הסטארט-אפ הישראלי שיעזור לכם למצוא חניה

הסטארט-אפ Parklife יעזור לכם למצוא חניה בכחול לבן ואף ינווט לחניון מוזל במידה ולא תמצאו מקום ברחוב ■ המנכ"ל צחי פלאטו: "תמיד יש חניה. אנשים חושבים שאין כי הם מפחדים לחפש"

חשבתם כמה זמן אנחנו מבזבזים על מציאת חניה? נוסעים לרחוב הסמוך לפגישה שלנו, עוברים את הצומת שליד הבית, מנסים להידחק בין שתי מכוניות ובלא מעט מקרים מוותרים וחונים בחניון יקר למדי. בשנים האחרונות ניסו לא מעט חברות טכנולוגיה לפתור את הבעיה הזו, אך נראה שעד כה אף אחת לא פיצחה את הבעיה.

שלושת המייסדים של חברת Parklife, צחי פלאטו, ד"ר נדב לוי ופרופ' יצחק בננסון, מגיעים מעולם תכנון וניהול עירוני של חניונים וחניות, ומאמינים שהניסיון המקצועי והאקדמי שלהם יעזור למצוא לכם חניה. "יש לנו הרבה פעמים תפיסות בראש לגבי היכולת שלנו למצוא חניה באזורים מסוימים אבל אין לאנשים באמת יכולת לדעת איפה למצוא חניה", אומר צחי פלאטו, מייסד-שותף ומנכ"ל החברה. "תמיד יש חניה. אנשים חושבים שאין כי הם מפחדים לחפש. זו חוויה מלאת מתח וככל שאתה מתקרב ליעד אתה נהיה לחוץ יותר ויותר".

כדי למצוא חניה בזמן אמת, המערכת של Parklife מתבססת על שילוב של נתונים סטטיסטיים שונים בנוגע לסביבה. הפרמטר הראשון הוא סיווג מקטע הרחוב כדי לדעת אם מדובר ברחוב ראשי או משני ולאחר מכן נעשה שימוש בשכבות סטטיסטיות של סוגי מבנים - האם מדובר במבנה מגורים, משרדים וכו'.

פלאטו מסביר כי רוב המידע כבר קיים באתרים כמו Openstreet map, ברשויות המקומיות או בלשכות סטטיסטיקה. נדבך נוסף, הוא אומר, מתבסס על Machine Learning (יכולות לימוד מכונה) שמעבדת את המסלולים שבהם נוסעים המשתמשים ומקומות החניה שבהם חנה כדי לייצר אופטימיזציה של האלגוריתם.

זמן הגעה ליעד

אנחנו נוסעים בסביבת רחוב בזל בתל אביב בשעות הצהריים המוקדמות. מכונית אחר מכונית חונות בצידי הרחוב ונראה שהסיכוי למצוא חניה בכחול-לבן נמוך. אבל באורח פלא האפליקציה מצליחה לנווט למקומות חניה פנויים.

"אפשר להעריך שבחניון בזל יש כרגע תפוסה של 40% - אלה אנשים שיכלו לחנות ברחוב ולחסוך כסף", מסביר לוי.

בראש ובראשונה האפליקציה מציגה מסלול לחניה באזור שעובר דרך מקטעי רחוב שונים שצבועים בכחול (סיכוי גבוה למציאת חניה) או באדום (סבירות חניה). המסלול מתעדכן בזמן אמת. בנוסף, האפליקציה נותנת חיווי אם מותר לחנות ברחוב הנוכחי בזמן זה.

הבעיה למצוא חניה בתל אביב ובערים גדולות אחרות היא אקוטית במיוחד אך לא פחות מזה הנהגים נתקלים בבעיה קשה יותר של אי עמידה בזמני ההגעה לפגישות. הסיבה לכך טמונה בתוכנות הניווט השונות שמתחשבות בתנועה בכבישים אבל לא בזמן מציאת החניה. כך, אם משתמש קבע פגישה לשעה 12, תוכנה כמו waze או Google maps תנווט אותו בהצלחה ליעד, אך היעד עצמו הוא מקום הפגישה ולא המקום שבו הוא צריך להחנות את האוטו.

"אפליקציות הניווט מנווטות אותך ליעד ולא לחניה - אין לזה שום משמעות כשאתה רוצה להגיע לפגישה כי בדרך כלל אתה לא חונה ביעד", אומר פלאטו ומסביר כי באופן זה אפליקציות הניווט לא מחשבות את משך מציאת החניה וההליכה ממקום החניה עד ליעד המקורי. ב-Parklife משקללים את כל הנתונים האלה, כך שזמן ההגעה לפגישה יהיה קרוב עד כמה שאפשר לזמן ההגעה האמיתי.

