הדולר היציג נחלש ל-3.914 ש'; "סכנה לבריחת משקיעים"

האירו היציג נחלש בכ-0.55% ל-4.785 שקלים ■ יצחק תשובה: "ההחלטה האפשרית לפרק את מונופול הגז עלולה להשפיע לרעה על דירוג האשראי של ישראל" ■ אנליסטים: "המשקיעים לא יאהבו התערבות ישירה של המדינה"

כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס
כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס

השקל ממשיך להתחזק מול הדולר והאירו בשוק המט"ח המקומי ביום המסחר השלישי ברציפות: שער הדולר היציג נחלש בכ-0.2% ונקבע על 3.914 שקלים, והאירו נחלש בכ-0.55% ל-4.785 שקלים.

אתמול, נזכיר, הדולר ירד בכ-0.2% לשער יציג של 3.923 שקלים והאירו היציג נחלש בכ-0.3% ל-4.812 שקלים. בעולם הדולר יציב בשעה זו מול המטבעות המרכזיים: נסחר ב-1.223 דולר לאירו, 1.585 דולר לליש"ט ומול הין היפני הדולר נסחר ב-120.14 ין.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מתייחסים לירידה של הדולר בימים האחרונים וטוענים כי "מדובר בימים האחרונים של השנה, ולתנועות הללו אין משמעות אמיתית. חג המולד בפתח, ולאחריו תחול גם חופשת ראש השנה האזרחית, והשווקים העולמיים יתחילו להתקפל בימים הקרובים. נפחי המסחר יידלדלו והתנודתיות תרד, ואין לייחס חשיבות יתר לתנועות אלה עד לחידוש המסחר ב-2015".

מעל שוק המט"ח עדיין מרחפים הדברים של הבנק המרכזי בארה"ב מהשבוע שעבר, שאמר כי יהיה סבלני בכל הנוגע להעלאת ריבית לראשונה מאז 2008, וכי ההעלאה הראשונה לא תקרה לפני חודש מארס 2015. ב-FXCM ישראל סבורים כי "הפד הוא הבנק 'הניצי' מבין הבנקים המרכזיים במדינות המובילות, והדבר מציב את הדולר לקראת שנת 2015 בעמדת יתרון למול יתר המטבעות המרכזיים וגם מול השקל".

ברקע למסחר במט"ח, הדרמה בשוק האנרגיה המקומי עם המהלך של הממונה על ההגבלים דיוויד גילה אשר בוחן לאלץ את נובל וקבוצת דלק למכור את החזקותיהן במאגר "לוויתן" כדי לפרק את המונופול ולאפשר תחרות.

יצחק תשובה, בעלי קבוצת דלק, המחזיקה העיקרית ב"לוויתן", אמר היום כי זה עלול להשפיע לרעה על דירוג האשראי של ישראל. במט"ח 24 מציינים כי "ההחלטה היא כבדת משקל ועשויה לשלוח את הדולר מעלה, בעקבות בריחה אפשרית של משקיעים מהשוק הישראלי עקב התערבות ישירה של המדינה".