אירופה ננעלה בעליות חדות על רקע דברי ילן ופוטין

נשיא רוסיה הצהיר כי המשבר יימשך לכל היותר שנתיים ולאחריו כלכלת רוסיה תשוב לצמוח ■ יו"ר הפד ג'נט ילן אמרה אתמול כי לא סביר שתהליך העלאת הריבית יתרחש בשתי הפגישות הקרובות ■ הבנק המרכזי בשוויץ הודיע על ריבית פקדונות שלילית בשיעור של 0.25%-

בורסת אירופה / צילום: רויטרס
בורסת אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') בעליות של עד כ-3%, זאת ברקע לנאומו של נשיא רוסיה, שהתייחס למשבר שפוקד את המדינה, ולהצהרתה של יו"ר הפד אמש, לפיה הריבית בארה"ב לא תעלה לפני אפריל.

הרובל הרוסי התחזק אתמול בכ-14% והתייצב ברמה של 61 דולר, זאת לאחר התערבות אגרסיבית של הבנק המרכזי הרוסי ולאחר שהמדינה מכרה ני"ע זרים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פתח היום את הנאום השנתי שלו ואמר כי כלכלת רוסיה תשוב תתגבר על המשבר ותשוב לצמוח לכל המאוחר עד 2017. לדבריו, הבנק המרכזי לא צריך להשתמש ברזרבות שלו במטרה לבלום את קריסת הרובל.

אתמול כאמור ננעל המסחר בוול סטריט בעליות לאחר הצהרת הריבית והמדיניות המוניטארית של הפד. יו"ר הבנק המרכזי ג'נט ילן נטשה בנאומה את הביטוי "לאורך זמן רב" בכל הנוגע למועד העלאת שיעורי הריבית, וצופה ששיעורי הריבית יעלו בשנה הקרובה ל-1.125%, ולא ל-1.375%. ילן, אמרה כי לא סביר שתהליך העלאת הריבית יתרחש בשתי הפגישות הקרובות של הפד אך הוסיפה כי הכל תלוי בנתונים שיתפרסמו.

הבנק המרכזי בשוויץ הודיע היום במפתיע כי הוא חותך את ריבית הפקדונות מ-0.25% לריבית שלילית ברמה של 0.25%- במטרה לבלום את נהירת המשקיעים לנכסים בטוחים ופקדונות צמודי פרנק שוויצרי. המהלך של הבנק המרכזי נועד בנוסף לתמוך בתקרת שער החליפין שהוא הציב, ברמה של 1.2 פרנק שוויצרי לאירו.

בזירת המאקרו יתפרסם בגרמניה מדד ה-IFO הבוחן את ביטחון העסקים במדינה. לפי התחזיות המדד ירשום קריאה של 105.6 נקודות בדצמבר לעומת 104.7 נקודות בנובמבר. בבריטניה יפורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות שצפויות לעלות בנובמבר ב-0.3%.

הניקיי זינק

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום (ה') בעליות במרבית המדדים המובילים, שהתאוששו משפל של כמעט 9 חודשים. זאת לאחר שהפד הודיע אתמול כי לא יעלה את הריביות בשתי הפגישות הקרובות שלו, התבטאות שהובילה את המדדים המרכזיים לעליות של עד 2%.

מדד הבנצ'מרק של היבשת, ה-MSCI Asia Pacific מטפס בכ-1% בעוד מדד הניקיי היפני מזנקת ביותר מ-2% ברקע להחלשות הין מול הדולר.

"השווקים באסיה נהנים מהעליות בארה"ב", אומר אנגוס גלוסקי, מנהל השקעות בחברת White Funds Management. "אך חשוב לזכור שזה לא מחליף את הנתונים הפונדמנטלים, לפיהם הצמיחה בארה"ב אומנם חיובית, אך הצניחה במחירי הנפט וברובל הרוסי עדיין עלולים לערער את השווקים".

בסין פורסמו נתוני מחירי הבתים החדשים, שנפלו בנובמבר ב-3.7% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, זאת לאחר ירידה של 2.6% באוקטובר. נזכיר, כלכלנים בשוק סבורים כי בועת הדיור בסין היא הסיכון המשמעותי ביותר לכלכלת המדינה והרשויות מנסות לפעול במטרה לצנן באופן הדרגתי את הבועה.

מניות הרכב ביפן רשמו עליות, ביניהן, טויוטה ,ניסאן והונדה . גם מניות האלקטרוניקה נסחרו בגמה חיובית, נציין את יצרנית המצלמות אולימפוס וטושיבה.