הקיפאון בוועדת וינוגרד משתק גם את בנק ישראל

ועדת איתור מועמדים לוועדה המוניטרית ולמועצה המינהלית בבנק ישראל לא מצאה מחליפים לפורשים ובעקבות זאת הוועדות אינן מתפקדות

ועדת אליהו וינוגרד לא מתפקדת - והוועדה המוניטרית בבנק ישראל הקובעת גם את רמת הריבית במשק מתפקדת זה חודשים בלא ייצוג ציבורי הולם. במקביל, בגלל חוסר התפקוד הראוי של ועדת וינוגרד, גם המועצה המינהלית בבנק ישראל - פועלת כבר חודשים בתת ייצוג ציבורי.

זאת, למרות שנציגי הציבור שפרשו משתי הוועדות, דן פרופר, שהיה יו"ר המועצה המינהלית, ופרופ' רפי מלניק, אחד משלושת נציגי הציבור בוועדה המוניטרית - הודיעו על פרישתם עוד בינואר שנה זו. יותר מזה, כבר בחודש פברואר, לפני 10 חודשים, כשהשניים הודיעו לנגידה על פרישתם הקרובה, ולפני שפרשו בפועל, פנה בנק ישראל ליו"ר ועדת האיתור, השופט בדימוס ד"ר וינוגרד, בבקשה לפעול על פי חוק בנק ישראל לאתר חברים בקרב הציבור, להביא את השמות להתייעצות עם הנגידה ולהביא את השמות להחלטת הממשלה. אולם, כאמור, דבר לא קרה מאז וככל הידוע הוועדה אינה מקדמת את ההליכים הציבוריים הנדרשים.

יצוין כי גם סדרי עבודתה של הוועדה, שעל פי חוק בנק ישראל (34 (ב)) היא עצמאית לקבוע אותם, לרבות את הדרכים לאיתור מועמדים ולהגשת מועמדות לכהונה בנציגי הציבור - אינם שקופים ואינם ידועים. כמו כן לא ברור אם הוועדה מקיימת רישום פרוטוקולים, ובכל מקרה גם אלה אינם ידועים ושקופים.

הוועדה לאיתור חברים מקרב הציבור שתמליץ לממשלה על המועמדים לכהונה במועצה המינהלית ובוועדה המוניטרית מונתה בקיץ 2010. בראשה כאמור עומד השופט בדימוס, הד"ר אליהו וינוגרד, שמונה לתפקיד על ידי היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. שני חברי הוועדה הם רו"ח מרדכי, מוטי, פרידמן וד"ר טלי רגב. מרכזת הוועדה היא איילה עצמון שריכזה בעבר את פעילותה של ועדת וינוגרד לבחינת מלחמת לבנון השנייה.

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, שתפקידה לקבוע את המדיניות המוניטרית ולעקוב אחר ביצוע המדיניות של הבנק המרכזי, אמורה למנות, על פי החוק, שישה חברים: הנגיד/ה כיו"ר הוועדה, המשנה, עובד הבנק שהנגיד ממנה ושלושה חברים מקרב הציבור. כלומר החוק הקפיד על שלושה חברים הממונים על ידי הנגידה ושלושה אנשי ציבור הממונים על ידי הממשלה, בהמלצת ועדת האיתור הנ"ל. החלטות הוועדה מתקבלות ברוב קולות, ובמקרה של שוויון - ניתן ליו"ר, הנגידה, קול נוסף. אלא שזה כמה חודשים פועלת הוועדה עם רוב מוחלט של עובדי הבנק, הנגידה קרנית פלוג עם קול כפול, המשנה נדין בודו טרכטנברג ונתן זוסמן. נציגי הציבור הם הפרופסורים ראובן גרונאו ואלכס צוקרמן. זאת כאשר פרישתו הצפויה של נציג הציבור השלישי בוועדה, פרופ' רפי מלניק, הייתה ידועה ונמסרה לוועדה כבר בשנה שעברה.

במועצה המינהלית מחויבים על פי החוק לפעול שבעה חברים, שמהם שני אנשי הבנק וחמישה נציגי ציבור. אבל במועצה חברים רק חמישה במינוי פעיל, ובלי יושב ראש קבוע. שני אנשי הבנק הם הנגידה קרנית פלוג והמשנה נדין בודו טרכטנברג, אנשי הציבור הם אורי גלילי יו"ר זמני, רו"ח יצחק אידלמן ופרופ' נינה זלצמן. הקדנציה של חברת הוועדה מקסין פסברג, מנכ"ל אינטל ישראל, כבר הסתיימה והיא מיועדת להיות מחודשת - אלא שלכך חייבת לבוא המלצה של ועדת וינוגרד, שגם היא לא מגיעה. דן פרופר, שמונה ליו"ר המועצה הראשון על ידי הנגיד הקודם סטנלי פישר, הודיע כבר בינואר על פרישתו הצפויה. חברי המועצה והנהלת בנק ישראל המתינו להמלצת ועדת וינוגרד למי שראוי על דעתה לקבל את התפקיד הבכיר, אולם זו לא הגיעה ופרופר פרש בספטמבר השנה - מבלי שיש לו מחליף.

גורם ציבורי בכיר אומר היום ל"גלובס": "אם מבקר המדינה מצא לנכון לבחון את הוועדה שבראשה עומדת השופטת בדימוס איילה פרוקצ'יה, הוועדה לבחירת דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה, שכל חטאה היה שאחד מהפרוטוקולים לא הועלה על הכתב, עליו לבחון את ועדת וינוגרד ויפה שעה אחת קודם".

ועדת וינוגרד: "פנו לדובר בנק ישראל"

דובר משרד המשפטים מסר בתגובה: "שאלות בנוגע לעבודת הוועדות, נהלים וכו' צריכות להיות מופנות לוועדות עצמן. הן הגורם הרוולנטי לשאלות".

דובר בנק ישראל מסר: "בנק ישראל רואה חשיבות גדולה במינוי חברים מקרב הציבור לוועדה המוניטרית והמועצה המינהלית כנדרש, ולפיכך פנה לוועדה לאיתור מועמדים כבר בפברואר - חודשים רבים לפני תום סיום הכהונה המתוכנן של כל אחד מהחברים".

ניסיון לקבל את התייחסות הוועדה או היושב ראשה של העלה את התשובה: "איננו מגיבים לידיעות, אנא פנו לדובר בנק ישראל".

השופט בדימוס ד"ר אליהו וינוגרד, נשיא לשעבר של בית המשפט המחוזי בתל אביב ושופט בפועל בבית המשפט העליון במשך שנה, משמש יועץ במשרד עורכי הדין גדעון פישר ושות'. וינוגרד כיהן כיושב ראש של ועדות ציבוריות ובהן גם הוועדה לבדיקת אירועי מלחמת לבנון השנייה. בימים האחרונים, נוכח התגובה הציבורית הקשה לפיצוץ צינור הנפט והזיהום הקשה בנגב ולחשאיות המרובה של חברת קצא"א, מונה וינוגרד על ידי הנהלת קצא"א לתת לה חוות דעת מקצועית.