הבריחה מהקרנות: כ-4.6 מיליארד שקל נפדו בשבוע שעבר

זהו הפדיון השבועי הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2011 ■ שני סוגי הקרנות שסבלו באופן הקשה ביותר בשבוע החולף היו אלה שנהנו עד כה באופן הכי חזק מכניסת כספים: אג"ח כללי ואג"ח מדינה

בנין הבורסה / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה / צילום: תמר מצפי

על רקע הירידות בבורסה והמשך המגמה השלילית במחירי הנפט והשפעותיה על חברות האנרגיה, ובעיקר על הכלכלה הרוסית, נרשמו בשבוע שעבר פדיונות גדולים מאוד בקרנות הנאמנות. כך, עפ"י אומדנים והערכות שבוצעו ע"י כלכלני מיטב דש.

תעשיית קרנות הנאמנות כולה רשמה בשבוע שחלף פדיונות של כ-3.1 מיליארד שקל - זינוק של כמעט פי 3 בקצב הפדיונות לעומת השבוע הקודם. הקרנות המסורתיות רשמו פדיונות עתק של כ-4.6 מיליארד שקל, הפדיון השבועי הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2011 , מתוכם פדיונות של כ-480 מיליון שקל נרשמו בקרנות המחקות. מתחילת החודש הפדיונות בתעשיית קרנות הנאמנות מסתכמים בכ-4.45 מיליארד שקל.

שני סוגי הקרנות שסבלו באופן הקשה ביותר בשבוע החולף היו אלה שנהנו עד כה באופן הכי חזק מכניסת כספים: אג"ח כללי ואג"ח מדינה. קרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתית, קרנות 10/90 וכו', פדו כ-2.35 מיליארד שקל - עלייה של פי 4 בקצב הפדיונות לעומת השבוע הקודם. קרנות אג"ח מדינה פדו כ-1 מיליארד שקל - זינוק של יותר מפי 3 לעומת השבוע הקודם. ברקע: ירידות שערים במדד אג"ח ממשלתי כללי ושל מדד קונצרני כללי בשיעור של 0.5% כל אחד.

מנגד, המשקיעים הזרימו השבוע כ-1.5 מיליארד שקל ל"בונקר" של הקרנות הכספיות המסתכמים לגיוסים של כ-1.2 מיליארד ₪ מתחילת החודש. לעומת זאת, הקרנות השקליות ממשיכות לדמם, זאת לאחר שרשמו בשבוע החולף פדיונות של כ-370 מיליון שקל וכ-1 מיליארד שקל מתחילת החודש.

בעקבות החרפת המגמה השלילית באפיק הקונצרני בשבועיים האחרונים, קצב הפדיונות בקרנות אג"ח קונצרני רשם עלייה של 60% לעומת השבוע הקודם לכ-710 מיליון שקל. מתחילת החודש הפדיונות בקרנות אג"ח קונצרני מסתכמים בכ-1.5 מיליארד שקל.

הקרנות המנייתיות סיכמו את השבוע עם פדיונות של כ-300 מיליון שקל. מתחילת החודש, קרנות מניות בחו"ל רשמו גיוסים של כ-220 מיליון שקל, למרות פדיון של כ-120 מיליון שקל השבוע. מנגד, קרנות מניות בישראל וגמישות איבדו החודש כ-310 מיליון שקל.

על רקע הרגיעה בשקל, קצב הגיוסים לקרנות אג"ח חו"ל התמתן מאוד בשבוע החולף עם גיוס שבועי של כ-80 מיליון שקל וכ-1.1 מיליארד שקל מתחילת החודש. זו הייתה קבוצת הקרנות היחידה שגייסה כסף הן השבוע והן מתחילת החודש.