5% ל-17%, במטרה לבלום את הקריסה בשערי הרובל. הצניחה החדה בערכו של הרובל הגיעה ברקע לקריסה של יותר מ-40% במחירי הנפט בחודשים האחרונים - מקור היצוא וההכנסה המרכזי של רוסיה. [לסיפור המלא]

לאחר שמוקדם יותר היום מחירי הנפט צנחו בשיעור של כ-3.5%, בשעות האחרונות הם עלו קלות והובילו לסנטימנט חיובי במניות האנרגיה ובבורסות אירופה.

ב"וושינגטון פוסט" פורסם מאמר תחת הכותרת: "סליחה פוטין, כלכלת רוסיה גמורה". במאמר נכתב שהעלאת הריבית לא תסייע לרוסיה: "המצב הולך להיות הרבה יותר גרוע. קריסת הנפט משמעותה שלחברות אנרגיה רוסיות יש פחות דולרים להמיר לרובל, וזו הסיבה לנפילת המטבע. הסנקציות שהוטלו על רוסיה בגלל אוקראינה לא מסייעות גם כן".

"אני חסר מילים", אומר ל"בלומברג" ג'ן-דיוויד חדד, אסטרטג שווקים מתעוררים בחברת OTCex Group. "זהו כישלון גמור לבנק המרכזי. רוסיה חייבת להטיל פיקוח על עוד היום. זה הפיתרון המתחייב".

ב-15:30 שעון ישראל פורסם נתון התחלות הבנייה לחודש נובמבר, שירד לרמה שנתית של 1.03 מיליון התחלות לעומת 1.05 מיליון התחלות באוקטובר (נתון מעודכן) וצפי אנליסטים של 1.04 מיליון. אישורי הבנייה ירדו לרמה של שנתית של 1.04 מיליון לעומת 1.09 מיליון באוקטובר. בשוק ציפו כי אישורי הבנייה יירדו לשיעור שנתי של 1.06 מיליון.

היום החלה הישיבה הדו-יומית של הפד, בסיומה מחר ינסו הפעילים להבין את ההשפעה של קריסת מחירי הנפט על הכלכלה האמריקאית ועל האינפלציה, כמו גם לדלות רמזים נוספים, אם בכלל, בנוגע לעיתוי העלאת הריבית בארה"ב.

מניות במוקד

מניות האנרגיה נסחרות ברקע התנודתיות במחירי הנפט. נציין את אקסון מובייל , הליבורטון ו-Chevron Corp. .

דירקטוריון בואינג החליט להעלות את הדיבידנד הרבעוני ב-25%.

ביוליין חתמה היום על עסקת שיתוף פעולה אסטרטגי עם תאגיד התרופות נוברטיס. על פי ההסכם תשקיע נוברטיס 10 מיליון דולר בביוליין לפי מחיר של 2 דולר למניה, בפרמיה של 22% על מחיר השוק אתמול, ושתי החברות יחפשו יחד פרויקטים בישראל לפיתוח משותף.‏

אמדוקס הודיעה היום על השקת פתרון לשירותים פיננסיים סלולריים שיאפשר מתן שירותים בנקאיים נגישים ללא צורך בחשבון בנק. עם ההכרזה על כניסתה לתחום, הודיעה אמדוקס כי הפתרון שלה, בשיתוף עם החברה ההודית Triotech, יאפשר לבנק SBI ההודי ולחברת התקשורת ההודית BSNL, להציע שירותים פיננסיים סלולריים בפלטפורמה משותפת למיליוני משקי בית בהודו שאינם בעלי חשבונות בנק.

בנק ירושלים העלה היום המלצה למניית טבע מ"תשואת שוק" ל"תשואת יתר"עם מחיר יעד של 62 דולר, בין היתר הודות ל"ירידה דרמטית בסיכון מהקופקסון".

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]