צניחה של 85% בהיקף הפדיונות מהקרנות בשבוע האחרון

זהו השבוע ה-3 ברציפות בו נרשמים פדיונות בקרנות המסורתיות, שבמהלכם נמשכו לא פחות מ-6.6 מיליארד שקל

בורסה דולרים מטח  חדר מסחר וול סטריט  תחזית גרפים / צלם: thinkstock
בורסה דולרים מטח חדר מסחר וול סטריט תחזית גרפים / צלם: thinkstock

על רקע המשך ירידות השערים במדדי המניות בארץ, וגם במדדי אג"ח ממשלתי וקונצרני, נמשכו הפדיונות מקרנות הנאמנות בשבוע שעבר. עם זאת, באופן יחסי לשבוע הקודם לו, בו נרשמו הפדיונות הכבדים ביותר ב-3 השנים האחרונות, ניתן להבחין בירידה במפלס העצבנות של המשקיעים.

בסיכום שבועי נרשמו פדיונות של כ-700 מיליון שקל בקרנות המסורתיות, או קצב פדיון יומי של כ-140 מיליון שקל - ירידה של כ-85% בקצב הפדיונות. מתחילת החודש הפדיונות בתעשיית קרנות הנאמנות כולה מסתכמים בכ-5 מיליארד שקל: פדיון של כ-6.4 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות ומולו גיוס של כ-1.4 מיליארד שקל בקרנות הכספיות. כך, עפ"י אומדנים והערכות שבוצעו ע"י כלכלני מיטב דש.

קרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתית, קרנות 10/90 וכו', פדו בשבוע החולף כ-300 מיליון שקל - ירידה של כמעט 90% בקצב הפדיונות לעומת השבוע הקודם. מתחילת החודש, הפדיונות בקרנות אג"ח כללי מסתכמים בכ-3.2 מיליארד שקל, כחצי מכלל הפדיונות בקרנות המסורתיות.

למרות המשך המימושים באפיק, קצב הפדיונות בקרנות אג"ח קונצרני רשם ירידה של 65% לעומת השבוע הקודם לכ-250 מיליון שקל. מתחילת החודש, הפדיונות בקרנות אג"ח קונצרני מסתכמים בכ-1.7 מיליארד שקל.

על רקע המשך הירידות במדדי המניות, הקרנות המנייתיות סיכמו את השבוע ביציבות, אך זו מייצגת פדיונות של כ-80 מיליון שקל בקרנות המנייתיות המקומיות ומנגד גיוסים של כ-80 מיליון שקל בקרנות המנייתיות המתמחות בחו"ל שנהנו משבוע של עליות בשוקי המניות בחו"ל. מתחילת החודש, קרנות מניות בחו"ל רשמו גיוסים של כ-300 מיליון שקל, ומנגד, קרנות מניות בישראל וגמישות איבדו כ-390 מיליון שקל.

קצב הפדיונות בקרנות אג"ח מדינה רשם בשבוע שעבר צניחה של כ-80% לעומת השבוע הקודם והסתכם בפדיון של כ-180 מיליון שקל. מתחילת החודש, הפדיון בקרנות אג"ח מדינה עומד על כ-1.45 מיליארד שקל.

מגמה מעורבת באפיק השקלי: המשקיעים הזרימו בשבוע החולף כ-160 מיליון שקל לקרנות הכספיות המסתכמים לגיוסים של כ-1.4 מיליארד שקל מתחילת החודש. הקרנות השקליות מנגד ממשיכות לדמם, זאת לאחר שרשמו פדיונות של כ-90 מיליון שקל - רבע מהפדיונות בשבוע הקודם וכ-1.1 מיליארד שקל מתחילת החודש.

לאור התחזקות מחודשת של השקל בשבועיים-שלושה האחרונים, קצב הגיוסים לקרנות אג"ח חו"ל חזר להיות נמוך יחסית, לאחר גיוס שבועי של כ-140 מיליון שקל וכ-1.3 מיליארד שקל מתחילת החודש.