5 גרפים: מה הוביל אתמול ל"יום שלישי השחור" ברוסיה?

אתמול רשמה רוסיה "יום שלישי שחור" בשוקי ההון שלה, עם קריסה דרמטית בשער הרובל ובמחירי המניות והאג"ח

אלבירה נביאולינה וולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
אלבירה נביאולינה וולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

אתמול (ג') רשמה רוסיה "יום שלישי שחור" בשוקי ההון שלה, עם קריסה דרמטית בשער הרובל ובמחירי המניות והאג"ח. המהומה זעזעה גם חלקים אחרים בעולם, וכמה שווקים מתעוררים, כמו טורקיה, הרגישו היטב את ההשלכות.

הנה חמישה גרפים שמסבירים מה קרה ברוסיה, ולמה אפשר לצפות בהמשך:

1. הקפצת הריבית לא עצרה את הקריסה

באישון ליל שני, הבנק המרכזי הרוסי הקפיץ את הריבית שלו מ-10.5% ל-17%, בניסיון לעצור את הידרדרות הרובל המהירה. אך המשקיעים ראו בכך סימן לפאניקה, ומכירת הרובל נמשכה גם אתמול בבוקר להוציא התאוששות קצרה. המטבע הרוסי חצה רף היסטורי של 80 רובל לדולר לפני שהתחזק מעט ונסחר מעל רמה זו.

אמש נסחר הרובל ב-68 רובל לדולר, היחלשות של 4% ביחס לרמת הפתיחה של אתמול בבוקר.

שער החליפין והריבית
 שער החליפין והריבית

2. זה הנפט, טמבל

אלו שמחפשים הסבר לקריסת הרובל צריכים רק להתבונן במחיר הנפט הגולמי. חוזה הנפט מסוג ברנט, הבנצ'מארק הבינלאומי, לינואר ירד אתמול מתחת ל-60 דולר לחבית - שפל של חמש שנים וחצי ובערך מחצית מ-115 דולר לחבית שנרשמו לפני חצי שנה. נפט וגז מהווים בערך שלושה רבעים מהיצוא של רוסיה, ויותר ממחצית מההכנסה התקציבית של הממשלה.

אם המחירים לא יתאוששו במהירות, ואין סימן לכך שזה יקרה, הנפט ימשיך להעיק על הרובל.

מחיר הנפט
 מחיר הנפט

3. האינפלציה בצרות...

האינפלציה ברוסיה בנובמבר הגיעה ל-9.1%, אך עם הקריסה בשער הרובל שמעלה את מחירי היבוא, כלכלנים חוששים שהיא תעלה לשיעור דו-ספרתי בתחילת השנה הבאה. כך תישחק ההכנסה של צרכנים, ותעיק על הצריכה. חייו של הבנק המרכזי יהיו קשים הרבה יותר: יעד האינפלציה של הבנק הוא 4% בטווח הבינוני, אך זהו יעד בלתי אפשרי ללא ייצוב של המטבע.

אינפלציה
 אינפלציה

4. ... וכך גם הכלכלה

כלכלת רוסיה רשמה השנה קיפאון תחת משקל היחלשות הרובל והעיצומים הכלכליים המערביים שנבעו מהמשבר באוקראינה. בשנה הבאה יהיה קשה לרשום אפילו את הקיפאון הזה, אם מחירי הנפט החדשים יישארו בעינם. הבנק המרכזי הודיע השבוע שהוא צופה התכווצות כלכלית של 4.5% ב-2015 ושל 0.9% ב-2016.

הבנק המרכזי צופה, עם זאת, הבראה חזקה ב-2017 אחרי תקופת הסתגלות כלכלית, עם צמיחה של כ-5.6% בתמ"ג.

צמיחת התמג הרוסי
 צמיחת התמג הרוסי

5. מה יעשה הבנק המרכזי?

הבנק הרוסי הקדיש חלק גדול של השנה לניסיון לתמוך בשער הרובל, ויתרות המט"ח שלו ירדו לכ-400 מיליארד דולר מ-499 מיליארד דולר בתחילת 2014. בחודש שעבר החליטה הנגידה אלבירה נביאולינה לנייד לחלוטין את המטבע, תוך שמירה על הזכות להתערב בשוק. הבנק המרכזי חידש מאז את ההתערבויות, אך בקנה מידה מוגבל, והעדיף להישען על הריביות כקו ההגנה העיקרי. אי הצלחת העלאת הריבית אמש לרסן את ירידת הרובל עלולה לגרום למוסקבה לשקול אמצעים פחות שגרתיים. כמה כלכלנים כבר מזהירים מפני האופציה של פיקוח על ההון.

יתרות המטח
 יתרות המטח