"לבנקים פוטנציאל רווח של 3 מיליארד ש' משוק ההון ב-2015"

באקסלנס מעריכים כי רווחי הבנקים יעלו ב-14% ב-2015, על אף שההפרשות להפסדי אשראי יוכפלו: "עלייה במחצית השנייה בריבית תהווה פוטנציאל גדול לענף" ■ מי הבנק המועדף להשקעה?

בשבוע האחרון סובלות מניות הבנקים מסנטימנט שלילי: מדד הבנקים איבד יותר מ-5%, לעומת המעו"ף שדווקא עלה ב-0.7% בתקופה זו. הירידות במגזר מוסברות בטלטלה בשוק האג"ח והחשיפה של הבנקים ללווים גדולים. גם הורדת המלצה שספגו הבנקים הגדולים בשבוע שעבר מפסגות, לא תרמה למומנטום.

למרות זאת, באקסלנס דווקא אופטימיים לגבי מה שצפוי למגזר הבנקים בשנה הבאה, והם מעריכים כי רווחי הבנקים יעלו בה בכ-14%. "על אף האתגרים הרבים, שנת 2015 תהיה טובה למערכת הבנקאית. ההתאוששות הכלכלית, צפי לאינפלציה ופוטנציאל העלאת הריבית ייתנו רוח גבית לענף", כותב האנליסט מיכה גולדברג בעבודה מיוחדת שפרסם על התחזית למגזר בשנה הבאה.

גולדברג מעניק המלצת "קנייה" לכל הבנקים למעט דיסקונט, שם הוא מצפה לראות תוצאות לתוכנית ההתייעלות בטרם יעלה המלצה. מבין הבנקים הוא מעדיף את ההשקעה בלאומי. "רוב הסיכון בבנק כבר מתומחר במחיר המניה. יש פוטנציאל רב בצעדי ההתייעלות שהבנק ביצע בשנים האחרונות ובמימוש נכסים ובראשם החברה לישראל", כותב גולדברג ומעריך שהוצאות לאומי יירדו בכ-12% בשנה הבאה.

מנגד, פועלים ומזרחי טפחות זוכים לחוות דעת פושרת יותר, אם כי בשורה התחתונה גם להם מעניק גולדברג המלצת "קנייה". "בנק הפועלים ייצר תשואה סבירה, אך ללא שינוי באסטרטגיה או תוכנית התייעלות נוספת קשה לראות אפסייד במניית הבנק. מזרחי טפחות ימשיך להוביל את הרווחיות בענף, אך הפערים בינו לבין שאר הבנקים הולכים ומצטמצמים, כשתחום המשכנתאות הופך מיתרון למשקולת", כותב גולדברג.

לגבי מזרחי טפחות הוא מוסיף כי "הבנקים האחרים מצליחים ליהנות יותר ממנו מהגאות בשוק ההון, והתוכנית האסטרטגית שלו, בניגוד לבנקים אחרים, נשענת על תוכניות ישנות יותר".

על הבנק הבינלאומי כותב גולדברג: "הבנק ימשיך לחלק דיבידנד נדיב, והסיכון במניית הבנק מוגבל, ואם ההנהלה תגדיל את תיאבון הסיכון, ייתכן שהפוטנציאל גדול". כאמור, דיסקונט הוא הבנק היחיד שנותר עם המלצת "תשואת שוק", ועליו כותב גולדברג כי הוא "עושה צעדים נכונים, אך לא צפויות תוצאות משמעותיות לפני 2016. אנו מעדיפים להמתין קצת כדי לראות האם אכן יהיו שינויים".

התאוששות באשראי העסקי

באשר למצב הענף הבנקאות כולו, באקסלנס מציינים כי עלייה בשיעור הריבית במחצית השנייה של השנה מהווה פוטנציאל גדול עבורו. "תוספת של 1% בריבית תתרום 1% בתשואה על ההון, וכל 1% נוסף יתרום 0.7%. כל הבנקים ירוויחו מהעלאת הריבית, אך דיסקונט הכי רגיש לשינוי בעיקר הודות לחשבונות העו"ש הגדולים שברשותו. מנגד, לאומי ומזרחי רגישים פחות", נכתב בעבודה.

