פסגות על הסערה בסקטור הגז: "הממונה שובר את הכללים"

האנליסט נעם פינקו: "עד להתבהרות ההתפתחויות הרגולטוריות, אנו משהים את המלצתנו למניות 'לוויתן'"

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

האנליסט נעם פינקו מפסגות מתייחס הבוקר (ג') לנעשה בסקטור הגז. תחת הכותרת "הממונה שובר את הכללים" מציין פינקו כי "עד להתבהרות ההתפתחויות הרגולטוריות, אנו משהים את המלצתנו למניות 'לוויתן'".

פינקו מסביר: לפני כשנה חתם הממונה על ההגבלים על הסכם עם קבוצת דלק ונובל אנרג'י, לפיהן יוותר על טענתו כי ההחזקות במאגרי "תמר" ו"לוויתן" הינן הסדר כובל וירשה ל-2 הקבוצות להמשיך להחזיק במאגרים כאשר הוא חייב אותם למכור את 2 המאגרים הקטנים יותר, "כריש" ו"תנין".

"הממונה ככל הנראה החליט לשנות את עמדתו ויכריז על 'לוויתן' כהסדר כובל ויחייב אותם למכור את החזקתם במאגר, זאת על אף העובדה כי הם עמלו על פיתוחו בשנים האחרונות ללא הפסקה, כולל חתימה על מסמכי כוונות למכירת גז בהיקפים גדולים מול לקוחות בירדן ומצריים (חברת BG הצפויה להנזיל את הגז ולייצאו ממצרים) וכבר השקיעו בכך מאות מיליוני דולרים.

"החלטת הממונה יוצרת אי ודאות גדולה מאוד. בכל הקשור לפיתוח מאגר 'לוויתן', נובל ודלק ממש לא יוותרו בקלות על המאגר הענק וצפויות להפעיל את מלוא כובד משקלן על מנת להשאיר את המאגר אצלן, כולל פניה לערכאות הגבוהות ביותר שייתכן וייקח שנים עד שיגיעו להחלטות אופרטיביות (לכאן או לכאן). מצב זה יוביל לדחייה של שנים בפיתוח מאגר 'לוויתן' וייפגע בעצמאות האנרגטית של מדינת ישראל שתמשיך להתבסס רק על מאגר גז אחד ומתקן קבלה אחד, יפגע בהכנסות הרבות הצפויות למדינה מהמאגר וייתכן אף ביחסים הגיאו-פוליטים עם ירדן ומצריים. נדגיש כי להערכתנו בסופו של דבר תושג פשרה מול הרגולטורים השונים שתשאיר את השליטה במאגרים בידי השותפות".

לאור האמור לעיל, מציין פינקו כי עד שלא תובהר הסוגיה, לא ניתן יהיה להתקדם בפיתוח ובתכנון "לוויתן", ובוודאי בחתימת חוזים מול הלקוחות. הואיל ולא ידוע מתי המאגר יפותח ועל ידי מי, שמים בפסגות את כל ההמלצות למניות "לוויתן" - דלק קבוצה , אבנר , דלק קידוחים ורציו - בעדכון עד להבהרת הסוגיה.