"הבעיה היום בתוכנות הניווט היא שהן לא מחזיקות לנהג את היד במייל האחרון וכשהוא מגיע אל היעד המבוקש מתחיל המסע שלו אחר חניה ברחוב או בחניון", מסביר פלאטו. כך, הפתרון של ParkLife לא נגמר ברחוב והאפליקציה מאפשרת ניווט גם לחניונים על בסיס מרחק מהיעד ובעיקר על בסיס מחיר.

"יש פערים אדירים במחירי החניונים", מסביר פלאטו, "יש טווח מחירים מאוד גדול במרחק הליכה של 100 מטר ואנשים לא מודעים לזה. אני לא מכיר מישהו שלא היה רוצה לחסוך 50 שקל על חניה של שלוש שעות". בעתיד, מבטיחים השלושה, המערכת תלך ותשתכלל ותעבוד מול חניונים כדי לשנות את המחירים הקבועים לכאלה שמשתנים על בסיס תפוסה, בדומה למודל התמחור של הנתיב המהיר. במצב כזה, בעל חניון יוכל לשנות את מחיר החניה בשעות מתות וכך למשוך אליו נהגים.

באופן זה, האפליקציה מציעה שלושה מסלולים - מציאת חניה ברחוב, מציאת חניון קרוב או מציאת חניון זול. כשהמשתמש מתקין בפעם הראשונה את האפליקציה, הוא מגדיר כמה זמן הוא מוכן להקדיש לחיפוש חניה ברחוב, בדרך כלל 7-8 דקות. לאחר מכן כמה הוא מוכן לשלם על חניה בחניון ולבסוף, מה המרחק שהוא מוכן ללכת מהחניה עד ליעד.

ההבדל מהמתחרים

טווח הגילאים והרקע של המייסדים יוצא דופן בנוף המקומי. פלאטו, המנכ"ל, הוא בן 42 והוא במקור מהנדס כבישים. לוי, 33, שמשמש כסמנכ"ל טכנולוגיות, עשה את עבודת הדוקטורט שלו בנושא בניית מודלים לתכנון מדיניות חניה בערים. הצלע השלישית היא פרופ' יצחק בננסון, 60, מתמטיקאי בהכשרתו, ראש המעבדה לגיאוסימולציה ומודלים מרחביים באוניברסיטת תל אביב. לפני 15 שנה בננסון היה מבוני המפות של אתר מפה, שעדיין משמשים את שירות המפות של גוגל.

היום שלושתם מנסים לבנות מערכת שתצליח במשימה. בשנים האחרונות קמו לא מעט שחקנים בשוק המובייל שמנסים למצוא חניה למשתמשים, אך ב-Parklife מסתכלים על הפתרון שלהם כטוב יותר.

"הפתרונות האחרים משתמשים בחוכמת ההמונים באופן לא נכון. זה גורם לזה שאנשים לא מוצאים חניה", אומר לוי, "המטרה היא לא לדעת איפה יש עכשיו מקום חניה באיזשהו רחוב כי עד שתגיע לשם הוא ייתפס, המטרה היא לחזות איפה יהיה מקום חניה כשאתה תהיה באזור היעד". פלאטו מוסיף כי "כל המתחרים צריכים לבנות רשת חברתית בשביל לתת ערך לנהג בנוגע למציאת חניה. אנחנו נותנים את השיפור המשמעותי כבר מהמשתמש הראשון".

בספטמבר השיקה waze עדכון לאפליקציית הניווט הפופולרית שלה ובאתרי הטכנולוגיה מיהרו לנבא כי אחד הפיצ'רים החדשים שם הוא הדרך של החברה למצוא חניה בעתיד.

הפיצ'ר מאפשר למשתמש לראות היכן החנה את רכבו, בדומה לפיצ'ר שקיים גם בגוגל, אך ההערכות הן שבהמשך הרשת תסייע למשתמשים למצוא חניה ולהעריך את משך הזמן שייקח להם כדי למצוא כזו. "ווייז בהחלט מחפשת פתרון מהסוג הזה, אבל אנחנו לא מכירים בשוק פתרון כמו שלנו", אומר לוי. למעשה, המודל העסקי של Parklife נשען, בין היתר, על שיתופי פעולה אפשריים עם חברות כמו ווייז. "אנחנו מתכננים לעבוד מול ספקי תוכנות מיפוי וניווט מתוך כוונה לתת להם פתרון מלא ואפקטיבי למייל האחרון שלא מטופל בהן כיום", הוא מוסיף.

בחברה מקווים להטמיע את המערכת באפקליציות ניווט ויישומים לתשלום על חניות בשנה הקרובה, אך עד שזה יקרה החברה מפעילה כיום, באזור תל אביב, גרסת בטא סגורה למכשירי iOS, בה לוקחים חלק עשרות משתמשים, כאשר הכוונה היא להגדיל בקרוב את מספר המשתתפים לאלף.

המרוץ אחר חניה
 המרוץ אחר חניה