הסיכון העיקרי לבנקים ממשיך להגיע מכיוון הרגולציה. "מאמציו הבלתי פוסקים של המפקח על הבנקים להגדיל את דרישות ההון, חששותיו להתפתחות בועת נדל"ן וספקנותו לגבי ההפרשות באשראי הצרכני יכולות שוב לטרוף את הקלפים", כותב גולדברג. "גם הטלת קנסות על פועלים ומזרחי טפחות בחקירת הרשויות בארה"ב יעיבו, בעיקר כי לא ברור אם וכמה יעלו להם השלכות החקירה".

באקסלנס מתייחסים בעבודה גם לרווחים שיגיעו בשנה הבאה משוק ההון. "המערכת תמשיך לייצר רווחי הון ומסחר גדולים בשנה הבאה, במיוחד לאור העובדה שקרנות ההון של הבנקים מלאות יותר מאי פעם ברווחים לא ממומשים. רווחי ההון של המערכת משקפים פוטנציאל רווח אדיר של 3 מיליארד שקל - כפול מהפוטנציאל בסוף שנת 2013", כותב גולדברג.

לפי אקסלנס, הפוטנציאל הגדול ביותר כאן הוא של בנק לאומי, בזכות חברה לישראל, פיצול קנון ממנה ומימוש מניות מובילאיי. בבית ההשקעות מעריכים גם כי ייתכן שבנק הפועלים יצטרף לחגיגת המימושים עם מימושים בשטראוס וכלל ביטוח, שבמניותיהן הוא מחזיק. בהקשר זה מציין גולדברג כי למזרחי טפחות והבינלאומי פוטנציאל הרווח הנמוך ביותר ממימושים בשוק ההון.

נזכיר כי בשנים האחרונות עיקר הצמיחה בתיק האשראי בבנקים הגיע מאשראי למשקי בית ומשכנתאות, בעוד האשראי העסקי צנח. באקסלנס מעריכים כי בשנה הבאה נראה התאוששות של האשראי העסקי.

"האשראי הצרכני והאשראי לעסקים קטנים ימשיכו להוות את הקטר העיקרי לצמיחת תיק האשראי, אך גם במגזר העסקי אנו מזהים ניצנים ראשונים של שינוי מגמה", כותבים בבית ההשקעות. "ברבעונים האחרונים, הצמצום באשראי העסקי התמתן, וברבעון האחרון הוא אף גדל ב-1.5%. התחזית שלנו היא שסך תיק האשראי יצמח ב-4% בשנה הבאה. מזרחי טפחות ימשיך להוביל בצמיחה באשראי בעיקר בזכות המשכנתאות, והפערים בצמיחה בין הבנקים בתחום האשראי יצטמצמו משמעותית בשנה הבאה", כותב גולדברג.

באשר להפרשות להפסדי אשראי, מעריכים בבית ההשקעות שהן יגדלו משמעותית לעומת ההפרשות האפסיות שהיו השנה. "הפסדי האשראי יגדלו משמעותית בשנה הקרובה, בעיקר כתוצאה מגידול בהפרשה הקבוצתית, כאשר ייתכן שבנק ישראל ינחה את הבנקים להגדיל את ההפרשה בסעיף זה. הפסדי האשראי יוכפלו השנה לעומת 2014, אך עדיין יהיו נמוכים ויהוו כ-0.17% בלבד מהתיק", כותב גולדברג.

אריסון תוותר על פועלים?

נושא נוסף שעמד השנה על הפרק הוא מכירת מניות בבנקים על ידי בעלי עניין. השנה נמכרו מניות במגזר זה בהיקף של 2.4 מיליארד שקל, ובאקסלנס מעריכים כי מניות בשווי של 3 מיליארד שקל יימכרו בשנים הקרובות, ביניהן מניות המדינה בלאומי, שאר ההחזקות של דיסקונט בבינלאומי, וייתכן שגם מניות צדיק בינו בבינלאומי יימכרו.

"לא מן הנמנע שמגבלות ההון הגבוהה והרגולציה המכבידה יכריעו גם את סוגיית גרעין השליטה בבנק הפועלים", כותב גולדברג ומרמז כי ייתכן שגם שרי אריסון תמכור בשוק את מניות השליטה בבנק. "השאלה שהרגולטור צריך לתת עליה את הדעת היא מי יהיה בעל הבית על נכסים בגודל התמ"ג, ואיך ינהלו את אותם נכסים", הוא מוסיף.

המלצות אקסלנס לבנקים
 המלצות אקסלנס לבנקים

פוטנציאל הרווחים של הבנקים ממימושים בשוק ההון
 פוטנציאל הרווחים של הבנקים ממימושים בשוק ההון