מיטב-דש חותך שווי "לוויתן" ו"תמר" ומפסיק לסקר המניות

האנליסט ערן יונגר: מאגר "לוויתן" לא יפותח כנראה עד שנת 2021

האנליסט ערן יונגר מבית ההשקעות מיטב-דש מפסיק לסקר לעת עתה את מניות "תמר" ו"לוויתן" בשל חוסר הוודאות הרגולטורי, וזאת על רקע החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, לחזור בו מההסכם עם קבוצת דלק ונובל אנרג'י, ולפרק את מונופול הגז. (לסיפור המלא)

"אין כל טעם בחישובים כלכליים כשבוקר אחד, רגע לפני פיתוח, הרגולטור משנה החלטתו", כותב יונגר בסקירה ששלח למשקיעים היום (ג'). "בחוסר הוודאות שנוצר אין יכולת להעריך את שווי החברות ואנו משהים את סיקור החברות".

מניות הגז הבולטות - רציו , דלק קידוחים , דלק אנרגיה , ישראמקו ואבנר - צונחות היום בבורסה בעקבות החלטת גילה.

"שלשום בבוקר עוד קיבלנו חיזוק חיובי למעמדו העולה של לוויתן במזרח אגן הים התיכון עם כישלון הקידוח בקפריסין וירידה בסיכון מצד מתחרים פוטנציאלים", כותב יונגר בסקירה. "אך המציאות והעובדות העסקיות והכלכליות מנותקות מהחלטות של רגולטורים בישראל. באבחת מייל הודיע הממונה על ההגבלים העסקיים כי הוא נסוג מהחלטתו מלפני 3 חודשים לפיה הוא הגיע להסדר עם שותפויות קבוצת דלק על אחזקותיהן במאגרי הגז בישראל וכעת הוא דורש לפרק את השותפויות מאחזקותיהן בתמר או בלוויתן.

"בעת הנוכחית, לאחר הודעה זו וכשאנו עומדים 3 חודשים לפני בחירות, שגם הן יכולות לשנות את התמונה מקצה לקצה, ישנם תרחישים רבים, וגם הם עוד ישתנו מספר פעמים. על כן, כשמדובר בהחלטות רגולטוריות או פוליטיות אין כל ערך לחישוב הכלכלי ואין יכולת להעריך את שווי השותפויות".

יונגר מציין שלסאגה בין דלק לממונה על ההגבלים העסקיים יכולים להיות תרחישים רבים, כמו למשל מכירה של "תמר", מכירה של "לוויתן", פיקוח על מחירי הגז, שיווק הגז בנפרד, אולי אפילו תביעת ענק מצד נובל אנרג'י והפסקת פעילותה בישראל.

להערכת יונגר, "חוזי הייצוא לא ייחתמו בטווח הנראה לעין, לא בתמר ולא בלוויתן". הוא מעריך גם שהסוגיות המשפטיות ייארכו "שנה לפחות", כאשר הליך המכירה של אחד המאגרים ייקח עוד שנה ומכאן הוא מסיק שפיתוח "לוויתן" לא יסתיים לפני שנת 2021. עלויות מימון הפיתוח יהיו גבוהות יותר.

יונגר חותך את שווי מאגר "תמר" מ-16.5 מיליארד דולר ל-12.5 מיליארד דולר, "בשל ביטול חוזי הייצוא וירידת מחיר הגז המשוקלל עם חוזים אלו". את השווי של "לוויתן" הוא חותך ל-5.4 מיליארד ד' מ-10.5 מיליארד ד'.