מנכ"ל סרגון עירא פלטי: נחוש לחזור לרווחיות

המשקיעים בהנפקת סרגון איבדו 43% מאוגוסט השנה, בתי ההשקעות שהובילו אותה עדיין אופטימיים

עירא פלטי / צילום: איל יצהר
עירא פלטי / צילום: איל יצהר

סרגון סיימה את הרבעון השלישי של 2014 עם 48.5 מיליון דולר בקופתה, כשכנגדם נרשם חוב פיננסי של 50.5 מיליון דולר. לכאורה, מדובר במצב פיננסי סביר לחלוטין, אלא שכמות המזומנים הגבוהה יחסית בסוף ספטמבר הייתה תוצאה ישירה של הנפקת מניות שביצעה החברה חודשיים קודם לכן, ובמסגרתה גייסה סכום (ברוטו) של 48 מיליון דולר. אליהם התלוו תשלומים של 3 מיליון דולר לחתמי ההנפקה - בתי ההשקעות האמריקאים נידהם ואופנהיימר.

ההנפקה, שבוצעה במחיר של 2 דולר למניה ודיללה בכ-30% את בעלי המניות הקיימים, הגיעה לאחר שסרגון כבר חוותה נפילה של 76% במחיר מנייתה בתוך שנתיים, עקב ההרעה בתוצאותיה הכספיות. כך למשל, יומיים קודם להנפקה פרסמה החברה את תוצאותיה הכספיות למחצית הראשונה של 2014, שכללו הפסד של 19 מיליון דולר ותזרים שלילי בסך 26 מיליון דולר מפעילות שוטפת. זאת, בין השאר גם כתוצאה מירידה של 11% בהכנסות לעומת המחצית המקבילה אשתקד, וזינוק מטריד של 11% ביתרת הלקוחות שקיבלו סחורה אולם טרם שילמו עבורה.

למרות כל זאת, בשני בתי ההשקעות שמרו על אופטימיות בנוגע לסרגון לאחר פרסום התוצאות. בנידהם, שהוביל את ההנפקה, המשיכו להעניק לסרגון המלצת "קנייה חזקה" עם מחיר יעד של 8 דולרים, ואילו באופנהיימר הותירו המלצת PERFORM (מקביל ל"נייטרלי", "החזק" או "תשואה ענפית"), אך כתבו כי הם מעדכנים כלפי מעלה את המודל שלהם לתוצאות סרגון. זאת, על מנת לשקף את המגמה החיובית של המוצר החדש, IP20.

"נראה כי הרגע בו מוצר מוביל של החברה מתמזג עם תחילתה של פריסת רשתות LTE באירופה ובשווקים מתעוררים, הגיע", כתבו באופנהיימר. "בשלב זה אין אנו משנים את דירוג המניה, אך נדמה כי יש סיבה לאופטימיות, כפי שמשתקף מצבר ההזמנות של החברה. שילוב של מגמות חיוביות אלו עם היקף הוצאות מוקפד, צפוי להביא את החברה לרווחיות כבר בסוף 2014. ייתכן כי החברה תידרש לשנה נוספת על מנת לראות שיפור ברור, אך נראה כי הסיכון הגלום במחיר המניה הוא נמוך ביותר".

בחודש שלאחר פרסום הסקירה טיפסה מניית סרגון למחיר של 2.6 דולרים, והמשקיעים בהנפקה חיככו ידיים בהנאה. אולם מאז התהפכה המגמה, המניה חזרה ליפול ואתמול היא סיימה את המסחר במחיר של 1.13 דולרים בלבד, המשקף הפסד "על הנייר" של 43% בתוך 4.5 חודשים למי שקנו מניות בהנפקה וטרם מכרו אותן. כך, שלפחות לפי שעה, מדובר באחת ההנפקות הגרועות של חברה ישראלית השנה.

באופנהיימר שמרו על המלצת למניה ללא שינוי גם לאחר פרסום תוצאות הרבעון השלישי, ואילו בנידהם הפחיתו אותה ל"קניה" ואת מחיר היעד ל-4 דולרים, בנימוק כי "אלו לא התוצאות שלהן ציפינו".