צפון קוריאה: 1.2 מ' חיילים, תוכנית גרעין ו-3,000 לוחמי סייבר

שליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און, מנסה להתגבר על היחלשות הכוח הצבאי הקונבנציונלי, בין היתר ע"י הפניית משאבים ללוחמת סייבר ■ עריק מצפון קוריאה: "חברי יחידת העלית מתגוררים בדירות פאר וחיים בקבוצות, ומותר להם לבקר משפחה וחברים בסופי שבוע"

קים ג'ונג און/ צילום: רויטרס
קים ג'ונג און/ צילום: רויטרס

יכולתה לכאורה של צפון קוריאה לפרוץ למחשבי חברת סוני פיקצ'רס בהוליווד מגדילה את טווח הפעולה של השליט קים ג'ונג און, הרבה מעבר לטווח הטילים שלו. בעוד שצפון קוריאה מחזיקה זה שנים את אנשי ההגנה במערב במתח סביב יכולותיה הגרעיניות, יכולתו של המשטר הזה לנהל מלחמת סייבר מוסיפה ממד חדש למעמדו העולמי.

"יש תפיסה שצפון קוריאה לעולם אינה מממשת את איומיה", אמר ברוס קלינגר, עמית מחקר בכיר לצפון-מזרח אסיה במכון הריטג' בוושינגטון ולשעבר בכיר במחלקה הקוריאנית של ה-CIA, "אבל לעתים היא כן מממשת אותם. אי אפשר תמיד לבטל את איומיה כדיבורים ותו לא".

התקשורת האירופית והאמריקאית נוהגת ללגלג על משפחת קים בגלל סגנונה הטוטליטרי והתפרצויות הזעם האנטי-מערביות שלה, אבל הלגלוג על האקסצנטריות של המשטר מתעלם מהעוצמה הטכנולוגית שלו בתחומים שאליהם הוא בוחר להפנות משאבים. דרום קוריאה כבר האשימה את הצפון באינספור התקפות סייבר עליה ב-5 השנים האחרונות, וכעת ייתכן שפיונגיאנג מדגימה את יכולותיה בקנה-מידה עולמי.

ביוני השנה הבטיחה צפון קוריאה "להשמיד ללא רחם" את כל מי שיהיה קשור להפקת הסרט "ריאיון סוף", סרט פעולה קומי של אולפני סוני על מזימה להתנקש בחיי קים. כעבור שישה חודשים, סוני ביטלה את הפצת הסרט בחג המולד אחרי שפצחנים פרצו למערכות המחשוב שלה. "החששות מפני יכולות הפיצוח של צפון קוריאה וגם יכולות המתקפה הכלליות שלה, עולים", אמר קים ג'ין מו, חוקר במכון הממשלתי הדרום קוריאני למחקרי הגנה בסיאול. "התפיסה שצפון קוריאה היא איום מפלצתי מתחזקת".

הפחדת הסייבר של הצפון קוריאנים לא הפתיעה את דרום קוריאה. מדינה זו אומרת שהצפון קוריאנים ביצעו שש התקפות סייבר גדולות על מוסדותיה משנת 2009, והסבו נזק שנאמד ב-780 ממיליון דולר. אחת התקפות הייתה על אחד הבנקים הגדולים בדרום קוריאה, נונגיופ, והיא גרמה לכך ש-30 מיליון בעלי חשבונות לא יכלו למשוך כספים במשל כמה ימים ב-2011.

צפון קוריאה הזהירה אתמול מפני נזק "גדול פי אלף ויותר" אם ממשלו של ברק אובמה יעניש אותה על ההתקפה נגד סוני, והכריזה שהיעדים שלה יכללו את הבית הלבן והפנטגון. ועדת ההגנה הלאומית בפיונגיאנג גם חזרה והכחישה את מעורבות המדינה בהתקפה על סוני.

בסוף השבוע אמר הנשיא אובמה אמר לערוץ סי.אן.אן שהוא שוקל להחזיר את צפון קוריאה לרשימת המדינות שמממנות טרור, שהיא הוצאה ממנה ב-2008. "איננו יכולים להיות חברה שרודן כלשהו במקום כלשהו יכול להתחיל לכפות צנזורה בארה"ב", אמר. אתמול הוא כבר ניסה להנמיך את הלהבות ואמר שמתקפת הסייבר אינה "הכרזת מלחמה אלא ונדליזם".

לוחמים בדירות פאר

צפון קוריאה מנסה זה עשרות שנים לפצות על היחלשות כוחה הצבאי הקונבנציונלי באמצעות פיתוח יכולת גרעינית, טילים בליסטיים וארטילריה לטווח רחוק. בשנים האחרונות היא הוסיפה פצחנים (האקרים) ברמה גבוהה לרשימת כלי הנשק הא-סימטריים שלה, בהנהגתו החדשה של קים ג'ונג און. "הפריצה למחשבי סוני הייתה דבר שצפון קוריאה הרגישה מחויבות לעשות, מפני שהסרט היה על "המנהיג העליון", אמר קים ממכון מחקרי ההגנה בסיאול.

אף שצפון קוריאה מדורגת במקום נמוך במונחי תשתיות האינטרנט שלה, היא מפעילה יחידת עלית של 3,000 מומחי סייבר נוסף על צבא של 1.2 מיליון חיילים ותוכנית נשק גרעיני, אמר שר ההגנה הדרום קוריאני לשעבר, קין קוואן ג'ין, בכנס בשנה עברה.

רוב חברי יחידת הסייבר מגויסים מבתי ספר מובחרים כמו אוניברסיטת קים איל סונג, אומר קים האונג קוונג, עריק מצפון קוריאה שלימד במכללת המחשוב המאאונג, בראיון טלפוני. לדבריו, אנשי היחידה מתחלקים ל"מתקיפים" ו"מתגוננים". הוא קיבל לאחרונה מידע על כך שסטודנטים שלו לשעבר עובדים כיום ביחידה חשאית בשם "121".

"הם מתגוררים בדירות פאר בפיונגיאנג וחיים בקבוצות, נוסעים לעבודה באוטובוסים ומותר להם לבקר משפחה וחברים בסופי שבוע", אומר קים, שעומד כעת בראש "ארגון הסולידריות של האינטלקטואלים עם צפון קוריאה", בסיאול. "צפון קוריאה היא ענייה, אך היא מזרימה משאבים למה שהרודן שלה חושב שצריך. המחשבים והאנשים הטובים ביותר מופנים לשיפור כישורי לוחמת הסייבר".

באחרונה מתאמנת יחידת הסייבר הזאת על מאגרים גדולים של נתונים מרשתות זרות ומנתחת אותם, אמר קים. הוא חושד שהיחידה אחראית להתקפה על מחשבי סוני.