נעילה מעורבת בבורסה; טבע ירדה 1.7%, כיל הוסיפה 2.2%

ירידות בבורסות אירופה ובמחירי הנפט ■ עליות בוול סטריט ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל

חדר מסחר / צילום: שמעון בלול  מבעד לעדשה
חדר מסחר / צילום: שמעון בלול מבעד לעדשה

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (ד') במגמה מעורבת, ברקע המשך הירידות במחירי הנפט, מגמה שלילית בבורסות אירופה ועליות שערים במסחר בוול סטריט. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

מה שסחרר אתמול את שוקי המניות והמט"ח אתמול היה המשבר הכלכלי ברוסיה. בניסיון לבלום את קריסת הרובל, הבנק המרכזי הרוסי הקפיץ אתמול את שיעור הריבית מ-10.5% ל-17% - העלאת הריבית החדה ביותר מאז משבר הרובל ב-1998. הדולר התחזק בכ-100% מרמה של 32.7 רובלים לדולר מתחילת השנה. עם זאת, בורסת רוסיה שצנחה אתמול בשיעור דו ספרתי במהלך המסחר, סיימה בירידה של "רק" 2.4% וגם הרובל שנסחר אתמול בתנודתיות חריפה ונע בין צניחה לזינוק מול הדולר, התייצב במעט.

כעת הרובל נחלש מעט לרמה של ל-68.3 רובלים לדולר לאחר שבבוקר נפל לכ-72 רובלים לדולר. זאת על רקע התערבות אגרסיבית של הבנק המרכזי הרוסי לאחר שאתמול התחזק הרובל בפתיחת המסחר ל-60 רובל לדולר אולם במהלך היום צנח ל-75 רובל לדולר (את 2014 פתח הרובל בשער של 32.7 רובל לדולר). שר האוצר הרוסי מסר היום כי המדינה החלה למכור החזקות בניירות ערך ומטבעות זרים. עוד מסר האוצר הרוסי כי הרובל "מוערך בחסר" על ידי השווקים.

אתמול החלה הישיבה הדו-יומית של הפד, בסיומה היום ינסו הפעילים להבין את ההשפעה של קריסת מחירי הנפט על הכלכלה האמריקאית ועל האינפלציה, כמו גם לדלות רמזים נוספים, אם בכלל, בנוגע לעיתוי העלאת הריבית בארה"ב.

לאחר המיני-מפולת בבורסה אתמול, אגרות החוב הקונצרניות והמניות הקשורות למשבר ברוסיה המשיכו לרכז עניין. נציין את אפריקה וכלכלית ירושלים.

"תשואות אטרקטיביות להשקעה"

אלכס זבז'ינסקי כלכלן ראשי במיטב דש, מציין כי "בדרך כלל, כשהשווקים מונעים יותר מהכוחות של זרימת הכספים ופחות מהשיקולים הכלכליים יש להם נטייה ל"אוברשוטינג" - תמחור מוטה של מחירי הנכסים. מבחינת שוק האג"ח הממשלתי, התשואות עלו בימים האחרונים והמרווח מול שוק האמריקאי משקף בצורה יותר כלכלית את פרמיית הסיכון של ישראל. ברקע לא נראית באופק העלאת הריבית או התפרצות אינפלציונית שעלולים לאיים על המשקיעים באג"ח הממשלתיות. לכן, ירידות נוספות באג"ח הממשלתיות עשויות לייצר מצב של מכירות יתר. תשואות האג"ח הקונצרניות עלו לרמות שבמקרים רבים ראינו רק בתקופות של משברים קשים, כמו המשבר באירופה. הירידה המצטברת במדד תל בונד 20 מתקרבת כבר ל-5%, דומה לזו שראינו בחודש אוגוסט 2011 בשיא ההסתבכות ביוון או בשנת 2007 לאחר קריסת חפציבה. בדרך כלל, ירידות בסדרי גודל כאלה יוצרות תשואות אטרקטיביות להשקעה באג"ח של חברות רבות".

עוד הוא מציין כי כלכלת רוסיה מהווה כ-3% מהתוצר העולמי, בדומה לברזיל. לאחר הטלת סנקציות הדדיות בין רוסיה למערב לפני כחצי שנה, הנזק מהמשבר המתפתח ברוסיה בחלקו כבר נספג ע"י הכלכלה האירופאית, שהייתה החשופה אליה בצורה יחסית משמעותית וע"י הכלכלה האמריקאית, שחשופה לרוסיה הרבה פחות. נכון להיום רוסיה מבודדת הרבה יותר מבחינה כלכלית ולכן השלכותיו של המשבר הכלכלי והפיננסי בה הן פנימיות יותר. כמובן שהתדרדרות במצבה של רוסיה עלול להגביר מתח בינה לבין המערב ולהחריף את המצב עוד יותר, אך יתכן שהמשבר דווקא יגרום לרוסיה להגמיש עמדות.

על רקע הירידות בשוק האג"ח הקונצרניות בית ההשקעות פסגות הוריד היום את תחזית הרווח וההמלצה לבנק הפועלים , לאומי ודיסקונט. לעומת זאת, פסגות דווקא מעלים המלצה למניית מזרחי טפחות .

מניות טבע ופריגו רשמו ירידות על רקע פערים שליליים מול ניו-יורק.

בנק דיסקונט מכר עוד מניות של הבנק הבינלאומי . דיסקונט הפיץ אתמול מניות של הבנק בהיקף של כ-100 מיליון שקל, במחיר של 52.2 שקל למניה, מחיר הנמוך ב-1% ממחיר מניית הבינלאומי אתמול. דיסקונט הפיץ בעצמו את המניות, בעיקר למוסדיים ישראלים. הבנק מכר קרוב ל-2% ממניות הבינלאומי, והוא מחזיק כעת בכ-16.3% ממניות הבנק.