הבנקים ידרשו מזרים הצהרה שכספיהם דווחו לרשויות מס

כך עולה מטיוטה שפרסם בנק ישראל, הקובעת כללים ונהלים לעבודה מול תושבי חוץ ■ הרקע למהלך: התגברות הרגולציה בחו"ל סביב העלמות המס

דודו זקן / צלם: איל יצהר
דודו זקן / צלם: איל יצהר

בנק ישראל מצטרף למלחמה העולמית במעלימי המס, ומורה לבנקים לדרוש מלקוחותיהם שהם תושבי חוץ הצהרה כי שולם מס כחוק על הכספים שבחשבונותיהם. ל"גלובס" נודע כי המפקח על הבנקים דודו זקן העביר באחרונה טיוטת חוזר לבנקים בנושא הטיפול בתושבי חוץ.

בטיוטה מפרט בנק ישראל את הנהלים שיחייבו את הבנקים מול לקוחותיהם שהם תושבי חוץ. בין השאר יצטרך כל לקוח תושב חוץ (חדש וקיים) להציג נתונים על מקור עושרו והכנסתו והצהרה כי שילם מס כחוק. בנוסף יצטרך הלקוח להסכים לוותר על הסודיות הבנקאית כלפי רשויות החוק בחו"ל. הבנק ינקוט הליכים לבירור המדינות שבהן הלקוח חייב במס. הבנק יצטרך לחדד נהלים בנוגע לסיווג לקוחות תושבי חוץ כלקוחות בסיכון גבוה, וכן יצטרך לקבוע את מדרג הסמכויות בבנק לאישור פתיחת חשבון, ניהול וביצוע עסקאות בעבור לקוחות אלה. בנוסף בנק ישראל מאפשר לבנקים שלא לפתוח חשבון ללקוחות תושבי חוץ שלא יספקו את כל הפרטים, וכן להקפיא חשבון (קרי לא לספק לו שירותים בנקאיים) במקרים החושפים את הבנק לסיכון של עבירות על חוקים בחו"ל.

"בשנים האחרונות אנו עדים לפעילות נחושה ונמרצת יותר של מדינות שונות באיתור כספים של תושביהן המוחזקים מחוץ למדינה. מגמה זו עלולה להגדיל את החשיפה של הבנקים הישראליים לסיכוני ציות וכן לסיכוני מוניטין, ומחייבת אותם להיערכות נאותה הן מול הלקוחות הקיימים והן מול החדשים", מנמקים בבנק ישראל את הסיבה להנחיות.

כללים אלה מכבידים לכאורה על הבנקים ודורשים מהם לא מעט ביורוקרטיה, וכן עלולים להביא ליציאת כספים של לקוחות תושבי חוץ. עם זאת, מקורות במערכת הבנקאית מברכים על הכללים שקובע בנק ישראל, ששמים קץ לחוסר הבהירות הקיימת כיום סביב דרישות הבנקים מתושבי החוץ בקרב לקוחותיהם.

בשנים האחרונות נרשמה עליית מדרגה במלחמה הנוקשה של רשויות המס בחו"ל, ובראשן ארה"ב, נגד מעלימי המס (ראו הרחבה במסגרת), והבנקים מהווים שחקן חשוב במלחמה זו. הדוגמה הבולטת בישראל למגמה הזו היא החקירה שמקיימת ארה"ב נגד שורה של בנקים בעולם, ובהם גם שלושה בנקים ישראליים - לאומי, הפועלים ומזרחי טפחות - בחשד שסייעו ללקוחותיהם האמריקאים להעלים מס. לאומי כבר הפריש סכום עצום בנושא, יותר מ-1.5 מיליארד שקל, וסביר כי גם הפועלים ומזרחי טפחות ישלמו סכום לא מבוטל.

