הערכות: תשובה יציע למכור את "תמר"

(עדכון) - זאת לאחר שהממונה על ההגבלים החליט לסגת מהסדר הפשרה שקבע כי דלק ונובל אנרג'י יוכלו להמשיך להחזיק ב"לוויתן" ■ חשש לעיכוב של שנים בפיתוח "לוויתן" ■ תשובה: "למה אני צריך להיות קורבן אחרי שסיכנתי כל-כך הרבה כסף?"

יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי
יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק , יציע לממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, לוותר על החזקותיו במאגר "תמר" ולהמשיך להחזיק ב"לוויתן" - כך מעריכים היום (ג') גורמים בשוק האנרגיה. זאת, לאחר שהבוקר הודיע גילה בעל פה לעורכי הדין של קבוצת דלק ונובל אנרג'י כי החליט לסגת בכפוף לשימוע מהסדר הפשרה ביניהם שקבע כי יוכלו להמשיך ולהחזיק במאגר "לוויתן".

המשמעות: המדינה תדרוש את פיצול ההחזקות של תשובה ונובל במאגרי הגז "לוויתן" ו"תמר", ותחייב אותם למכור את החזקותיהם באחד משני המאגרים. בעקבות ההודעה, רשמו מניות "לוויתן" - רציו, אבנר ודלק קידוחים - ירידות חדות בבורסה.

בשוק הגז העריכו כי המהלך צפוי להביא לעיכוב של מספר שנים בפיתוח "לוויתן", ואף עלול לגרור את ישראל לבוררות בינלאומית מול נובל אנרג'י האמריקאית שפיתחה את מאגרי הגז של ישראל. עם זאת, פתרון של מכירה מרצון של "תמר" עשויה לפתור את הבעיה. ביני זומר, מנהל נובל בישראל, מסר כי "במשך 16 שנים השקיעה נובל אנרג'י בחיפושים ובפיתוח משאבי הגז והנפט של ישראל, כאשר עד היום השקענו יחד עם שותפינו קרוב ל-6 מיליארד דולר בפיתוח משק הגז והנפט במדינה. השקעות אלו תרמו לכלכלה ולאיכות הסביבה של ישראל, ובמקביל מעניקות לישראל עצמאות אנרגטית תוך מתן הזדמנויות לשיתופי פעולה אזוריים ותרומה ליציבות האזורית.

"כניסתה של נובל אנרג'י לרישיונות, שהפכו לאחר מכן לתגלית 'לוויתן', התרחשה בידיעה ובאישורה המלא של ממשלת ישראל ובכפוף לחוק הנפט וכל דין. הסתייגותו של הממונה על ההגבלים העסקיים מכניסת נובל אנרג'י לרישיונות אלו, לאחר שהוכרזה התגלית, הייתה חסרת בסיס משפטי כשהושמעה לראשונה, ועודנה חסרת בסיס כיום".

למרות זאת, מוסיף זומר, "בניסיון לספק מענה לממונה, נובל אנרג'י ושותפיה הסכימו להיפרד מתגליות 'כריש' ו'תנין' - נכסים שנרכשו על ידם בדרך חוקית ולגיטימית. הסכם זה הינו תוצאתו של משא ומתן ארוך וממצה, ומאפשר למעשה את האצת ההשקעות בישראל והמשך פיתוח פרויקטים בסקטור הגז והנפט בישראל". לקראת סיום שיגר זומר אזהרה ואמר כי "ההחלטה של הממונה על ההגבלים לחזור בו מההסכם מטילה צל על עתידה של תעשיית הגז והנפט בישראל ותשפיע על המשך ההשקעות של נובל אנרג'י במדינה. נובל אנרג'י עוקבת כל העת אחר ההתפתחויות בנושא, ותנקוט בכל האמצעים שידרשו על מנת להגן על זכויותיה החוקיות והלגיטימיות. יחד עם זאת, החברה ממשיכה להיות מחויבת לפיתוח פרויקט 'לוויתן', ברגע שהתנאים הרגולטורים, המסחריים והפיננסיים יאפשרו את ההשקעות הנדרשות".

