רכבת הרים לישראל באו"ם; אחרי הישג - קריאה לפצות את לבנון

העצרת הכללית קיבלה ברוב גדול החלטה שקוראת לישראל לפצות את לבנון ב-850 מיליון דולר בגין נזק סביבתי ■ קודם לכן, תמכו 134 מדינות בעד הצעת החלטה ישראלית שעוסקת בפיתוח גלובלי ■ שגריר ישראל: ישראל לא תשלים עם מאמצי גורמים באו"ם לשלול ממנה לגיטימציה

בנימין נתניהו נושא נאום בעצרת הכללית של האו"ם /  צילום: אבי אוחיון לע"מ
בנימין נתניהו נושא נאום בעצרת הכללית של האו"ם / צילום: אבי אוחיון לע"מ

ישראל מצאה עצמה אתמול (ו') מיטלטלת ברכבת הרים במרכז האו"ם. כמה שעות בלבד לאחר שהעצרת הכללית הצביעה ברוב מוחץ בעד הצעת החלטה ישראלית, שעוסקת בפיתוח גלובלי, קיבלה אותה עצרת, ברוב עוד יותר מוחץ, הצעת החלטה אנטי-ישראלית חריפה, שקוראת לישראל לפצות את לבנון בגין נזק סביבתי שנגרם לה במלחמת לבנון השנייה, ב-2006.

בה בעת, קרא שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, למועצת הביטחון לגנות את ירי הרקטות לעבר ישראל משטחה של עזה. המועצה לא נקטה שום פעולה.

ברוב של 170 קולות נגד שישה, סמכה העצרת הכללית את ידה על הצעת החלטה שדורשת מישראל לפצות את לבנון ב-856 מיליון דולר בגין הפצצת מכלי נפט בנמל ביירות, בעיצומם של הקרבות נגד חיזבאללה, שבעקבותיה נוצר כתם נפט גדול במרחב הימי של לבנון ומעבר לו.

רק ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, מיקרונזיה, איי מרשל וכמובן ישראל הצביעו נגד הצעת ההחלטה. החלטות העצרת הכללית אינן מחייבות ואין להן שיניים, אך יש להן ערך של יחסי ציבור. החלטת העצרת טוענת ש-15 אלף טונות נפט נשפכו מהמכלים המופצצים ויצרו כתם שהתפשט בים התיכון עד למרחק 120 ק"מ מחופה של לבנון.

העצרת קיבלה החלטות דומות כל שנה מאז 2006, אך זו הפעם הראשונה שבהחלטה ננקב סכום ספציפי לפיצויים.

משלחת ישראל הגיבה בזעם על ההחלטה. "מדובר בעוד החלטה מסוג ההחלטות שאנו מורגלים בהן באו"ם", נאמר בהודעת המשלחת. "ההחלטה רוקחת את המתכון הרגיל של היסטוריה אלטרנטיבית, מניפולציה, קיתונות של פוליטיזציה וראייה צרה של קבוצות בעלות אינטרס. ההחלטה הזו, ששבה ועולה מדי שנה, חיה יותר מכתם הנפט עצמו שכבר התפוגג.

"האו"ם מעולם לא עצר לבדוק מה היתה עלות נזקי המלחמה בצד הישראלי, מלחמה שמעבר לאבדות כבדות בנפש חוללה נזק סביבתי עצום בצפון הארץ", נאמר עוד בתגובה הישראלית. "יתר על כן, ההחלטה כלל אינה מזכירה שהמלחמה פרצה בגלל פעילותו של ארגון הטרור חיזבאללה. הגיע הזמן שהאו"ם יסתכל על הסביבה שלו ויזהה את הגורמים האמיתיים שמאיימים עליה".

דיפלומטים ישראלים אמרו ל"גלובס", כי זו החלטה מוטה נגד ישראל וכי ישראל מתכוונת להתעלם ממנה, כפי שנהגה בשנים הקודמות.

שגריר לבנון באו"ם, נאוואף סאלם, אמר, כי ארצו רואה בהחלטה "התקדמות גדולה" וכי צעד זה משקף את מחויבות העצרת לצדק.

