פוטין: "כלכלת רוסיה תשוב לצמוח לכל המאוחר עד 2017"

נשיא רוסיה התייחס בנאומו השנתי למשבר שזעזע את המדינה בשבוע החולף והאשים "גורמים חיצוניים" במשבר שאליו נקלעה המדינה ■ לפי הערכות בשוק, כלכלת רוסיה תתכווץ ב-4.5% השנה בשל קריסת מחירי הנפט

ולדימיר פוטין / צלם: רויטרס
ולדימיר פוטין / צלם: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס היום (ה') למשבר החמור שפוקד את רוסיה בעקבות קריסת מחירי הנפט והפיחות החד ברובל, והאשים "גורמים חיצוניים" בבעיותיה של המדינה. פוטין הבטיח שרוסיה תתגבר על האתגרים שלה ותחזור לצמוח לכל היותר עד 2017.

"הצמיחה נמצאת בפתח משום שהמצב הכלכלי ישתנה והצמיחה של הכלכלה הגלובלית תזדקק למשאבים נוספים", אמר פוטין במסגרת הנאום השנתי שלו במוסקבה. "בתרחיש הכלכלי הקיצוני ביותר המשבר יימשך שנתיים ולאחר מכן הצמיחה תשוב", לדבריו.

בימים האחרונים הבנק המרכזי הודיע כי הוא ימכור חלק מהרזרבות שלו כגון ניירות ערך זרים ודולרים, במטרה לבלום את הצניחה ברובל. אולם, פוטין הודיע היום כי הוא מתנגד לצעד זה ואמר כי הבנק המרכזי אינו צריך להשתמש ברזרבות שלו כדי להציל את הרובל.

פוטין פנה בנאומו למדינות המערב והאשים אותן ב"בניית חומות": "השותפים שלנו לא הפסיקו, הם ראו את עצמם כאימפריה שכולם חייבים להיות כפופים לה וחייבים לציית לה", אמר נשיא רוסיה והוסיף "המשבר באוקראינה חייב להבהיר לשותפים שלנו שהגיע הזמן להפסיק לבנות חומות".

אמירותיו של פוטין מגיעות ברקע לטלטלה שפקדה את רוסיה בשבוע החולף, במהלכה הציבור הרוסי נאלץ לראות את המטבע והבורסה המקומית צונחים בשיעור חד. פוטין מנסה באמצעות הנאום להשיב את אמון העם ולנסות לשכנע אותו כי המדינה נמצאת במסלול התאוששות.

מאחר ויצוא הנפט ברוסיה אחראי על כ-50% מהכנסות המדינה, מחירי הנפט שקרסו בכ-40% מאז חודש יוני השנה, גרעמו לזעזוע בכלכלת רוסיה והובילו לפיחות של 50% במטבע הרוסי. לפי הערכות בשוק, כלכלת רוסיה תתכווץ בקצב של 4.5% השנה אם מחירי הנפט ישארו מתחת ל-60 דולר לחבית.