אירופה ננעלה במגמה מעורבת; "הפוקוס עובר כעת לפד"

מחירי הנפט מתאוששים לאחר פרסום המלאים בארה"ב ■ הרובל מזנק מול הדולר ■ היום ההודעה המוניטרית של הפדרל ריזרב

בורסת אירופה / צילום: רויטרס
בורסת אירופה / צילום: רויטרס

מגמה מעורבת נרשמה היום (ד') בבורסות אירופה, לאחר עליות חדות בסגירה אתמול. המשבר ברוסיה עדיין במוקד, כמו גם מחירי הנפט, שעולים לאחר פרסום המלאים בארה"ב, שהצביעו על ירידה קטנה מהצפוי.

הרובל עומד על כ-61.2 רובלים לדולר לאחר שבבוקר נפל לכ-72 רובלים לדולר. זאת על רקע התערבות אגרסיבית של הבנק המרכזי הרוסי לאחר שאתמול התחזק הרובל בפתיחת המסחר ל-60 רובל לדולר אולם במהלך היום צנח ל-75 רובל לדולר (את 2014 פתח הרובל בשער של 32.7 רובל לדולר).

שר האוצר הרוסי מסר היום כי המדינה החלה למכור החזקות בניירות ערך ומטבעות זרים. עוד מסר האוצר הרוסי כי הרובל "מוערך בחסר" על ידי השווקים.

בורסות אסיה נסחרו היום, יום אחרי הטלטלה החריפה בשווקים עקב המשבר ברוסיה, במגמה מעורבת עם נטייה לעליות שערים: בורסות יפן ושנגחאי עלו, הונג קונג ירדה. זאת, חרף ירידות של עד 1.6% בוול סטריט אמש.

"הפוקוס עובר כעת מרוסיה לפדרל ריזרב", אומר סטאן שאמו, אסטרטג שווקים ב-IG LTD במלבורן. "הודעת ועדת השוק הפתוח היום צפויה להיות קריטית במיוחד - היא תרמוז איך הפד מתכוון להתמודד עם הטלטלה ברחבה העולם". ההודעה המוניטרית תבוא על רקע התרסקות במחירי הנפט בכ-46% בכמה חודשים והתגברות ההערכות כי הפד עשוי לדחות את מועד העלאת הריבית בשל כך.

מה שסחרר אתמול את שוקי המניות והמט"ח אתמול היה המשבר הכלכלי ברוסיה. בניסיון לבלום את קריסת הרובל, הבנק המרכזי הרוסי הקפיץ אתמול את שיעור הריבית מ-10.5% ל-17% - העלאת הריבית החדה ביותר מאז משבר הרובל ב-1998. הדולר התחזק בכ-100% מרמה של 32.7 רובלים לדולר מתחילת השנה. עם זאת, בורסת רוסיה שצנחה אתמול בשיעור דו ספרתי במהלך המסחר, סיימה בירידה של "רק" 2.4% וגם הרובל שנסחר אתמול בתנודתיות חריפה ונע בין צניחה לזינוק מול הדולר, התייצב במעט.