דיסקונט מוכר את הבנק בדרום אמריקה לסקוטיהבנק

DBLA היושב באורוגוואי יימכר ב-100 מיליון ד', סכום הנמוך מההון העצמי של הבנק

לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי
לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי

הבנק הקנדי סקוטיהבנק (Scotiabank) ירכוש מבנק דיסקונט את הבנק באורוגוואי - DBLA. ע"פ פרסומים בתקשורת הזרה, הצדדים חתמו בסוף השבוע על הסכם למכירת הבנק תמורת כ-100 מיליון דולר. לפי הערכות, מדובר בסכום הנמוך מעט מההון העצמי של DBLA, מה שעשוי להביא לדיסקונט לרשום הפסד בדוחותיו בגין המכירה.

יחד עם זאת מכירת הבנק צפויה לשפר את הלימות ההון של דיסקונט בכ-0.1% (היחס בין ההון העצמי לנכסי הסיכון בבנק). עוד עולה מהפרסומים בחו"ל כי 260 מעובדי DBLA ייקלטו בסקוטיהבנק, והשלמת העסקה צפוי להימשך 6-12 חודשים.

DBLA המוחזק תחת דיסקונט ניו יורק, עוסק בפעילות קמעונית, והוא יושב באורוגאווי. היקף הפקדונות בבנק עומד על 1.1 מיליארד דולר, ואילו היקף תיק האשראי עומד על כ-150 מיליון דולר.

ב-11 החודשים הראשונים של 2014, הרוויח הבנק כ-3 מיליון דולר.

בדיסקונט שקלו בעבר למכור את דיסקונט ניו יורק כולו - הבנק הישראלי הזר הגדול ביותר, בכדי לפתור אחת ולתמיד את בעיות ההון של קבוצת דיסקונט. בסופו של דבר הוחלט שלא למכור את דיסקונט ניו יורק, ובמקום זאת למכור את החברה הבת הפעילה בדרום אמריקה.

זה יותר משנה ניסו בבנק למכור את DBLA. בין המתעניינים היו הבנק הספרדי BBVA וכן המיליארדר היהודי חיים גילינסקי. עם גילינסקי קיים הבנק מגעים מתקדמים, והוא אף היה מוכן לרכוש את הבנק במחיר המשקף מכפיל 1 על ההון העצמי. יחד עם זאת, גילינסקי לא קיבל מהרגולטורים רישיון להחזיק בבנק, והעסקה ירדה מהפרק.

לעומת זאת, עם סקוטיהבנק אין בעיה רגולטורית, שכן לבנק יש כבר רישיון באורוגוואי.

בניגוד לבנקים רבים שמצמצמים פעילות בחו"ל, הבנק הקנדי דווקא מעוניין להתרחב בדרום אמריקה ולכן ביצע את הרכישה. סקוטיהבנק הוקם לפני 182 שנים, הוא פעיל ב-55 מדינות בתחומים רבים בבנקאות הפרטית, מסחרית וגם פעילות בשוק ההון.

עסקה זו היא חלק מסדרת מהלכים לשיפור היעילות של דיסקונט, שבניהולה של לילך אשר טופילסקי. כחלק מאותה התייעלות, רוצה אשר טופילסקי למקד את פעילות הבנק בעיקר בתחום הקמעונות בישראל. באשר לחו"ל, נראה כי היא שואפת להשאיר רק את פעילות הבנק בארה"ב. באחרונה הוחלט לסגור את הסניף בלונדון, כעת הפעילות בדרום אמריקה על סף מכירה ובבנק בוחנים גם מכירה את הפעילות בשוויץ.