גם בעלי קבוצת דלק, יצחק תשובה, ניסה להפעיל לחץ על גילה טרם ההחלטה, ואמר בראיון לגל"צ כי "ההחלטה תוביל להורדת דירוג האשראי של ישראל. אני מסתכל בכאב על מה שקורה, למה אני צריך להיות קורבן אחרי שסיכנתי כל-כך הרבה כסף?", אמר תשובה. עידן וולס, יד ימינו של תשובה, הוסיף כי "אם הממונה על ההגבלים העסקיים לא יאפשר לנו להחזיק במאגרי 'תמר' ו'לוויתן' - יוקר המחיה בישראל יעלה עוד". לדבריו, המהלך צפוי לייקר משמעותית את החיים כאן. "כמה משקיעים זרים הגיעו למדינת ישראל במהלך השנים האחרונות אחרי שנמצאו התגליות? האם הייתה נהירה של משקיעים זרים אחרים שהגיעו לכאן?", שאל וולס, "התגליות האלה הן אלה שיוזילו את יוקר המחיה".

כ-2,000 מפעלים עדיין ממתינים לגז הטבעי

לישראל יש גז - והרבה ממנו. בחמש השנים האחרונות התגלו בארץ עתודות גז של כ-1,000 מיליארד מטר מעוקב(BCM) , רובן במאגרי "תמר" ו"לוויתן", כאשר נכון להיום צפוי המשק הישראלי לצרוך בשנת 2014 כ-7.7 BCM.

היתרון הגדול שמעניק גז הוא צריכת אנרגיה זולה פי 3 משימוש בדלקים יקרים כמו מזוט וסולר, ולכן היה מצופה ש-2,000 ממפעלי התעשייה בישראל שמשלמים כ-18 דולר ליחידת אנרגיה יקרה, יעברו לגז טבעי וישלמו עליו כ-7 דולרים. ואכן, ישראל נערכה כמו שצריך לתחילת זרימת הגז ממאגר תמר במרץ 2013 , ואף רישתה את הארץ בצינור שיוכל להוביל את הגז מהמאגר עד לפתח המפעלים - ואולם, מתוך 2,000 מפעלי התעשייה, רק 7 מהם צורכים גז.

נציין, כי זרימת הגז למפעלים אינה תקועה בגלל תקציב ממשלתי. למעשה, כל מפעל שרוצה לצרוך גז טבעי מממן בעצמו את עלות ההסבה לגז במחיר של כמיליון שקל בממוצע. אז למה הגז לא מגיע? הסיבה לכך היא ויכוח שמתנהל כבר כשנה וחצי בין משרד התשתיות הלאומיות למשרד הכלכלה בשאלה על מי תוטל האחריות על אישור בטיחות החיבור של המפעלים לגז הטבעי, כאשר כל משרד מנסה להעביר כמה שיותר אחריות למשרד האחר.

התאחדות התעשיינים העריכה בעבר כי הסבתם לגז של מפעלי התעשייה תביא לחיסכון כולל של 2 מיליארד שקל בשנה, לשיפור בתחרותיות היצוא ולהפחתה ניכרת בזיהום האוויר.

בדיון בוועדת הכלכלה בחודש שעבר טען ד"ר אלי אברמוב, יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים, כי העברת המפעלים לשימוש בגז היא סוגיה בוערת שיש לטפל בה, ולא הפיקוח על מחירי הגז, כפי שרבים חושבים, וכפי שחברת הכנסת שלי יחימוביץ וחבר הכנסת אבישי ברוורמן טוענים. "מפעלים היו יכולים כבר מזמן לשלם 7 דולרים על יחידת אנרגיה, ולא 18 דולר כפי שהם עושים היום", אמר אברמוב והוסיף כי מתעסקים בזוטות. "המעבר לצריכה בגז יכול לעשות את ההבדל בין חברה הפסדית לרווחית", אמר.

מפת גז ומבני בעלות
 מפת גז ומבני בעלות