"החלטת היזמות" התקבלה

האופי האנטי-ישראל הבוטה של ההחלטה מודגש במיוחד על רקע העובדה שכמה שעות קודם לכן קיבלה העצרת הכללית הצעת החלטה ישראלית, שמכונה "החלטת היזמות". ההחלטה נועדה לתמוך בצמיחה כלכלית ולעודד יזמות ופרויקטים של פיתוח ברחבי תבל. היא התקבלה למרות שקבוצת המדינות הערביות באו"ם עשתה מאמצים אינטנסיביים לסיכול התמיכה בה.

134 מדינות תמכו בהצעת החלטה הישראלית. 102 מדינות, מכל הקבוצות האזוריות באו"ם, העניקו חסות להצעת ההחלטה לפני ההצבעה. כל המדינות הערביות הצביעו נגד, אך מדינות מוסלמיות באפריקה הצביעו בעד. סין נמנעה. רוסיה והודו תמכו.

"החלטת היזמות" רותמת את כל סוכנויות האו"ם לעידוד יוזמות של פיתוח אזורי ומדינתי, מסירה חסמים ביורוקרטיים מפרויקטים בחסות או"ם ופותחת אפיקי מימון ליוזמות פיתוח. בעקבות קבלת ההחלטה, אמר שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור: "יזמים הם אלה שמסרבים לקבל את המציאות כפי שהיא, נלחמים לשנותה ושועטים לקראת הניצחון". "באו"ם כבר מבינים שישראל היא יזמית בלתי נלאית", הוסיף השגריר. "ישראל לעולם לא תשלים עם מאמצי גורמים באו"ם לשלול ממנה לגיטימציה. היא תילחם על ערכיה ותמשיך להתקדם עם יוזמות חדשות ועם עשייה גלובלית. המשלחת הישראלית עשתה לילות כימים להעביר את 'החלטת היזמות', והמסר שהעברנו היום הוא ברור: אויבי ישראל יכולים לנסות לטרפד את התרומות שלנו, אבל אנו נמשיך להצליח".

הדס מיצד, נציגת ישראל בוועדת הפיתוח של או"ם, אמרה: "חשוב לנו כישראלים, שידועים כמובילים בתחום היזמות והחדשנות, לתרום מהניסיון שלנו ולעודד צמיחה כלכלית ורעיונות לפיתוח ברחבי תבל. צריך לדעת לזהות כישרונות בכל מקום ולתת ליזמים הזדמנויות כדי לחולל שינויים משמעותיים. מדינות בעולם חייבות ליצור את התנאים שיאפשרו ליזמים להבקיע דרך ולחדש".

רוב כמעט אוטומטי לערבים

גורמים ישראלים ציינו, כי רכבת ההרים הזו מאפיינת את היחס לישראל באו"ם. מצד אחד, המדינות הערביות נהנות מרוב כמעט אוטומטי בעצרת ובגוף זה אין לארה"ב או כל מעצצה אחרת זכות וטו. בה בעת, באו"ם יש הערכה רבה לפועלה של ישראל בהיקף הגלובלי. הם ציינו שרק לאחרונה תרמה ישראל לאו"ם 8.75 מיליון דולר למלחמה במגיפת האבולה. זו התרומה הגבוהה ביותר בעולם ביחס למספר התושבים.

"למעשה, יש מאבק כמעט תמידי בין מאמצי הערבים לקבע את ישראל בפינה חשוכה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ובין מאמצי ישראל להתנער מהמסגרת הזו ולהשתלב בזירה הגלובלית ולתרום לה", אמרה דוברת משלחת ישראל באו"ם, סביון מדליון.

ובמקביל, בדיון במועצת הביטחון אמר סגן ראש משלחת ישראל לאו"ם, השגריר דוד רוט, כי ארגוני הטרור הם כמו סטארט-אפים שמתחזקים וצומחים, באמצעות תמיכה של מדינות מסוימות בעולם. "הם מגייסים משאבים ואנשי מקצוע לביצוע משימות בשטח, ועד מהרה הם משיגים מימון ורוכשים כלים מתוחכמים יותר, תוך כדי שימוש אינטנסיבי במדיה החברתית".