בבנק ישראל עוקבים בדאגה אחר אותה חקירה, ואחר התגברות הרגולציה בעולם בנושא העלמות המס. המפקח על הבנקים התראיין בשבוע שעבר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" בנושא זה ואמר: "מדובר בקנס כבד, משמעותי ומטריד. בשנים האחרונות הרשויות בארה"ב החמירו את החקיקה והאכיפה נגד העלמות מס של אזרחי ארה"ב, והדבר הורגש במערכות בנקאות בינלאומיות, לרבות בבנקים ישראליים. אחת הסוגיות הנבדקות היא כיצד מוודאים שאירועים כאלו לא יישנו, ולא דווקא בפעילות מול אזרחי ארה"ב, אלא באופן כללי, וזאת כדי לצמצם את הסיכון של העלמות מס של אזרחי כל מדינה שלא תהיה". בכך רמז זקן לפעולות שהוא מתכוון לקדם.

גם הבנקים עצמם היו מוטרדים מהתגברות הרגולציה. הבנקים מעדיפים לאבד לקוחות על פני הסתבכות עם רשויות החוק הזרות, ולכן גיבשו בשנתיים האחרונות כללים לטיפול בתושבי חוץ, ודרשו מכמה מהם (במיוחד מהאירופים) הצהרות כי הנכסים שבחשבונם הוצהרו לרשויות המס, ואף איימו להקפיא או לסגור חשבונות שלגביהם לא יסופק אישור שכזה. דרישות אלה הביאו לתרעומת בקרב כמה מהלקוחות שהרגישו שהבנק "בוגד" בהם ומפר את הסודיות הבנקאית.

זאת ועוד, לא כל הבנקים דרשו את הדרישות. נראה כי חוסר הבהירות, חוסר האחידות בדרישות הבנקים השונים מלקוחותיהם וטענות הלקוחות בנושא הביאו את בנק ישראל ליישר קו ולדרוש הנחיות אחידות מכל הבנקים. עוד נציין כי הדרישות החדשות עלולות להביא ליציאה של כספי לקוחות תושבי חוץ מהבנקים בישראל. נזכיר כי כשהבנקים נאלצו לדרוש מלקוחותיהם האמריקאים הצהרות שכאלה (במסגרת יישום כללי ה-FATCA - ראו מסגרת), פורסם ב"גלובס" כי לקוחות אמריקאים הוציאו מהבנקים בישראל סכום המוערך ב-4-5 מיליארד דולר. עם זאת, ספק אם ייצאו סכומים גדולים; לדברי מקורות משפטיים שעמם שוחחנו, גם לא ניתן להוציא בקלות כספים מהבנקים שנדרשת עליהם הצהרת דיווח שלא סופקה.

העולם בעקבות האמריקאים

לפני כמה שנים החליט הממשל האמריקאי בראשות הנשיא ברק אובמה להילחם בתופעת העלמות המס, בשל ממדיה שגדלו והלכו והניסיון למצוא דרכים לטיפול בגירעון של המדינה. כחלק מאותה מלחמה, מנהל הממשל עד היום חקירה נגד שורה של בנקים שנחשדים כי סייעו ללקוחותיהם האמריקאים להעלים מס, תחת המטרייה של "הסודיות הבנקאית". הממשל האמריקאי מטיל קנסות כבדים על חלק מהבנקים שנחשדים בפעולות שכאלה. בנוסף קבע הממשל את כללי ה-FATCA שנכנסו לתוקפם השנה, ובמסגרתם נאלצים כל הגופים הפיננסיים בעולם לדרוש מלקוחותיהם האמריקאים להצהיר כי הנכסים שבבעלותם הוצהרו לרשויות המס בארה"ב. בנק שלא יבצע זאת, יופעלו נגדו סנקציות משמעותיות מהרשויות בארה"ב.

מדינות אחרות - בהן בריטניה, קנדה, צרפת וגרמניה - ראו כי המלחמה של האמריקאים במעלימי המס יעילה, והחליטו להטיל מגבלות וכללים משל עצמם. חלק מהבנקים בישראל החליטו להקדים תרופה למכה, ולפני שתנחת עליהם חקיקה ממדינות מאירופה או חקירה הם דורשים כבר עתה הצהרות מלקוחות תושבי חוץ שלהם. עם זאת, לאור חוסר האחידות בדרישות של הבנקים בישראל, בנק ישראל מפרסם כללים ברורים בנושא.

מה יצטרכו הבנקים לעשות
 מה יצטרכו הבנקים לעשות