מנכ"ל האוצר לשעבר דורון כהן: "לפיד גרם לנזק בשוק הנדל"ן"

לדברי כהן, התעקשותו של לפיד להעביר את מע"מ אפס גרמה לקיטון של אלפי יח"ד בהתחלות הבנייה ■ הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, ציין כי הנתונים הכלכליים אינם מצביעים על משבר, אך לא ניתן להתעלם מהתחושות בציבור

דורון כהן / צלם: איל יצהר
דורון כהן / צלם: איל יצהר

הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי אמר בכנס של לשכת רואי החשבון כי "יש תחושת משבר בציבור. אני לא חושב שהנתונים הכלכליים מראים משבר אך יש תחושה כזו. חלק מהרפורמות שעבדנו עליהם נתקעו בכנסת, הממשלה נפלה, אי-אפשר להתעלם מתחושות. אפשר לקחת את המשבר הזה לשני מקומות - להגיד זה מה יש ולהמשיך עם הגלגל הזה, ואפשר להגיד שזה בסיס לשינוי. את השינויים הכי גדולים עשינו ב-85' ו-2003".

לוי הוסיף כי "לפני מספר חודשים קיבלנו הערת אזהרה מחברת דירוג (הכוונה לחברת דירוג האשראי פיץ'), שאמרה לנו לשים לב לגרעון שברח לכם. בהצעת התקציב של 2015 חרגנו מהמתווה היורד. חברת הדירוג אמרה גם שהוצאות הביטחון בישראל גבוהות, ויש לשים לב לכך. אלה שתי הערות אזהרה, שני אתגרים משמעותיים שנציע לממשלה החדשה איך להקטין את הגרעון ואיך להקטין את תקציב הגרעון או לפחות איך להפחית תקציבים לא קשיחים ולהפנות תקציבים להתעצמות.

לדברי הממונה על התקציבים, "אנחנו נמצאים היום בצומת פיסקלי. הכלכלה הישראלית עשתה דברים מדהימים בעשור האחרון. תקום ממשלה, והיא זו שתצטרך לבחור אם היא ממשיכה את הרפורמות שנעשו בשנים האחרונות או לא".

לפיד גרם לנזק בשוק הנדל"ן

"התעקשותו של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד להעביר את מע"מ אפס גרמה לקיטון של אלפי יחידות דיור בהתחלות הבנייה - זה נזק פרמננטי שנגרם לשוק הנדל"ן", כך טען מנכ"ל האוצר לשעבר, דורון כהן. כהן הוסיף כי "בהיעדר התקציב הגרוע שרצו להעביר ל-2015 נחזור לגירעון שפוי של 3% - זה בשורות טובות לדירוג האשראי וליציבות הפיננסית של מדינת ישראל וזה משהו שצריך כבר להעביר לסוכנויות הדירוג".

כהן הוסיף כי מקבלי ההחלטות באוצר סבלו מ"חוסר נכונות להיכנס לעימותים כדי להעביר רפורמות. עימותים עם טייקונים זה קל, להיכנס לעימותים עם ועדי עובדים זה כבר יותר קשה. התקציב הראשון של הממשלה הבאה הוא ההזדמנות לעשות רפורמות".

בפאנל בהנחיית נשיא לשכת רואי החשבון דודי גולדברג אמר ח"כ משה גפני כי "הציבור מצביע לבית היהודי לא בגלל מה שהוא עשה במשרד הכלכלה - כי הוא לא עשה כלום - אלא כי זו מפלגת הימין היחידה שנשארה. הציבור הולך ימינה וליברמן פתאום עושה תכנית מדינית כי הוא רוצה למצוא חן בעיני מישהו, כחלון לא ימני וגם לא הליכוד".