"תושג פשרה והיא לא תטרפד את פיתוח מאגר לוויתן"

אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון: גם בתרחיש קיצון, מחיר הגז בתמר יהיה גבוה מ-4.5 דולר ליחידת גז ■ "איסוף למשקיעים בעלי אורך רוח"

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

על רקע הטלטלה האחרונה בשותפויות הגז מעדכנת אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, את סקירתה על מניות הסקטור, ובעיקר השותפויות ב"לוויתן".

"עומדים לנגד עינינו שני ווקטורים של אי-וודאות, גלובאלית ומקומית, שחברו להם יחדיו מבחינת העיתוי וצפויים להישאר בתקופה הקרובה. הביטוי לאי הוודאות בא לידי ביטוי בסטיות התקן שקפצו - לרמות שלא נראו כאן מאז שנות האקספלורציה המאסיבית. אם נתבונן בשני הוקטורים הללו, נראה כי למרות הסנטימנט השלילי העז, העלול להימשך עוד זמן, התוחלת של שניהם אינה מיוצגת בתרחיש הפסימי", כותבת פריד.

השותפויות, אשר השקיעו עד היום סכום של 5-6 מיליארד דולר בחיפוש ופיתוח גז בישראל, עלולות ללא השגת פשרה להיגרר למאבק משפטי ממושך, מה שכמובן עלול לעכב משמעותית את פיתוח מאגר לוויתן ועלול לייצר לחצי ביקוש ועליות מחירים במשק הגז המקומי בשנים הבאות.

ואולם, למרות הדרמה שהתרחשה בענף, לא מדובר בהלאמת נכסים נוסח ארגנטינה, אף לא במהות ההחלטה, אלה באופן בו התנהל התהליך. מבחינתנו, כותבת פריד, יש לכך גם צד אופטימי. גם מהתבטאותו של פרופ' ששינסקי, שהתבטא בבירור כנגד פיצול הבעלות ויצירת דו-אופול אנרגיה לא מפוקח, משתמע שמבנה של מונופול בר-פיקוח הוא אפשרות עדיפה. נזכיר כי פרופסור ששינסקי גם רואה במחיר של $4.5 ל-MMbtu לשוק המקומי מחיר רצפה למודל המיסוי שאומץ.

שווי השוק של השותפויות כיום, לרבות רציו , משקף ללוויתן שווי של כ-4 מיליארד דולר. שווי זה מבטא להערכת לאומי שוקי הון, באופן מלא, עיכוב של 3 שנים.

"לנו נראה, כי בסופו של יום תושג פשרה, וגם בתרחיש קיצון, מחיר הגז בתמר יהיה גבוה מ-4.5 דולר ליחידת גז (בהתחשב ב-61% GT ברווחים - חלק הממשלה). להערכתנו הפשרה שתושג לא תטרפד את פיתוח לוויתן. עם זאת, פוטנציאל הנזק מטלטלה רגולטורית, בעיצומו של משא ומתן עם מסופי ההנזלה במצריים - שכבר חוו טראומה רגולטורית ונותרו ללא גז - קשה לכימות. בסיכומו של דבר, אנו סבורים כי סביבת המחירים הנוכחית מבטאת היטב את הסיכון הרגולטורי", כותבת פריד.

וקיימת כמובן גם אי הוודאות בכל מה שנוגע למחיר הנפט, שעדיין נמצאת ברמה מאוד גבוהה. הכיוון יתברר כנראה רק במחצית ינואר, כאשר השווקים יחזרו מהחופשה, אך גם אם הנפט יגלוש לכיוון השפל ההיסטורי הבא, של 36-40 דולר, איש אינו רואה ברמה הזו כמייצגת. "נוסיף כי אתמול נשמעו התבטאויות מערב הסעודית, שהשווי ההוגן של הנפט אמור להתכנס לכדי 60-70 דולר לחבית. סנטימנט שלילי בנפט, בטווח הקצר, מהווה להערכתנו סיכון מהותי למניות הסקטור. סיכון זה מקזז, באופן חלקי, את האופטימיות שלנו ביחס לרגולציה".

בשורה התחתונה: "איסוף למשקיעים בעלי אורך רוח. סנטימנט שלילי חזק במחירי הנפט, לצד אי-הוודאות הרגולטורית, ימשיכו ללחוץ על המחירים בטווח הקצר".